05.09.2019  |  Interior  |  Ledning & drift

Funktionsprodukter och nya affärsmöjligheter

De klassiska tomtarna får sällskap när Nääsgränsgården utvecklas.

Nääsgränsgården grundades för ungefär 25 år sedan i västgötska Nääs. Affärsidén var att samarbeta med svenska formgivare samt marknadsföra och distribuera deras produkter. 2011 förvärvades bolaget av Per-Anders Elled och Krister Claessonen. I samband med detta flyttades verksamheten till sina nuvarande lokaler i Skene, där man idag har huvudkontor, kundtjänst och lager. Det är ett litet och dedikerat team i ett välmående företag, som stöttas av säljagenter i Sverige och på utvalda internationella marknader.

Ny affärspartner under 2019

Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare.

Annica Hovbom, partner Nääsgränsgården

Per-Anders är utbildad maskiningenjör, med bakgrund inom logistik och affärsutveckling. Numera driver han Nääsgränsgården vidare tillsammans med sin nya affärspartner Annica Hovbom. Annica kom in som delägare under 2019 med syftet att långsiktigt tillföra kompetens inom design samt produkt- och konceptutveckling.

Än idag har Nääsgränsgården kvar samma affärskoncept som har funnits med sedan starten. Alla produkter formges exklusivt för dem av svenska designers. Sortimentet är till största delen nischat mot dekoration och högtid, med stort fokus på Jul och tomtefigurer, som är något av varumärkets signaturprodukt.

Historien med Nääsgränsgårdens tomtar började i slutet av 1990-talet, då man inledde samarbetet med formgivaren och keramikern Ruth Vetter efter ett spontant möte på en julmarknad.

Långsiktigt tänkande

”Våra tomtar finns i väldigt många svenska hem, vilket är jätteroligt. Men det jag märker är att folk i allmänhet inte känner till vårt varumärke, utan snarare känner igen designen. Det är en av våra utmaningar just nu, att få varumärket Nääsgränsgården mer känt hos slutkonsumenterna”, säger Per-Anders. Bolaget arbetar långsiktigt med sitt sortiment, där de flesta produkter har en livslängd på minst fem år. Det finns en baskollektion i grunden, som kompletteras med årliga nyhetslanseringar för att bygga på existerande serier.

”Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare. Designprocessen och produktionen är relativt komplex och det är viktigt att våra leverantörer lär sig formgivarens språk”, säger Annica.

Mer funktion för framtiden

Vid sidan av säsongs- och högtidsprodukterna har Nääsgränsgården även en kollektion för året runt-bruk. Per-Anders förklarar att han ser stor potential i detta segment, som för framtiden kommer att utvidgas med fler funktionella produkter, som alltså har någon typ av användningsområde utöver att enbart sprida glädje genom att vara dekorativa.

Nääsgränsgården samarbetar med samma väletablerade och trygga leverantörer i Asien sedan 20 år tillbaka, som man har mycket goda relationer med, vilket utgör en viktig förutsättning för kommande utveckling av sortimentet.

Marknader och möjligheter

Sverige är Nääsgränsgårdens största marknad, med en andel på 35 procent. Här sker försäljningen både hos kedjor, fristående butiker, livsstilsbutiker och souvenirbutiker. I övrigt finns varumärket representerat främst i Norge, Tyskland, Danmark och Storbritannien. Besöksnäringen är en viktig försäljningskanal, inte minst i Norge, med bland annat kryssningsfartyg och små butiker på idylliska platser utmed Hurtigruten, som säljer utvalt lokalt/skandinaviskt hantverk och souvenirer.

”Vi jobbar ständigt med att hitta nya kundgrupper. Fördelen med återförsäljare från besöksnäringen är att de inte kräver nyhetslanseringar på samma sätt som detaljhandeln, samt att många säsongsprodukter fungerar året runt”, säger Per-Anders. Gällande e-handel har företaget en nätbutik för enbart återförsäljarna samt försäljning genom olika e-handelsplattformar i Europa. Framöver vill man också göra en ökad satsning inom sociala media, bland annat för att stärka Nääsgränsgårdens varumärke samt höja igenkänningsfaktorn hos allmänheten.

Förutom att utveckla befintliga marknader planerar Nääsgränsgården även lanseringar på ytterligare marknader under sin kommande femårsplan. ”Vårt koncept med skräddarsydd skandinavisk design är en styrka, framförallt när det gäller export. Att vara verksamma på flera marknader gör att vi har en tryggare bas, med fler ben att stå på”, säger Per-Anders avslutningsvis.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.