Iittala får en ny kreativ chef
Janni Vepsäläinen slår sig ner i stolen som ny kreativ chef för det finska designföretaget Iittala
Med lång erfarenhet från stora lyxmärken inom modevärlden slår Janni Vepsäläinen sig in i stolen som ny kreativ chef för det finska designföretaget Iittala. Här ska hon tillföra innovation och lekfullhet till varumärket, samtidigt som hon använder Iittalas historiska grund som bas för nya designäventyr, säger hon i ett pressmeddelande.
”Iittala har en så unik historia. Jag ser Iittala som ett kreativt universum som skapar och bidrar till en kultur som alltid bjuder in sin publik till dialog”, förklarar Janni Vepsäläinen.
Den nya kollektionen kommer att bjuda in dig att spela
PLAY-kollektionen, tillgänglig i butik från mars 2024, ger hemdesign lekfullhet. Det är den första kollektionen under den nya kreativa ledningen.
"Iittalas scen är hemma. Design är ett sätt att berätta historier om en ständigt föränderlig värld och historier om tillhörighet. Vi vill tala till de nyfikna, de kultiverade, de intelligenta – med humor, säger Janni Vepsäläinen vidare.
Konst bjuds in
Ittalas ambition om innovation sträcker sig även in i deras konstnärssamarbeten som syftar till att erbjuda en plattform där nya konstnärer kan uttrycka sig genom glaskonst. Genom traditionellt hantverk kombinerat med unik design skapas något helt nytt och originellt.
Den experimentella konstnären Damsel Elysium har i samarbete med Iittalas glasblåsare skapat en imponerande samling instrument och föremål. Damsel Elysium, baserat i London, sysslar vanligtvis med bildkonst och ljudkonst, men ger i samarbetet med Iittala en titt in i dess avantgardevärld, inspirerad av Iittalas kreativa vision.
"Experimentell. Energisk. Nyfiken. Modig. Det här är Iittalas universum som vi inbjuder dig att bli en del av”, avslutar Janni Vepsäläinen.
-IDL