Funktionsprodukter och nya affärsmöjligheter

De klassiska tomtarna får sällskap när Nääsgränsgården utvecklas.

Tomtefigurerna är något av Nääsgränsgårdens signaturprodukt..

05.09.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Nääsgränsgården grundades för ungefär 25 år sedan i västgötska Nääs. Affärsidén var att samarbeta med svenska formgivare samt marknadsföra och distribuera deras produkter. 2011 förvärvades bolaget av Per-Anders Elled och Krister Claessonen. I samband med detta flyttades verksamheten till sina nuvarande lokaler i Skene, där man idag har huvudkontor, kundtjänst och lager. Det är ett litet och dedikerat team i ett välmående företag, som stöttas av säljagenter i Sverige och på utvalda internationella marknader.

Ny affärspartner under 2019

Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare.

Annica Hovbom, partner Nääsgränsgården

Per-Anders är utbildad maskiningenjör, med bakgrund inom logistik och affärsutveckling. Numera driver han Nääsgränsgården vidare tillsammans med sin nya affärspartner Annica Hovbom. Annica kom in som delägare under 2019 med syftet att långsiktigt tillföra kompetens inom design samt produkt- och konceptutveckling.

Än idag har Nääsgränsgården kvar samma affärskoncept som har funnits med sedan starten. Alla produkter formges exklusivt för dem av svenska designers. Sortimentet är till största delen nischat mot dekoration och högtid, med stort fokus på Jul och tomtefigurer, som är något av varumärkets signaturprodukt.

Historien med Nääsgränsgårdens tomtar började i slutet av 1990-talet, då man inledde samarbetet med formgivaren och keramikern Ruth Vetter efter ett spontant möte på en julmarknad.

Långsiktigt tänkande

”Våra tomtar finns i väldigt många svenska hem, vilket är jätteroligt. Men det jag märker är att folk i allmänhet inte känner till vårt varumärke, utan snarare känner igen designen. Det är en av våra utmaningar just nu, att få varumärket Nääsgränsgården mer känt hos slutkonsumenterna”, säger Per-Anders. Bolaget arbetar långsiktigt med sitt sortiment, där de flesta produkter har en livslängd på minst fem år. Det finns en baskollektion i grunden, som kompletteras med årliga nyhetslanseringar för att bygga på existerande serier.

För framtiden ser Per-Anders Elled stor potential i funktionella produkter..

”Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare. Designprocessen och produktionen är relativt komplex och det är viktigt att våra leverantörer lär sig formgivarens språk”, säger Annica.

Mer funktion för framtiden

Vid sidan av säsongs- och högtidsprodukterna har Nääsgränsgården även en kollektion för året runt-bruk. Per-Anders förklarar att han ser stor potential i detta segment, som för framtiden kommer att utvidgas med fler funktionella produkter, som alltså har någon typ av användningsområde utöver att enbart sprida glädje genom att vara dekorativa.

Nääsgränsgården samarbetar med samma väletablerade och trygga leverantörer i Asien sedan 20 år tillbaka, som man har mycket goda relationer med, vilket utgör en viktig förutsättning för kommande utveckling av sortimentet.

Marknader och möjligheter

Sverige är Nääsgränsgårdens största marknad, med en andel på 35 procent. Här sker försäljningen både hos kedjor, fristående butiker, livsstilsbutiker och souvenirbutiker. I övrigt finns varumärket representerat främst i Norge, Tyskland, Danmark och Storbritannien. Besöksnäringen är en viktig försäljningskanal, inte minst i Norge, med bland annat kryssningsfartyg och små butiker på idylliska platser utmed Hurtigruten, som säljer utvalt lokalt/skandinaviskt hantverk och souvenirer.

”Vi jobbar ständigt med att hitta nya kundgrupper. Fördelen med återförsäljare från besöksnäringen är att de inte kräver nyhetslanseringar på samma sätt som detaljhandeln, samt att många säsongsprodukter fungerar året runt”, säger Per-Anders. Gällande e-handel har företaget en nätbutik för enbart återförsäljarna samt försäljning genom olika e-handelsplattformar i Europa. Framöver vill man också göra en ökad satsning inom sociala media, bland annat för att stärka Nääsgränsgårdens varumärke samt höja igenkänningsfaktorn hos allmänheten.

Förutom att utveckla befintliga marknader planerar Nääsgränsgården även lanseringar på ytterligare marknader under sin kommande femårsplan. ”Vårt koncept med skräddarsydd skandinavisk design är en styrka, framförallt när det gäller export. Att vara verksamma på flera marknader gör att vi har en tryggare bas, med fler ben att stå på”, säger Per-Anders avslutningsvis.

Relaterat innehåll

03.02.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Christmasworld - Messe Frankfurt 7-11 februari

03.02.2025Designbase.se

Inspirerad av 2025 års trend och affärsutveckling

31.01.2025Designbase.se

På en surrealistisk trendresa

27.01.2025Designbase.se

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.se

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

24.01.2025Designbase.se

TAIL Living vinner Best in Show på Formex Design Talents

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023