Jobbar för att bygga branschen

En tillbakablick på Formex i januari.

Foto: Gustav Kaiser.

16.02.2020

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

”En positiv upplevelse. Nästan överraskande positiv”, säger Chicie Lindgren, mässchef på Stockholmsmässan, om Formex i januari 2020. Mässans utställarantal hade för denna upplaga minskat med drygt 100 stycken, till 477 aktörer. Antalet besökare hade också gått ned med omkring 1000 personer och landade därmed på strax över 16 000, främst på grund av att det kom färre personer per företag och gjordes färre återbesök en andra dag. Kanske berodde detta på ekonomiska skäl, som bemanning på hemmaplan eller kostnad för övernattning. Men det visade sig att de utställare som fanns på plats fick fler besök per capita, en ökning med hela 25 procent från januari 2019, vilket ledde till nya möten och affärsmöjligheter. Inte minst i och med Formex uppdaterade hall-layout, som lanserades under augustimässan och automatiskt ger upphov till ändrade flöden i lokalerna.

När det går bra för våra företag går det också bra för Stockholm och Sverige. Det är det vi jobbar för, att bygga branschen, samhället och landets ekonomi.

Chicie Lindgren, mässchef på Stockholmsmässan

”Det kan mycket väl vara bra att göra större förflyttningar oftare, även för att uppmuntra utställarna att tänka nytt med sin display. Å andra sidan är det viktigt att behålla hållbarhetstänket när det kommer till byggmaterial för montrarna”, fortsätter Chicie. Just hållbarhet är något som står högt på Formex agenda. Det är ingen hemlighet att det under mässan presenteras ett stort antal produkter, i en tid där man ständigt frågar sig om det verkligen behövs fler prylar. Här kommer bland annat mässans nya devis in: ’Kärleken till design’.

Vill stötta utställare

”Vi människor kommer alltid att vilja ha saker, för oss och våra hem, som skickar ut olika signaler. Det är även viktigt för vårt välbefinnande att kunna bygga upp en hemmiljö där vi trivs. Elsa Billgren har uttryckt det bra, att tingen är ’souvenirer från livet’”, säger Chicie. Hon förklarar att Formex i högsta grad vill bistå sina utställare i att tillhandahålla ansvarsfullt tillverkade produkter, som man kan stå för hela vägen genom värdekedjan, ända till dess att produkten eventuellt måste kasseras. Därav ”kärleken” till dess design.

Chicie Lindgren, mässchef på Stockholmsmässan..

”Det här vill vi hjälpa utställarna och besökarna att bli ännu bättre på. Samtidigt finns det mycket som är bra. I Norden har vi till exempel hög nivå av social hållbarhet, som också är en viktig parameter”, fortsätter Chicie. Arbetet med att stötta utställarna i deras hållbarhetsarbete inkluderar bland annat mässans uppskattade temadagar, framförallt under hållbarhetsdagen (föga förvånande) och detaljhandelsdagen. Därutöver planeras det för mer aktivitet mellan mässorna, i form av utbildningstillfällen runtom i landet, med experter inom relevanta områden. Under mässan är det av förklarliga skäl svårt för många utställare att ta sig tid till att delta i föredrag och andra kringaktiviteter. Utbildningen kan även komma att innefatta saker som nya kravställningar, föreskrifter och handelns förändringar i stort. Som underlag använder Formex bland annat omfattande omvärldsspaning samt feedback från utställare och besökare.

Från att tidigare ha lanserat ett nytt trendtema varje säsong behåller Formex numera sitt kärntema Kärleken till design från en säsong till nästa. Även detta är ett led i att främja ökat hållbarhetstänk inom branschen. ”Trender kommer alltid fortsätta finnas, men det är inte vårt fokus. Vi vill uppmana till att stanna upp, i motsats till att forcera fram att det går fortare. Istället får sakerna tala för sig själva”, förklarar Chicie.

Flera framgångssagor

2020 är ett stort jubileumsår för Formex, som nu anordnas för 60:nde året i rad, varav de senaste åtminstone 25 åren två gånger per år. Mässan har många långvariga utställare, som till en del har ställt ut sedan eventet flyttade från Sollentuna till Stockholmsmässan, 1994. Under åren har man kunnat bevittna flera framgångshistorier i utställningshallarna, där företag som Åre Chokladfabrik och L:A Bruket har inlett sina banor.

”Detta gör mig glad i hjärtat! När det går bra för våra företag går det också bra för Stockholm och Sverige. Det är det vi jobbar för, att bygga branschen, samhället och landets ekonomi. Med tanke på att vi hade färre utställare denna gång känns det jätteroligt att våra besökare ändå ser Formex som en väsentlig arena för att bilda sig en uppfattning om den aktuella marknaden för nordisk och skandinavisk design. Att den samlade branschen vill ha Formex. Vi har stort stöd från våra ägare, Stockholms stad och Handelskammaren: målet är att få företagen att må bra”, säger Chicie avslutningsvis.

Relaterat innehåll

24.04.2024Designbase.se

Heimtextil samarbetar med Patricia Urquiola 2025

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

18.04.2024Designbase.se

Rosendahl Design Group erhåller B Corp-certifiering

17.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Witt A/S tar över distributionen av Aiper trådlösa poolrobotar i Norden

08.04.2024Global Design Partner

Sponsrad

Från återvunnen plast till hållbara och multifunktionella produkter

05.04.2024Designbase.se

BoConcept förvärvar en internationell toppprofil

04.04.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

iRobot introducerar en ny prisvänlig 2-i-1-robot: Roomba Combo Essential

27.03.2024Önska

Sponsrad

Önska reser tillsammans!

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023