Heimtextil har startat

"Vi har skapat ett landskap för modern design", säger VD. VD för Messe Frankfurt, Detlef Braun vid pressöppningen.

Patricia Urquiola berättar om designinstallationen "Among us". Foto: Pia Finne

Heimtextil 2025 har precis öppnat med drygt 3 000 utställare och en förväntan på besökare från mer än 130 länder. Det uppgav Messe Frankfurts vd. Direktör Detlef Braun vid invigningen av mässan, som ägde rum i en 650 kvm. stor designinstallation "Among us" skapad av Patricia Urquiola.

Han sa vidare att 2024 har varit det bästa året någonsin för Messe Frankfurt trots alla utmaningar.

"Att det är det bästa året någonsin säger mycket, med tanke på Messe Frankfurts 784-åriga historia", stod det. ”Vi hade en omsättning på 78 miljoner. euro (drygt 582 miljoner DKK) 2024, och vi räknar med en liten ökning 2025, även om vi är medvetna om att marknaden är utmanad.”

På Heimtextil ligger fokus denna gång på matt- och mattsegment, som utvecklas snabbt.

"De senaste åren har vi tredubblat antalet utställare här, och vi fortsätter att uppgradera det", påpekade Detlef Braun.

Patricia Urquiola berättade om den öppna designinstallationen som skapar en inbjudande atmosfär där man kan uppleva textila koncept och starta ett samtal om design, hållbarhet och mysighet.

”Jag ville skapa en uppslukande upplevelse med optiska och strukturella överraskningar – inklusive loungeöar från Kettal med tyger från danska Kvadrat, hängande textilier från cc-tapis med regenererat nylongarn från Aquafil och sittplatser från Moroso. De hängande cementstrukturerna från Cimento® ger installationen ytterligare arkitektoniska dimensioner.”

En rutnätsformad matta definierar installationen. Inom rutnätet möter besökarna mjukt vadderade, antropomorfa textilformer som inbjuder till beröring, avkoppling och möjliggör ett sensoriskt engagemang med materialen. Detta tillvägagångssätt belyser Urquiolas innovativa syn på materialitet, som kombinerar konventionella och okonventionella element för att tänja på gränserna för textildesign.

"Among us"

"Heimtextil passar oss perfekt. Här har vi möjlighet att skapa en tvåvägsdialog som börjar under mässan och pågår under hela året. Vi vänder oss inte bara till specialister utan till alla som är intresserade av textil. Vårt förhållningssätt är evolutionärt och syftar till omfattande interaktion Vi vill lyssna lika mycket som vi presenterar och värdesätter personligt utbyte, fortsätter Urquiola.

Among-us är tillägnad hållbara material, mysighet och skärningspunkten mellan virtuella och fysiska världar - ett utrymme för utforskning och diskussion.

Onsdagen den 15 januari medverkar Patricia Urquiola i Architonic Live Talk och hon håller även en miniföreläsning som ger en exklusiv inblick i hennes kreativa värld och unika formspråk.

Relaterat innehåll

19.02.2025Designbase.se

Miljardinvesteringar i JYSK-butiker skapar positiv kundreaktion

19.02.2025Designbase.se

Marknadsplats, affärsmotor, optimismdrivare

18.02.2025Designbase.se

Future on Stage er en ekte talentinkubator

18.02.2025Designbase.se

TrendSet framgångsrikt

17.02.2025Designbase.se

Jacob Jensen är redo för marknaden

14.02.2025Designbase.se

EuroCIS 2025: Framtiden för detaljhandeln under lupp

12.02.2025Vinding et co A/S

Sponsrad

Lite om våra material och goda råd för levande ljus

11.02.2025Designbase.se

Färgglada Formland

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023