Frankfurt Consumer Goods Fairs 2025: Nytt varumärkesområde och tillväxt inom strategiska utvecklingsområden
För första gången någonsin öppnar de tre ledande konsumentvarumässorna Ambiente, Christmasworld och Creativeworld ordersäsongen samtidigt i Frankfurt fredagen den 7 februari 2025.
Vid en internationell presskonferens online i går tillkännagav Julia Uherek och Philipp Ferger, Vice Presidents Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt, de aktuella höjdpunkterna på den mest omfattande och mångsidiga globala marknaden för konsumentvaror.
Allt är centrerat kring nätverkande: "Trioen Ambiente, Christmasworld och Creativeworld utökar sin position ytterligare som det globala navet för modern livsstil, säsongsbetonade dekorationer och kreativa produkter, och vi börjar mässnedräkningen till februari 2025 med stor förväntan", säger Philipp Ferger, Vice President Consumer Good Fair Messe Frankfurt.
"Utmaningarna på marknaden finns fortfarande kvar och det är viktigt att just nu ta vara på möjligheterna, designa spännande produktsortiment och visa upp försäljningsstället när det är som bäst. Och i vår globala bransch är allt detta bara möjligt med robusta, robusta nätverk", fortsätter Ferries.
Ambiente 2025:
Ambiente betonar internationellt nätverkande inom tillväxtområdet gästfrihet.
"Vi har utökat och internationaliserat området för hotellägare och köpare, och vi erbjuder fler guidade turer under 2025", säger Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fair Messe Frankfurt.
En tydlig höjdpunkt är specialpresentationen "The Lounge" som en länk mellan gästfrihet, kontraktsaffär och inredning.
"Ambiente är den internationella hotspot för den globala designscenen, och vi är glada över att ha hittat en ny, spännande och okonventionell designer som integrerar AI i sitt arbete, som Ambiente Designer 2025, nämligen Fabian Freytag", sa Uherek, när han tillkännagav nästa års designer för specialpresentationen.
Med "The Lounge - Shades of Space" i Galleria 1 presenterar den prisbelönta designern inspirerande stilvärldar för morgondagens gästfrihetsutrymmen och ger besökarna maximal inspiration för sin verksamhet.
I gränssnittet mellan kontraktsaffär och gästfrihet presenterar Ambiente alltså det nya varumärkesområdet "Interior Looks", där premiummöbelmärken för första gången påverkar alla områden av livet och livsstilen - från att sova, äta, bo till arbete.
"Med det kurerade nya området "Interior Looks" skapar vi tillgång för högkvalitativa interiörvarumärken som riktar sig till nya, internationella köpargrupper inom kontrakts- och hotellbranschen samt specialistbranschen. Därför ligger området nära Office Design & Solutions- produktsortimentet i hall 3.1 Som helhetslösningen för hotell- och restaurangbranschen kommer vi att utöka detta område med sikte på framtiden”, säger Ferger om det nya området.
Hållbarhet, design och livsstil, digitalisering och framtida detaljhandel definierar föreläsningsprogrammet. De fem akademierna dedikerade till Hospitality, Future of Work, Remanexpo, Conzoom Solutions och Creative Academy på Creativeworld erbjuder därför massor av expertkunskap. Lördag är det Designer Day, för första gången 2025 i samarbete med German Design Council. Här planeras spännande presentationer om ämnen som AI och cirkularitet. En särskild programhöjdpunkt på Future of Work Academy blir arkitektdagarna på lördag och söndag.
På söndag och måndag kommer Conzoom Solutions Academy att fokusera på framtidens detaljhandel. På måndag är det hotellägarens dag. På tisdag står hållbarhet i centrum med Sustainable Office Day in the Future of Work area och Sustainable Day på Conzoom Solutions Academy.
Christmasworld 2025:
Med fokus på festlig belysning och dekoration är Christmasworld fortfarande julens centrum 2025.
Under mässdagarna blir det Decoration Unlimited där en mängd produkter kommer att ställas ut under rubriken Precious Moments. Pastellfärger, guld och lila dominerar – enligt principen ”Säsongens dekoration när den är som bäst” – med fokus på säsongsdekoration under hela året. Här kan du också se de senaste trenderna inom festlig belysning och kontraktsdekoration. Målgrupperna här är kommersiella slutanvändare och därför institutioner och organisationer som köpcentrum och städer, järnvägsstationer, dekorationsbyråer, flaggskeppsbutiker, flygplatser, nöjes- och nöjesparker, större hotell- och restaurangkedjor och outletcenter.
Creativeworld 2025:
Creativeworld utökar ytterligare sin position som den internationella B2B-branschens mötesplats för hobby-, hantverks- och konstnärsmaterial och intensifierar nätverksfaktorn.
Nästa mässdatum: Ambiente, Christmasworld och Creativeworld fortsätter att hållas samtidigt i Frankfurts mässcentrum. De kommer dock att flyttas till början av februari för att säkerställa att mässdatumen kan sammanfalla.
Ambiente/Christmasworld: 7 till 11 februari 2025
Creativeworld: 7 till 10 februari 2025