Formland: dansk design lockar utländska besökare

Det var en bra mässa. Så kan man sammanfatta saken efter avslutat Formland. Stämningen var god, med generellt sett nöjda inköpare och utställare. Något färre besökare kom, men i gengäld var det hela 23 procent fler utländska inköpare. ”Vi var lite oroliga, i och med att mässituationen i Europa i januari inte har varit direkt positiv. Men vi är mycket nöjda”, säger projektchef Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Stämningen var god på Formland..

”Vi är mycket nöjda och lättade, med tanke på hur det har varit på andra mässor runtom i Europa i januari. Vi hade en liten nedgång i antalet besökare, som slutade på 10 252 branschaktörer. I gengäld var utställarna mycket nöjda med vilka det var som kom. Samtidigt hade vi en ökning på 23 procent i antalet utländska besökare, som kom från hela 33 länder”. Det berättar Formlands projektchef, Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Stämningen var med andra ord generellt sett god på denna 72:a upplaga av Formland, som bjöd på ett upplevelseuniversum med inspirerande trendmiljöer, spännande designtalks och utställningar med både nya och etablerade varumärken.

Som arrangör och värd ligger vår nöjdhet i direkt proportion till utställarnas dito.

Georg Sørensen, VD för Messecenter Herning A/S

Att dansk design står högt i kurs utomlands märktes hos det danska designföretaget Spring Copenhagen, som fanns med bland mässans 384 utställare. Enligt ägare Peter Sørensen är det viktigt för danska designvarumärken att medverka vid Formland, för att visa upp Designdanmark för världen.

”Jag kan inte dra mig till minnes att vi haft lika framgångsrikt deltagande på någon av de internationella mässorna. På Formland har vi fått en del internationella leads, vilket stödjer vår internationella strategi. Det har varit mycket givande att medverka”, säger Peter Sørensen.

Bland de internationella inköparna fanns en stor aktör från Australien, som flera utställare fick stor glädje av. ”De internationella inköparna kommer ju inte till Herning för skojs skull. De vill något och de är köpstarka”, säger Mai-Britt. Hon berättar vidare att även de unga varumärkena denna gång fick flera bra beställningar från både Danmark och utlandet.

Bland dem som denna gång satsade på yngre varumärken och start ups fanns Dorte Hansen från Kaiku i Århus. Hon lade beställningar hos åtta unga varumärken under mässan, och har planerat att beställa varor från ytterligare tre framöver.

Från Formlands trendområde..

”Området för ung design på Formland hade mycket att erbjuda oss inköpare denna gång. Inspirationen kom i stor utsträckning via designduon FlyHelsteds inspirerande trendområde The art of living, där de bland annat inkluderade föremål från nyetablerade designers och placerade dem i en ny kontext. Det är en konst som vi kan överföra till vår butik och se föras vidare till våra kunder och deras hem”, säger Dorte Hansen, som på det hela taget har fått mycket inspiration från de kreativa trendområdena och Creators Community, gällande kommande trender.

Trendområdet skapar nya stjärnor

Även det danska designvarumärket Kodanska fick stor uppmärksamhet från utländska besökare. Ägare Marie Graff fanns med bland de nya företagen i Creators Community för två år sedan, och har sedan dess nyttjat Formland för sin marknadsföring.

”Sedan jag deltog bland övriga unga varumärken i Creators Community har det tagit fart på allvar. Varje år har jag fått nya kunder på Formland. I fjol var det särskilt mindre designbutiker och nu senast fick jag en hel del uppmärksamhet utomlands ifrån. Jag har haft besökare från bland annat Tyskland, Österrike och Australien”, berättar Marie Graff, som har haft stor nytta av mässans trendområde.

”Jag är ny i branschen och det var riktigt bra att mina produkter ställdes ut så fint i trendområdet. Det skickade över en hel del kunder till min monter. Försäljningen har gått bra, över all förväntan faktiskt. Jag ser fram emot nästa gång”, säger hon.

Från MCH A/S:s sida gläder man sig åt de positiva kommentarerna från både utställare och inköpare.

”Som arrangör och värd ligger vår nöjdhet i direkt proportion till utställarnas dito. Därför gläder vi oss över den positiva feedbacken efter fyra dagar där den danska inrednings- och designbranschen har varit samlad, relationer har stärkts, nya samarbeten har etablerats och utställarna har lockat besökare från 33 länder”, säger Georg Sørensen, VD för MCH A/S.

Nästa upplaga av Formland går av stapeln den 13–16 augusti 2020.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

11.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Inred med naturlig charm och hantverkskunnande

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023