22.11.2018  |  Business  |  Design

Hoptimist ska ta fram leendet – hos användarna och i butikerna

Hoptimist fyller 50 år 2018, Men det betyder inte att de små figurerna hålls uppe genom att hoppa av glädje. Märket lyfts till en ny nivå under de kommande åren. "Och så ska vi hålla tungan rätt i mun, för Hoptimist ska vara en lönsam verksamhet för oss och för butikerna", säger Poul Christoffersen, som nyligen satt sig i chefsstolen.

”Hoptimist har en fantastisk historia. Märket har något att bjuda på. Det är bra design och i det stora hela är det bara en del av allt". Det menar Poul Christoffersen, som strax före julen 2017 fick jobbet som ny administrationschef för de små glada och spralliga figurerna i sköna färger och med de härliga ansiktsuttrycken som vi alla känner, och som Hans Gustav Ehrenreich skapade för exakt 50 år sedan.

Poul Christoffersen har varit i järnhandelsbranschen i 11 år, senast som försäljningschef på aida A/S. "Hoptimist ägs av företagsmannen Claus Hommelhoff, och när jag började samtala med Claus kring företaget och fick erbjudande om jobbet som administrationschef var det bara att satsa", berättar han och förklarar:

Sverige är ett av de länder där vi vill göra en större insats framöver.

Poul Christoffersen

”Hoptimisterna är en klassiker. I Danmark har vi en fin bas hos återförsäljarna, som är uppbyggd sedan företaget återlanserades för 10 år sedan, och vi har ingått samarbete med flera kedjor. Men vi vill ha ett bra och lönsamt samarbete med våra återförsäljare, så att butikerna kan realisera en attraktiv bruttovinst på våra produkter. Vi värnar därför mycket om in- och utfasning av produkter, så att butikerna inte ständigt ska kämpa med utgående färger/modeller, då det ju alltid kostar vinstpengar att realisera utgående produkter", menar Poul Christoffersen, som även ser enormt goda exportmöjligheter för de små hoptimisterna.

Han sticker inte under stolen med att det nu ska hända något i företaget. "Vi ska strömlinjeforma konceptet; vi ska smala av sortimentet, och vi ska skapa ett mer uniformt koncept för butikerna att arbeta med."

Men Poul är också stärkt i tron att hantera produkterna med ödmjukhet inte minst på exportområdet.

”Vi har i dag en otroligt stark utgångspunkt i exporten. Hoptimist är redan inne hos - i våra ögon - ytterst attraktiva butiker, och det gäller på flera marknader som Tyskland, England, Norge, Schweiz, Kina och USA. Vi vill faktiskt hellre arbeta med relativt få marknader och därmed gå mer på djupet, än att nödvändigtvis finnas representerade sporadiskt på 40-50 exportmarknader. Så vi vill hålla oss på spåret och genomföra vår strategi på de fastställda exportmarknaderna."

Tyskland är Hoptimists största exportmarknad med över 300 kunder, bl.a. Karstadt och KaDeWe, så här handlar det om att säkra en större rotation och ett starkare samarbete.

”Sverige är ett av de länder där vi verkligen vill göra en större insats framöver”.

Han fastslår att Hoptimist kommer finnas på Formex och man har en färdig varumärkesstrategi som ska understödja den svenska marknaden.

Historien ska berättas

För Poul Christoffersen råder det ingen tvekan om att det allra viktigaste är att historien om Hoptimist blir berättad, och det, menar han, ska ske inte minst i samband med hoptimisternas 50-årsjubileum.

”Hoptimist är dansk design, och vi tillverkar den i Danmark, och i samband med jubileet återlanserar vi ytterligare en jubileumshoptimist med ögon från den tiden de ursprungligen skapades.”

Det är även Pouls plan att arbeta ännu mer med Hoptimists pay-off. ”Kan den något, frågar folk”, ”Ja den kan skapa glädje och ett leende på läpparna”, är svaret från Poul Christoffersen och han refererar till Hoptimist-mottot ”Make everyday a little more joyful”.

”Hoptimisterna kan något ute i butikerna både i Danmark och i utlandet. De kan ta fram leenden - och så är det inte långt till köp.”

I år lanseras en ny djurserie. Hoptimister förklädda som katter, hundar, nyckelpigor, lejon med flera. "Den serien har slagit "spot on" ute i butikerna, och är ett bra expempel på vad vi vill i framtiden, det vi vill arbeta med, nämligen hur vi får kunderna att köpa fler än en hoptimist."

I samband med jubileet återintroduceras en Hoptimist i porslin i sex vackra färger, bl.a. grön, orange och röd, nyanser som flirtar med den ursprungliga designen.

Ett smiley-hoptimistkrus är också en nyhet i läckra färger.

Hoptimist ska vara en lönsam affär

Poul Christoffersen menar klart, att Hoptimist nu har användning för en strategi och en tydlig riktning.

”Vi driver en stor del av värdekedjan här; design, produktion och lager och nu ska vi skruva ihop allt rätt så att vi får en lönsam verksamhet.”

Han slår tydligt fast att man ska värna om det som redan är uppbyggt, och när det gäller den danska marknaden är strategin att säkra marknaden och löpande produktutveckla. När det gäller exporten ska marknaderna utvecklas och byggas ut.

”Nyhetstrycket är viktigt i förhållande till att skapa en bättre lönsamhet men samtidigt ska vi bli bättre på de sociala medierna, Facebook, Instagram och eventuella samarbeten med bloggare. Vi ska med andra ord utnyttja de möjligheter som ännu inte utnyttjats", säger Poul. "Vi har en produkt med karaktär och med en design som lätt kan iscensättas. Det ska vi utnyttja."

Julen står idag för en tredjedel av Hoptimists omsättning, och därför vill man även framledes satsa stort på julen. "Men framför allt ska vi erbjuda butikerna hoptimister som är relevanta för hela året; till jul, påsk, alla hjärtans dag, studentfester med mera."

Sedan Poul Christoffersen övertog chefspositionen har man satt turbo på produktutvecklingen men det går inte att sticka under stolen med att klassikerna ständigt är de som säljer bäst.

”Träkollektionen har också fått riktigt bra fart på marknaden, och faktiskt valde vi att den 1 februari sänka priserna på trähoptimisterna, så att de kostar från 299 och 499 kr. Vi tjänar lite mindre på dem men vi hoppas att volymen blir större, och att de lägre priserna kan bidra till att skapa en större omsättning i butikerna."

Frågar man Poul Christoffersen hur han ser på Hoptimist om tre-fem år menar han att man behållit marknadsandelen på den danska marknaden. "Vi har de kunder vi gärna vill ha men vill gärna ha mer lönsamhet med dem", säger han.

När det handlar om exportmarknaden menar han att Hoptimist om tre-fem år har klättrat till en annan och mer lönsam nivå, där man har djupa samarbeten med återförsäljare i utvalda länder.

”Vi har ett koncept som ligger på en prisnivå för en bred målgrupp", säger han och påpekar att man faktiskt har två målgrupper: en grupp som faller för trähoptimisterna och en annan som mest gillar hoptimisterna i plast i läckra färger och Animal-serien. "Plastserierna har faktiskt något speciellt. De befinner sig i en unik position på en marknad där konkurrensen inte är så stor. Det är design till ett pris som alla kan ha råd med.”

Redan nu arbetar man också med att utveckla ett nytt emballage, som implementeras under kvartalen 2 och 3. ”Varuspeglingen ute i butikerna är väldigt spridd. Det gör vi nu något åt med ett mer gemensamt emballage och en display som kan ställas upp i butikerna och samla hoptimisterna.”

Så de små hoptimisterna kommer även i framtiden att skapa glädje och locka fram leendena. Hos användarna men enligt Poul Christoffersen också hos butikerna.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.