Julen är på väg!
En lönsam jul börjar redan nu i detaljhandeln. Det gäller onlinehandel, fönsterdekorationer som behöver planeras och skyltningar i butiken som kan uppmuntra till köp. Vi tittar även på trender inför julen och inte minst på nyheterna.
Medan kunderna fortfarande njuter av grillsäsongen är förberedelserna för årets sista månad i full gång i detaljhandeln. För julen står för dörren och den är och kommer alltid att vara den mest känsloladdade och mest lönsamma tiden på året för detaljhandeln.
”I ljuset av de nuvarande flaskhalsarna i utbudet är tidig planering särskilt viktig i år. Dessutom påverkar den spända världssituationen stämningen bland konsumenterna. Just därför måste detaljhandeln satsa allt på att ge kunderna en trevlig, positivt laddad och så bekymmersfri julhandel som möjligt och på så sätt höja köpusten igen”. Det säger e-handelsexperten Peter Höschl och trendexperten Gabriela Kaiser, som är knutna till Messe Frankfurts onlineplattform Conzoom Solutions.
Trenden inför julen
”Facing Forward” är mottot för Christmasworld Trends 2022+. De tre trenduttrycken ”hearted+minimal”, ”mystic+originate” och ”local+vital” innehåller teman, färger, material och inspiration för design 2022+ när det kommer till juldekorationer.
Nu handlar det om att blicka framåt och i och med det öppnar sig nya möjligheter. Det gäller även Christmasworld Trends 2022+, som tittar på konsumenternas skiftande behov. Trends 22+ bygger på poesi, goodwill och en känsla av ansvarsfullt producerad, modern och kraftfull design som håller – även bortom den här säsongen.
”Design i tiden står för god, livgivande samhörighet över generationer såväl som för medvetna produkter som ger glädje till vår virtuella vardag”, säger designern Annetta Palmisano från Stilbüro bora.herke.palmisano, som utvecklar och designar Christmasworld och Paperworld Trends på uppdrag av Messe Frankfurt.
”Produkter med lång livslängd och god mening efterfrågas alltmer. Och traditioner, ritualer och samvaro har fått en ny och tyngre innebörd”.
"hearted+minimal" - Medveten användning av resurser
Denna stil kombinerar det mysiga med det minimalistiska. Tydliga linjer, återhållsamma färger och naturliga material skapar en lugn och behaglig, levande atmosfär. Känslan av intimitet och uttrycket av den egna personligheten knuffas i förgrunden genom produkterna. Oavsett om det är i det julpyntade hemmet eller på kontoret blir föremålens affektionsvärde viktigt. Vi ser utsmyckning över årstiderna och motiv, tidlösa möbler och slitstarka material signalerar hållbarhet.
"mystic+originate" - Gränsen mellan verklighet och fantasi suddas ut
Detta gåtfulla och naturälskande stil förenar verklighet och fantasi, vilket resulterar i överraskande konstnärliga, naturrelaterade och overkliga produkter och stämningar med en mystisk aura. Naturnära mönster präglar stilens värld, men de är överraskande eftersom de inte förekommer i naturen alls – allt verkar bekant och ändå obekant.
Nya alternativa material imiterar välkända material och överraskar med nya lösningar. Hållbara värderingar och noggrant tillverkade produkter är lika viktiga som ritualer. ”mystic+originate” fokuserar på vackra tankar om samvaro och julfirandet väcks till liv.
"local+vital" - Skapar närhet och glädje med lokala produkter och distinkt design
Med denna stil ligger fokus på lokala projekt, lokala produkter och distinkt design. Syftet är att främja glädje och kreativitet och att skapa en känsla av engagemang och närhet till de platser vi älskar. Den närmaste omgivningen och kvarteret vi bor i är viktigare än någonsin. Privata och offentliga uterum blir eftertraktade öppna rum som kan bli centrum för livet och platser där man kan koppla av från arbetslivet. DIY och glädje spelar en avgörande roll och optimismen i livet måste flöda från juldekorationerna som också präglas av miljömedvetet tänkande.