26.03.2020  |  Business  |  Trends

Maison&Objet: (RE)generation

(RE)generation är huvudtemat för Maison&Objet och de två 25-årsjubileumsmässorna under 2020. Det blir starkt fokus på framtidens konsumtionstrender, och det visas trender som motsvarar dessa. Mässan hade en liten tillbakagång i antalet besökare och en ökning i antalet utställare.

Under de 25 år som Maison&Objet har existerat har man löpande utvecklat mässan och därmed upprätthållit det som mässan själva kallar för en ”magisk attraktion”. Denna gång rapporterades det dock om en liten tillbakagång på 3,5 procent i antalet besökare. I gengäld ökade antalet utställare, som nu landade på 2736, med 609 nya företag. Siffrorna visar på att det under de fem dagar som Maison&Objet varade handlades för nästan två miljoner euro.

Simplicity takes a lot of hard work.

För att hylla det nya årtiondet har Maison&Objet dedikerat båda 2020-mässorna åt (Re)generation. Målet är att ge besökarna möjligheten att bättre förstå konsumtionsmönstren hos generation Y och Z, vilket är både spännande och oroväckande. Med trendkonsult Nelly Rodi i spetsen utforskar man denna gång engagemanget hos de inflytelserika konsumenterna gällande miljövänliga produkter. I september kommer fokus att ligga på hur digitala nomader är en generation som livnär sig på internet och sociala medier.

Design… och action!

Om Maison&Objet

Besökarantal:

81 232 unika besökare

123 836 besök

151 länder fanns representerade

44 823 franska besökare 

36 409 utländska besökare

 

Utställarstatistik:

2736 utställare

2891 varumärken

609 nytillkomna utställare

71 länder fanns representerade

990 franska företag

1746 internationella varumärken

 

Den digitala plattformen

6000 varumärken

175 000 medlemmar

48 procent detaljister

60 procent internationella användare

2,5 miljoner unika besökare per år

Trendutställningen What’s New? hade även denna gång skapats av Elizabeth Leriche, François Bernard och François Delclaux. De utforskade där hur konsumenterna tar meningsfullhet, natur och spännande material in i hemmet – teman som ligger den kommande generationen varmt om hjärtat.
Förändringar i våra konsumtionsmönster är något som alla funderar över. Bland annat inom hotell- och restaurangbranschen, som Maison&Objet hade sammanställt ett speciellt program för, som guidade dem mellan möbler, dukningsprodukter, köksutrustning, belysning, textil och doft.

Designer of the Year och unga talanger

“Simplicity takes a lot of hard work”. Så valde Designer of the year 2020, Michael Anastassiades, att presentera sitt arbete. Han matchades av de sex unga talanger som Maison&Objet denna gång hade valt att stötta: Adrien Garcia, Julie Richoz, Laureline Galliot, Mathieu Peyroulet Ghilini, Natacha & Sacha samt Wendy Andreu.

Redo för september!

Nästa datum som ska in i kalendern när det gäller Maison&Objet är den 4–8 september 2020, i samband med Paris Design Week den 3–12 september.


Under septemberupplagan kommer det att finnas två huvudteman: Projects och Work!, där den sistnämnda handlar om att hantera de förändringar som sker med våra arbetsplatser idag – och därmed behovet för nya korsfunktionella designlösningar, som kombinerar wellbeing & well-working, community & privacy, experience & performance, workspaces & living spaces. Projects i sin tur riktar sig till inredningsarkitekter, och omfattar tekniska lösningar som uppfyller designbehov för både hotell-, service- och boendesegmenten.

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.