Funktionsprodukter och nya affärsmöjligheter

De klassiska tomtarna får sällskap när Nääsgränsgården utvecklas.

Tomtefigurerna är något av Nääsgränsgårdens signaturprodukt..

05.09.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Nääsgränsgården grundades för ungefär 25 år sedan i västgötska Nääs. Affärsidén var att samarbeta med svenska formgivare samt marknadsföra och distribuera deras produkter. 2011 förvärvades bolaget av Per-Anders Elled och Krister Claessonen. I samband med detta flyttades verksamheten till sina nuvarande lokaler i Skene, där man idag har huvudkontor, kundtjänst och lager. Det är ett litet och dedikerat team i ett välmående företag, som stöttas av säljagenter i Sverige och på utvalda internationella marknader.

Ny affärspartner under 2019

Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare.

Annica Hovbom, partner Nääsgränsgården

Per-Anders är utbildad maskiningenjör, med bakgrund inom logistik och affärsutveckling. Numera driver han Nääsgränsgården vidare tillsammans med sin nya affärspartner Annica Hovbom. Annica kom in som delägare under 2019 med syftet att långsiktigt tillföra kompetens inom design samt produkt- och konceptutveckling.

Än idag har Nääsgränsgården kvar samma affärskoncept som har funnits med sedan starten. Alla produkter formges exklusivt för dem av svenska designers. Sortimentet är till största delen nischat mot dekoration och högtid, med stort fokus på Jul och tomtefigurer, som är något av varumärkets signaturprodukt.

Historien med Nääsgränsgårdens tomtar började i slutet av 1990-talet, då man inledde samarbetet med formgivaren och keramikern Ruth Vetter efter ett spontant möte på en julmarknad.

Långsiktigt tänkande

”Våra tomtar finns i väldigt många svenska hem, vilket är jätteroligt. Men det jag märker är att folk i allmänhet inte känner till vårt varumärke, utan snarare känner igen designen. Det är en av våra utmaningar just nu, att få varumärket Nääsgränsgården mer känt hos slutkonsumenterna”, säger Per-Anders. Bolaget arbetar långsiktigt med sitt sortiment, där de flesta produkter har en livslängd på minst fem år. Det finns en baskollektion i grunden, som kompletteras med årliga nyhetslanseringar för att bygga på existerande serier.

För framtiden ser Per-Anders Elled stor potential i funktionella produkter..

”Vi vill hela tiden hitta produkter som kan stanna kvar länge i handeln. Det ger oss stabilitet. På samma sätt strävar vi efter långvariga samarbeten med våra formgivare. Designprocessen och produktionen är relativt komplex och det är viktigt att våra leverantörer lär sig formgivarens språk”, säger Annica.

Mer funktion för framtiden

Vid sidan av säsongs- och högtidsprodukterna har Nääsgränsgården även en kollektion för året runt-bruk. Per-Anders förklarar att han ser stor potential i detta segment, som för framtiden kommer att utvidgas med fler funktionella produkter, som alltså har någon typ av användningsområde utöver att enbart sprida glädje genom att vara dekorativa.

Nääsgränsgården samarbetar med samma väletablerade och trygga leverantörer i Asien sedan 20 år tillbaka, som man har mycket goda relationer med, vilket utgör en viktig förutsättning för kommande utveckling av sortimentet.

Marknader och möjligheter

Sverige är Nääsgränsgårdens största marknad, med en andel på 35 procent. Här sker försäljningen både hos kedjor, fristående butiker, livsstilsbutiker och souvenirbutiker. I övrigt finns varumärket representerat främst i Norge, Tyskland, Danmark och Storbritannien. Besöksnäringen är en viktig försäljningskanal, inte minst i Norge, med bland annat kryssningsfartyg och små butiker på idylliska platser utmed Hurtigruten, som säljer utvalt lokalt/skandinaviskt hantverk och souvenirer.

”Vi jobbar ständigt med att hitta nya kundgrupper. Fördelen med återförsäljare från besöksnäringen är att de inte kräver nyhetslanseringar på samma sätt som detaljhandeln, samt att många säsongsprodukter fungerar året runt”, säger Per-Anders. Gällande e-handel har företaget en nätbutik för enbart återförsäljarna samt försäljning genom olika e-handelsplattformar i Europa. Framöver vill man också göra en ökad satsning inom sociala media, bland annat för att stärka Nääsgränsgårdens varumärke samt höja igenkänningsfaktorn hos allmänheten.

Förutom att utveckla befintliga marknader planerar Nääsgränsgården även lanseringar på ytterligare marknader under sin kommande femårsplan. ”Vårt koncept med skräddarsydd skandinavisk design är en styrka, framförallt när det gäller export. Att vara verksamma på flera marknader gör att vi har en tryggare bas, med fler ben att stå på”, säger Per-Anders avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023