Gatsby och mamma i fokus på Formex kaféer

I augusti slår sommarens Formex upp dörrarna för äventyrlig estetik och hopp om fred.

Formex augusti 2024, Symbios. Foto: Stockholmsmässan/Olivia Jeczmyk

Äventyr och hopp är ledord när sommarens största skandinaviska inredningsmässa slår upp portarna i augusti. Förutom Anna Starréns äventyrliga blomsterutställning i entréområdet på Formex erbjuder mässan även 2 kafésamarbeten som båda har äventyret som sin röda tråd.

”Vi fokuserar just nu på att skapa en stark mässa för augusti, som är full av inspiration, trender, kunskapsdelningsworkshops, spännande talare och inflytelserika utställningar. När besökarna kliver ut ur augustivärmen och in i mässhallarna omges de av vackra och fantasifulla höst- och vintermiljöer, som de kan inspireras av när de skapar sina egna mötesplatser i sina butiker, säger projektledare för Formex Sonja. Björk Ebert.

Äventyrligt mumiecafé

Den svenska inrednings- och smyckesdesignern Giovanna Hilke ligger bakom ett av Formex två kafésamarbeten. Och det är det nya samarbetet med Muminkaraktärer, inspirerat av Tove Janssons första bok om Muminkaraktärerna, som ligger till grund för Hilkes café på Formex.

"Det känns fantastiskt att få möjligheten att visa upp bredden och kreativiteten i vårt varumärke, samt vårt nya samarbete. Vi vill skapa en miljö inspirerad av skogarna i Mumidalen, men med vår egen twist. Tanken är att träffas, njuta av en god lunch och få en känsla av lugn, säger Giovanna Hilke.

Exklusiva sidenblommor

Sagotema går igen i det andra caféet på Formex, som är skapat i samarbete med varumärket Silk-ka Flowers. Temat är inspirerat av 1920-talets estetik och The Great Gatsby. Det världsberömda varumärket har blivit en symbol för sofistikerat hantverk.

"I vår botanisk-estetiska värld har konstgjorda blommor genomgått en anmärkningsvärd förvandling. De har utvecklats från imitationer till utsökta konstverk, som kompletterar skönheten i levande växter genom samtida inrednings- och designtrender”, säger Silk-Kas representant Helena Kolhäger.

Årets tre trender på Formex

Som alltid presenterar Formex tre trender, som denna gång har skapats i samarbete med trendanalytikern Jan Rundgren. De tre trenderna är Fiery flirting, Keep calm and carry on och Sense of symbiosis, och sammanfattningen av dessa trender är passion, flirta, konversation, natur och lugn.

”De tre trenderna handlar om hur vi söker trygghet, lugn och tröst – och därmed hopp. En förhoppning om att hösten ska ge en mer stabil och trygg värld”, avslutar Sonja Björk Ebert.

Formex äger rum i Stockholmsmässan den 27-29 augusti 2024.

Läs mer om mässan här.

-IDL

Relaterat innehåll

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

09.07.2024Designbase.se

Möbelbranschens klimatutmaning: "Vill du behålla kunderna? Tänk cirkulärt!"

27.06.2024F&H Group A/S

Sponsrad

KOM I JULSTÄMNING MED HOPTIMIST

25.06.2024Designbase.se

Köpenhamn är en designmetropol

25.06.2024Designbase.se

Välkända och nya varumärken på Nordstil

25.06.2024Designbase.se

Marva Griffin Wilshire tilldelas hedersdoktor

25.06.2024Designbase.se

Vi är en produktutvecklingsavdelning och inköpspartner

24.06.2024Designbase.se

Kreativa processer i centrum för Helsinki Design Week 2024

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023