Magasinet Kråkeryd: Berättelser som säljer

Med fingertoppskänsligt varumärkesbyggande och en enorm passion för välgjorda produkter och berättelserna kring dem har Magasinet Kråkeryd mer än dubblat sin omsättning varje år sedan starten 2019.

Marica Låhdö öppnade Magasinet Kråkeryd 2019. Foto Magasinet Kråkeryd.

Det är ingen tvekan om att många butiker i design- och inredningsbranschen har haft det tufft de senaste åren. Men ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Ett upplyftande exempel är Magasinet Kråkeryd i Väderstad, ett stopp längs E4 några mil söder om Linköping. Inne på sitt tredje år har butiken dubblat omsättningen sedan i fjol efter att ha tredubblat den från första året.

Magasinet Kråkeryd är inhyst i en före detta järnhandel. Foto Magasinet Kråkeryd.


Magasinet Kråkeryd är inhyst i en äldre lokal i en tidigare järnhandel och säljer ost och delikatesser, köksgeråd och andra livsstilsprodukter som platsar inom ramarna för butikens varumärke. Och vad är det då? Kanske kan det beskrivas som ett fingertopps-
känsligt urval av autentiska produkter som har en berättelse, som kommer någonstans ifrån, som väcker intresse. Det är inte bara en sax utan just den där saxen. Det är utvalda produkter för en kundkategori som gärna betalar vad lokalt och hantverksmässigt tillverkade produkter kostar, hellre än att köpa identitetslösa och massproducerade varor i lågprishandeln.


”Det kan vara våra kolstålsbleck som är hantverksmässigt tillverkade i Katalonien, på ett fantastiskt ställe som också gör våra saxar. Det kan vara återvunnet glas, dricksglas som tillverkas i Marocko. Det kan vara tallrikar från Italien i klassiska italienska mönster eller vackra ramenskålar från Tokyo”, berättar Marica Låhdö som öppnade Magasinet Kråkeryd 2019.


”Vi har valt ut produkter som vi gärna berättar om. Vi tycker om att berätta varför Wrångebäckosten heter Wrångebäck. Vi bjuder alltid på olivolja och pratar om den. Vi förmedlar en kunskap och passion som våra kunder känner. Vi pratar om den gårdsslaktade kycklingen som kommer från Wästanå Gård nära oss – vi känner väl till den för att vi är där varje månad”.

E4 skapar möjligheter
För en butik med den här inriktningen är det naturligtvis kritiskt att ha ett läge som attraherar en kräsen kundkrets. Med en folkmängd på strax under 600 personer är Väderstad inte direkt någon metropol. Men samhället har närheten till E4 och det var det som gav Marica Låhdö idén att starta Magasinet Kråkeryd.

Noga utvalt glas och porslin kompletterar sortimentet av delikatesser. Foto Magasinet Kråkeryd.


”Jag var och handlade på en fantastisk byggnadsvårdsbutk här i Väderstad. Väderstad är mest känt för Väderstadverken och det klassiska Centralkonditoriet. Och kräftor. Där hade i alla fall två killar från Stockholm öppnat en byggnadsvårdsbutik med ett mycket spännande sortiment, verkligen väl utvalda produkter. Jag insåg då att de hade identifierat sitt kundunderlag och att det var E4. 60–70 procent av deras kunder kommer direkt från E4 och de är uppdaterade och pålästa. De vill tillhöra den kundgruppen och är inte priskänsliga berättar hon.
Att öppna en butik fanns egentligen inte i korten, men Marica Låhdö såg möjligheten och tog den.


”För det första är jag idag 67, jag hade egentligen inte tänkt starta någon ny verksamhet alls. Men jag har hållit på med produktion av textil i många år i Fjärran östern och Europa och arbetat med etablering av varumärken. Jag tycker det är det mest spännande som finns att se hur varumärken hittar sina kunder, hur man ramar in och förpackar saker, både i butiker, hotell och restauranger”, säger hon.


”Jag är väldigt matintresserad och gillar vackra och praktiska saker, och jag gillar retail. Jag kan laga mat bara för att mitt kolstålsgaller är så vackert. Så jag tänkte att jag skulle prova att göra en matbutik med lite ost och mat och saker som hör till. Jag provade först i samma lokal som byggnadsvårdsbutiken. Efter ett år flyttade jag in i vår nuvarande lokal som är tre gånger så stor. Nu på tredje året har vi dubblat omsättningen från i fjol efter att ha tredubblat den från första året”.

Fokus på varumärket
Lokalen, som har en yta på omkring 80 kvadratmeter, har tidigare inhyst både järnhandel, postkontor, och distriktsveterinärmottagning. I källaren, där fokus ligger mer på vintage, står den gamla köpmandisken från 1920-talet kvar. Lokalen kompletteras av en gård med marknadsstånd där Magasinet Kråkeryd och Byggnadsvårdsbutiken som finns på samma gård kan visa varor och anordna evenemang. Ibland kommer tillverkare dit och presenterar sina produkter, ibland står foodtrucks där och lockar hungriga kunder.
På det vackra gamla trägolvet ligger vintage orientmattor och på hyllor och bord visas produkter från tillverkare som Sivans osthandel, Cook’n Bloom, Itigo, Agentura, Korvhantverk och VAK. Känslan av att sortimentet är noga utvalt är påtaglig.
”You have to draw them a picture. Man kan inte bara ställa en burk oliver på en hylla, man måste skapa en inramning. Kunderna ska känna att det finns en omtanke bakom våra val”, säger Marica Låhdö.


Ibland innebär det också att hon tackar nej till en annars intressant leverantör, för att produkten helt enkelt inte riktigt fungerar med butikens varumärke. Det finns en plan, berättar Marica, men det handlar också mycket om att gå på känsla.
”Det kommer ofta in leverantörer och jag kan tycka varorna är jättefina, men att de inte funkar för oss. Då skulle vi tappa tråden i det vi försöker bygga upp. Det är många företag som gör fel i det här, som gör för mycket sidostick. Man kan göra små avsteg inom sina ramar. Och ibland åker det med saker som man älskar fast man vet att det inte kommer att sälja”.

Magasinet Kråkeryd

Inriktning: utvalda delikatesser, köksgeråd, och livsstilsprodukter

Antal anställda: 2

Grundare och ägare: Marica Låhdö

Passion för retail
Med tiden har allt fler kunder börjat hitta hit från orter i närheten, som Linköping, Norrköping, Tranås och Mjölby. Ett bredare kundunderag behöver naturligtvis också avspeglas i sortimentet.
”Vi har till exempel bestämt att vi alltid säljer våra kökshanddukar i återvunna material för 100 kronor för fyra stycken. Kunder ska inte bli avskräckta om det står en Tang-häst från Kina på hyllan. De ska kunna köpa sina handdukar och vaser och känna att de har handlat. Man ska alltid premiera sina kunder som kommer in och vill handla”.


Än så länge har Magasinet Kråkeryd ingen e-handel, men väl ett aktivt konto på Instagram och många idéer i pipeline. Butiken har öppet sju dagar i veckan. Det innebär mycket jobb men det är det värt, säger Marica Låhdö. Uttrycket ’stå i butik’ har hon inte mycket till övers för.
”I dagens läge måste man vara storyteller. Det är nästan en show sådana här dagar när det kommer in folk som bara suger i sig av kunskap. Retail är skitkul, det är ju det. Man träffar så mycket människor från morgon till kväll. Det är en ynnest!”
www.magasinetkrakeryd.se

Relaterat innehåll

03.12.2024Stockholmsmässan

Sponsrad

Kreativitet och hållbarhet i fokus på Formex i januari

02.12.2024Droppery

Sponsrad

Solfelt intensifierar samarbetet med Droppery: "Building growth together"

25.11.2024Designbase.se

Optimism i sikte i en pressad designbransch

01.11.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Effektiv GPS-tracker från PowUnity hjälper stulen cykel tillbaka till ägaren

31.10.2024Droppery

Sponsrad

Rivièra Maison samarbetar med Droppery för att erbjuda sömlös dropshipping

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023