Innerstadslägen och produktutveckling för Rusta

I mars 2019 öppnade Rusta sin första butik i centrala Stockholm, inhyst i ett rivningskontrakt på Regeringsgatan, vägg i vägg med NK. Öppningen är en del i Rustas arbete med att nå ut till en ännu större del av Sveriges befolkning, närmare bestämt storstadsborna.

Rustas VD Göran Westerberg under förhandsvisningen av butiken på Regeringsgatan..

30.09.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Idag handlar omkring 80 procent av svenskarna på Rusta någon gång under året, enligt företagets egna undersökningar. En stor del av de som inte gör det är folk som bor i innerstan och/eller inte är bilburna. 2017 invigdes butiken i Solna Centrum, som blev en succé långt över förväntan, mycket tack vare sin placering nära tunnelbana, annan kollektivtrafik samt serviceverksamheter som vårdcentral, post och bank. Sedan dess har Rusta letat lokaler på centrala lägen, men det har varit svårt att hitta något som är stort nog. Den nya butiken är med sina knappt 1000 kvadratmeter rymlig för att vara i Stockholms innerstad, och då har den ändå bara halva ytan mot Rustas standardvaruhus.

En efterlängtad öppning

Jag skulle gärna öppna flera nya butiker på innerstadslägen nu direkt, men där gäller det att hitta de rätta lokalerna.

Göran Westerberg, VD Rusta

Öppningen på Regeringsgatan var efterlängtad av kedjans kunder och lanseringen lockade om möjligt ännu fler besökare än i Solna Centrum. Det var långa köer till strax innan stängning under hela öppningshelgen. Inte enbart innerstadsborna uppskattade läget i city, utan även boende i närförort, som hellre åker kollektivt in till stadskärnan än tar bilen ut till mer perifera shoppingområden.

”Jag hade hoppats på att öppningen skulle gå bra men hade inte riktigt förväntat mig det tryck som faktiskt blev. När jag gick runt i butiken under öppningsdagarna och pratade med kunderna sade de att ’äntligen, har ni kommit hit’”, säger Göran Westerberg, Rustas VD. Göran tillträdde 2012, då han tog över ledningen direkt efter Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, som grundade företaget 1986. Anders och Bengt-Olov är fortfarande aktiva i verksamheten och finns med som majoritetsägare. En viktig del av Görans arbete har varit att strukturera upp Rustas sortiment till ett koncept med fasta affärsområden och garanterad kvalitet, i kombination med fortsatt lågt pris samt ett element av lustfyllt, roligt och oväntat, som känns igen från traditionell lågprishandel.

Tydlig offert

Idag erbjuder Rusta fyra affärssegment: Inredning, Säsongsprodukter, Gör det själv och Förbrukningsvaror, som alltid finns med. Sortimentet byggs upp kring devisen ”förnya och fylla på hemma”. Det inkluderar produkter för såväl stora som små hem samt för bruk både inomhus och utomhus.

Göran Westerberg, VD för Rusta..

”Rustas koncept passar väl ihop med flera av de övergripande aktuella konsumenttrenderna. Vi har en tydlig offert, med konkurrenskraftiga priser, och erbjuder ett brett urval av produkter, snarare än att vara specialister inom ett visst område. Dessutom är det enkelt att handla på Rusta. Besöket går snabbt. Produkterna är lätta att ta till sig och kräver ett minimum av installation för att kunna användas”, fortsätter Göran.

Möjligheter inom produktutveckling

Rusta har som en av få aktörer haft en god tillväxt i den fysiska handeln, med ökande produktionsvolymer som följd. För framtiden ser Göran stora möjligheter inom produktutveckling, genom att ta in designers och andra specialister in-house. På det viset kan man skapa ett eget, mer unikt designuttryck samt reducera priserna.

”Jag skulle gärna öppna flera nya butiker på innerstadslägen nu direkt, men där gäller det att hitta de rätta lokalerna. Det som är positivt är att den ’fulstämpel’ som har funnits på lågpris nu försvinner allt mer. Acceptansen ökar och människor med alla möjliga inkomstnivåer handlar i lågprisbutiker som Rusta”, säger Göran. Han berättar att han har haft en ”otroligt rolig” resa hittills, som bara blir ”roligare och roligare”, även om det har varit mycket arbete också.

Just nu håller man bland annat på med företagets etablering på de tyska och finska marknaderna, i tillägg till Sverige och Norge, där de första varuhusen öppnades 2014. Ett annat fokusområde är att skapa ett långsiktigt lönsamt koncept för Rustas utökade digitalisering.

Ser och bejakar möjligheter

”På Rusta råder en fantastiskt fin kultur och anda, där man ser och bejakar möjligheter snarare än problem. Butiken på Regeringsgatan är bara ett exempel. Vi tog över en ganska ruffig lokal i början av mars och kunde öppna några veckor senare med en helt ny, specialritad butikslayout. Jag ser det som ett stort privilegium att få göra den här förändringsresan som Rusta är ute på, med Anders och Bengt-Olovs goda minne. Att få konceptualisera affärsidén och leda in företaget på internationella marknader. Det är något av varje VD:s drömuppdrag. Idag är vi stolta och glada över vad Rusta är och vart vi är på väg. På många sätt är det en resa som bara har börjat”, säger Göran avslutningsvis.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023