Lysande utsikter
Markslöjd är det lilla slöjdföretaget som expanderade internationellt men har kvar sina rötter i den västgötska myllan. Den rådande hyperkonkurrensen tacklar företaget med varumärkesbyggande och innovation, berättar e-handelschefen Johan Lindell.
Berätta om hur företaget startade?
”Markslöjd grundades 1963 så det är verkligen vad man kan kalla ett anrikt företag. Från början var Markslöjd ett slöjdföretag i Mark, vilket namnet ganska tydligt avslöjar. Träprodukter svarvades på en fabrik i Kinna vilket sedan utvecklades till att tillverka skärmar. Säljare åkte land och rike runt och sålde slöjdprodukterna ur en husvagn fylld med produkter. 1994 såldes Markslöjd till våra befintliga ägare, ett Göteborgsbaserat investmentbolag, och det lade grunden till det bolag vi är idag. Vi lade ner vår produktion i Sverige och lade vårt fokus på inköp i Polen och Kina. I mitten av 00-talet förvärvade Markslöjd under kort tid konkurrenten LampGustaf och även kristallföretaget Ringus och byggde därmed på det breda sortiment vi erbjuder våra kunder idag.”
Hur ser verksamheten ut idag?
Vi vill att kunden ska känna att belysning från Markslöjd ska göra hemmet komplett.
”Markslöjd har idag ca 100 anställda utspridda på sju länder. Huvudkontoret ligger kvar i Marks kommun mitt mellan Varberg och Borås, och är fortfarande navet i vår verksamhet. Vi försörjer hela Europa från vårt lager i Skene, men vi har även ett lager i Polen där vi producerar julställ. Vi har lokala säljkontor i Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Polen, samt inköpskontor i Kina.
Vi har en väldigt bred kundbas, allt från små butiker och e-handlare, till stora kedjor som Bauhaus.”
Vad är aktuellt i er verksamhet just nu?
”Just nu så ligger höstens nyheter framför oss. Vi har en helt fantastisk kollektion för hösten 2019. Sen jobbar vi mycket med att stärka vår position som varumärke ytterligare. Vi vill att kunden ska känna att belysning från Markslöjd ska göra hemmet komplett. Att vi hjälper till att skapa hem. Vi har även sett behovet av en uppdaterad hemsida mer riktad till slutkonsument. En sajt som lanserades i mitten av Juni och som är ett stort steg för oss. Vi är övertygade om att det nya ansiktet utåt kommer uppskattas av konsumenter, återförsäljare och ge många bra synergieffekter för alla affärsområden.”
Vad efterfrågar kunderna mest för tillfället?
”Oj vilken svår fråga, det är en bred variation där vi ser att trädgårdsbelysning blir allt vanligare. Man vill förlänga hemmet ut till trädgården. Samtidigt så har nog aldrig intresset för heminredning varit så stort som nu och det ser vi också. Man vill bona om sig och skapa den där personliga atmosfären som gör ditt hem till just ditt. Det ställer höga krav på oss i flera led. Därpå så kommer det som vi alla jobbar hårt för och det är att minska klimatavtrycket. Vårt huvudkontor till exempel drivs helt av el från vindkraft.”
Ställer ni ut på mässor?
”Vi älskar mässor, både att besöka och ställa ut på. Närmast ligger Formland i Danmark och därefter Warszawa Home, sedan kommer dom stora mässorna 2020 med Christmas World och Light & Building.”
Vad ser ni som företagets främsta utmaningar?
”Jag tror att Markslöjds största utmaning inför framtiden är relationen till omvärlden och den hyperkonkurrens som råder. Idag kan du beställa varor från Amazon, Ebay, Aliexpress, you name it. Det här är bara en ny verklighet som vi måste förhålla oss till och i det så måste vi visa att vi ger något mer. När du köper en Markslöjd så är det mer än belysning. Det är något du köper för att det bidrar med det där lilla extra som är svårt att sätta fingret på – med det som gör din bostad till ditt hem.”
Vilka utvecklingsmöjligheter ser ni i framtiden?
”Framtiden är väldigt spännande och vi jobbar hårt med att stärka vår position på alla marknader där vi finns idag. Vi växer i hela Norden och Tyskland och där ligger vår fokus innan vi öppnar nya marknader. Sedan pratar vi lite internt om att göra specialkollektioner, limited editions och så vidare, men det är bara på ritbordet just nu. På Markslöjd kan man vara säker på att en sak är konstant och det är förändring. Vi ser att förändring är ett måste för att utvecklas och det ger oss en spännande dynamik i bolaget. Vi blandar nyanställda som har en helt ny kompetens med de som har varit på bolaget i över tio år och kan det utan och innan.”