Ikoniska Jacob Jensen har fått ett nytt namn

"Du måste ha en framåtblickande utgångspunkt, förankrad i historia och arv". Det sa verkställande direktören för Jacob Jensen när han skulle svara på hur man kan omprofilera ett ikoniskt varumärke och bevara både historia och arv. Han berättar också om utmaningarna, men mest om glädjen i att återlansera en klassiker

Jacob Jensen görs om med ett antal nya produkter och ett mer framåtblickande förhållningssätt till varumärket, men utgångspunkten är fortfarande förankrad i Jacobs idéer och principer”, säger Thomas Bennedsen, VD.. Foto: Jacob Jensen

Hur gör man om ett ikoniskt varumärke samtidigt som man bevarar historien och arvet? Jag ställde den frågan till VD för Jacob Jensen, Thomas Bennedsen, när vi träffades i Jacob Jensens showroom under 3daysofdesign i samband med F&H:s Kitchen Living Dining-verksamhet.

”Jacob Jensen har funnits i många år. Nu gör vi om företaget, vi lanserar ett antal nya produkter, och vi har ett mer framåtblickande förhållningssätt till varumärket, men utgångspunkten är fortfarande förankrad i Jacobs idéer och principer”, säger Thomas Bennedsen.

"Vi är inte Jakob, och vi försöker inte heller att vara Jakob. Jacob var unik och en enhörning i design. Men hans principer, hans sätt att tänka och hans sätt att närma sig design tror vi är ännu mer relevanta idag än de någonsin varit”.

Thomas Bennedsen, CEO för Jacob Jensen. Foto: Jacob Jensen

Thomas Bennedsen har själv arbetat med Jacob Jensen, och han har en grundlig förståelse för mannen bakom den ikoniska designen. Men som han själv säger det handlar det än mer om vilka principer han arbetat utifrån, för att bygga vidare på dem.

"Jacob skulle bli galen om vår inställning till utvecklingen av Jacob Jensen var att gå tillbaka till sina gamla ritningar och arkiv och hitta produkter där, för det skulle gå emot hans anda. Han krävde utveckling och därför tror vi mer på att titta vart han nått med sin design när han dog och sedan låta det vara vår uppgift att ta utvecklingen vidare därifrån. Därför står vi än idag med ett varumärke och en rad produkter som ser annorlunda ut än vad du är van att se från Jacob Jensens hand”.

Det råder dock ingen tvekan om att de nya produkterna är designade i Jacob Jensens anda. Raderna känns igen; den enkla, skandinaviska designen och den höga funktionsgraden.

”Vi har nu en plattform där vi kan fortsätta att utvecklas; förnya och förbättra. Och det är egentligen vad det handlar om, och så var det också för Jacob”.

Från showroom under 3daysofdesign. Foto: Jacob Jensen

Utgångspunkten för den nya kollektionen var också Jacob Jensens utgångspunkt, nämligen hur man kan göra människors vardag bättre. "Därför kommer vi att fortsätta utvecklas, och vi kommer också att titta på de produkter vi har utvecklat nu, och kanske göra dem ännu bättre nästa gång", förklarar Thomas Bennedsen. För honom handlar det till stor del om att arbeta med produkter som kan göra skillnad för människor, varje dag. ”Det är därför vi t.ex. har en brödrost, en vattenkokare och en äggklocka samt termosglas för kaffe och te. Det här är saker som du interagerar med varje dag, och som varje dag kan ge dig denna lilla glädjeupplevelse”.

Jacob Jensens tre designprinciper var: "Avstånd, närhet och beröring".Designprinciperna måste säkerställa användarens upplevelse och resa från första gången de ser produkten. Från att se det på avstånd och attraheras av estetiken, till att komma närmare och något händer, och slutligen till känslan och känslan av produkten, den dagliga interaktionen och kommunikationen med designen, där du rör vid produkten och upptäcker detaljerna, materialen och ljuden.

Ett exempel är displayen på brödrosten, som går i vila men vaknar när användaren kommer i närheten, eller vattenkokarens lilla diskreta klockljud, som indikerar att vattnet har kokat.

"Jacob Jensen har sysslat med elektriska produkter tidigare, och då som nu är inställningen att vi vill skapa marknadens bästa brödrost, vattenkokare eller väckarklocka".

Quiet beauty

Syftet med de elektroniska nyheterna är faktiskt inte att lägga till utan att ta bort en del av det digitala bruset. För Thomas Bennedsen handlar det om vad han kallar "Quiet beauty".

"Väckarklockan är bara en väckarklocka, och den kan inte kopplas till mobiltelefonen eller något annat. Å andra sidan har den en supertydlig, tydlig display som du kan läsa, och väckarklockan kan vakna på ett behagligt sätt utan en våldsam alarmton utan till antingen en trevlig melodi skriven av två unga danska musiker speciellt för oss, fågelkvitter eller en svag pipton. Med andra ord: VI tar en produkt och ger konsumenten en annan och förhoppningsvis bättre upplevelse. Och så ser vi till att skapa ett estetiskt designobjekt”.

Quiet beauty. Väckarklockan är bara en väckarklocka och kan inte göra något annat. Foto: Jacob Jensen

Jacob Jensen är redan redo med en full färdplan inom kategorin boende, som dels kommer att komplimentera den nya köksserien, och som dels innehåller andra produkter designade från samma utgångspunkt att de ska vara saker man använder varje dag – år höst. För det var en annan av Jacob Jensens designprinciper: Produkterna måste hålla.

"Hållbar design är viktigast för oss, inte minst i förhållande till hela hållbarhetsdialogen, där hållbarhet är något av det viktigaste vi kan spela på".

Varumärket måste vitaliseras

När ett varumärke behöver vitaliseras räcker det inte med nya produkter. Därför innehåller vitaliseringen också ett nytt visuellt uttryck, och logotypen har uppdaterats, och Thomas Bennedsen kallar det en betydande förändring jämfört med vad Jacob Jensen tidigare uttryckt som varumärke.

"Självklart är det alltid att våga ändra den visuella identiteten, men inställningen är också att om det är vad som krävs måste vi göra det fullt ut, eftersom vi inte gör någonting halvvägs, och vi går all-in på omstart".

Vitaliseringen av Jacob Jensen sker i samarbete med F&H där Michael Bruun är varumärkeschef och han och Thomas Bennedsen kommer överens om produktlanseringar, distribution m.m.

"Det som är viktigt för mig är att vi har en partnerskapsstruktur och ett uppriktigt partnerskap. Vi måste jobba ihop saker och göra det vi var och en är bra på – F&H är fantastiskt bra på att distribuera, sälja och marknadsföra. Vi är riktigt bra på design och varumärke, och gör vi det tillsammans kan vi göra stor skillnad”.

När det gäller distribution måste Jacob Jensens produkter vara ett aktivt alternativ för både konsumenter och butiker. – Det måste vara inom räckhåll för de flesta, men det måste också vara något som man tar ett medvetet beslut om att köpa och investera i, säger Thomas Bennedsen, som menar att butikerna måste använda storytellingen kring produkterna. "Det finns en historia som måste förmedlas. Om det inte händer blir priset parametern, och det vill vi inte. På det stora hela vill jag hellre att folk köper en annan produkt än vår om det beror på att de har gjort ett aktivt val.

Ambitiös för varumärkets räkning

Thomas Bennedsen är ambitiös för varumärkets räkning. ”Jag tror att vi har mycket att erbjuda – även globalt, och med F&H finns möjligheterna. Men vi tar Europa först, och sedan tror jag att USA och Asien följer efter”.

Framöver ser han fler kategorier läggas till och ett varumärke som har en betydande närvaro på marknaden. Samtidigt ser han också ett formspråk som lätt kan utvecklas utan att Jacob Jensens DNA försvinner.

Och Thomas Bennedsen konstaterar att de senaste fyra årens arbete med Jacob Jensen har varit värt det.

”Det har varit hårt arbete, men för mig har det också varit en personlig sak eftersom jag jobbade med Jacob Jensen på hans tid. Därför betyder det ännu mer att kunna skapa något han skulle vara stolt över”.

Brödrost. Foto: Jacob Jensen

Klimatstation. Foto: Jacob Jensen

Vatten kokare. Foto: Jacob Jensen

Foto: Jacob Jensen

Relaterat innehåll

03.02.2025Nääsgränsgården

Sponsrad

Christmasworld - Messe Frankfurt 7-11 februari

03.02.2025Designbase.se

Inspirerad av 2025 års trend och affärsutveckling

31.01.2025Designbase.se

På en surrealistisk trendresa

27.01.2025Designbase.se

Designers Saturday 2025

27.01.2025Designbase.se

Tvåla & Tvaga vinner Formex Sustainability Award 2025

24.01.2025Designbase.se

TAIL Living vinner Best in Show på Formex Design Talents

21.01.2025Designbase.se

The Inspired Home Show förändrar dagarna

21.01.2025Designbase.se

Från racing till direktör för Stelton

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Nääsgränsgården
Mässa
Christmasworld, Messe Frankfurt

Hos oss hittar du gåvor och minnen för årets alla tillfällen och högtider.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Christmasworld, Hall 5.1 A01

Dimex ApS
Mässa
Ambiente – Livsstilsrörelsen

Det är aldrig sig likt, det kommer alltid något nytt. Den ledande internationella konsumentvarumässan är en fantastisk upplevelse! Få en överblick över den globala marknaden på Ambiente genom att observera den dynamiska interaktionen mellan produkter och design, höjdpunkter och evenemang.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Christmasworld – En för alla årstider

Som den ledande internationella mässan för säsongs- och festdekorationer öppnar Christmasworld upp för effektiva designalternativ för att överraska kunderna. För nya synergier som ger mervärde.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Dimex ApS
Mässa
Creativeworld News

Håll dig uppdaterad och missa inga nyheter. Vårt nyhetsbrev ger dig den senaste informationen och praktiska tips inför ditt besök på mässan.

Datum

07.02.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Salone del Mobile.Milano
Mässa
Salone del Mobile

The Salone Internazionale del Mobile is a hub of experimentation and cross-pollination, a meeting point and a place for new opportunities to reflect on the world of design and planning. The 2025 edition will take place from 8th to 13th April 2025, in the Rho Fiera Milano spaces, as is traditional.

Datum

08.04.2025

3daysofdesign
Mässa
3daysofdesign

A platform to showcase & celebrate great design 3daysofdesign is a festival for dreamers, doers and the design curious.

Datum

18.06.2025

Plats

Copenhagen

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023