Från wellness till wellbeing
Anette Eckmann står bakom The Mind Body Soul Retreat på Forland, där fokus ligger på det spirituella och att man mår bra med sig själv.
"Det är otroligt viktigt att vi mår bra med oss själva. Det gäller de som äger butikerna och de som står bakom disken. De måste signalera för kunderna att de vill vara i branschen. För de butiker som lockar kunder idag är de som har bra kundservice, och det är butiksägaren tvungen att förmedla till sina anställda. Mer än någonsin handlar det om bra kemi", säger Anette Eckmann från Eckmann Studio, som denna gång är ansvarig för en rad sessioner som ska ge besökarna på Formland välmående. Här kommer det bland annat att finnas en feng shui-session där man kan lära sig att skapa god energi i butiken och stödja den förändring och utveckling man önskar. Det kommer att finnas klarsynt och en kakao-ceremoni, och man kan anmäla sig till sessionerna helt gratis.
Enligt Anette Eckmann ser allt fler nu också mot det spirituella och alternativa. "Och det kan butikerna kuratera efter. Hitta produkter som passar in i den trenden; choklad med alla dess goda egenskaper, härligt sängkläder som ger en god sömn och mycket mer."
Hon anser att i en turbulent tid, med kriser, krig och kaos, handlar det inte längre bara om att uppnå fysisk hälsa, utan också om mental och känslomässig välmående. Wellbeing är det nya nyckelordet som säkerställer att vi som människor känner oss motiverade och nöjda i våra liv och vardag.
The Mind Body Soul Retreat är en plats där man kan lära sig mer om tidens nya trender. "Jag skapar en avslappnad frizon där man kan reflektera över vad det innebär att vara en mentalt frisk person idag. Och framför allt, ladda upp för att möta dina behövande kunder med förståelse, positivitet och äkta intresse", säger Anette, som också anser att tiden kräver känslor och att butiksägare måste känna av sina kunders aktuella problem och behov. "Möta kunderna med empati och omsorg. På det sättet skapar du en känsla av tillhörighet och därigenom motivation att handla och stödja din verksamhet", fastslår hon, eftersom den största och mest effektiva säljfaktorn är uppmärksamhet och relationer. Kunderna vill köpa av personer och varumärken som ger dem uppmärksamhet och som de känner en form av samhörighet med.
"För att lyckas måste du i mycket högre grad än tidigare lära dig att utgå från mottagaren och dennes intressen, livssituation och välmående/wellbeing", anser Anette Eckmann, som också håller föredrag inom området.