Marknadsledande finskt familjeföretag – nu med sikte på Sverige

Tammer Brands grundades redan 1954 av Aulis Mäenpää och drivs idag som ett familjeföretag i tredje generationen, med en ledande position på hemmamarknaden i Finland. Under våren 2019 bytte bolaget namn från ursprungliga Tammer-Tukku till Tammer Brands, för att på det sättet förstärka sin internationella profil.

Från vänster till höger, Reijo, Peter, Zachary, Ville och Vesa Mäenpää..

07.10.2019

Johanna Elisabet Bergström, Designbase.se

Tammer Brands har numera en portfolio med över 50 varumärken och 20 000 produkter. Sortimentet är brett och inkluderar till exempel inredning, dukning, servering, trädgårdsmiljö och lifestyle. Produkterna kan bland annat upplevas i företagets 9000 kvadratmeter stora showroom i Tammerfors, som uppdateras två gånger årligen med nya kollektioner. Utöver det förfogar man över sammanlagt 40 000 kvadratmeter av logistik- och lagerlokaler, varav 30 000 i logistikcentrumet i Hämeenlinna. Även huvudkontoret befinner sig i Tammerfors och dessutom finns det ett kontor och showroom i Helsingfors.

Ödmjukhet och entreprenörsanda

Det finns en ödmjukhet inom bolaget, i kombination med stark självtillit och familjär atmosfär.

Lennart Pettersson, svensk försäljningschef Tammer Brands

Fortfarande genomsyras Tammer Brands av den entreprenörsanda som har funnits med sedan starten. Bolaget har byggts upp av Aulis son Reijo, som var VD under 35 år, tillsammans med hans numera framlidne bror Rauno. Idag har nästa generation tagit över, med kusinerna Peter, Vesa, Ville och Zachary, företagets nya VD. Samtidigt finns Reijo med i bakgrunden, som support och verksamhetens ryggrad.

”Reijo påminner i mångt och mycket om Ingvar Kamprad, i sitt tänk och sina idéer. Han har alltid varit väldigt intresserad av detaljer och kundkontakt, och agerar med en stor portion sunt förnuft. Det finns en ödmjukhet inom bolaget, i kombination med stark självtillit och familjär atmosfär”, säger Lennart Pettersson, svensk försäljningschef för Tammer Brands sedan mars 2019. Han berättar att verksamheten kännetecknas av en platt organisation som är effektiv på många sätt och spelar en viktig del i framgångarna.

Fokus på Sverige

Hos Tammer Brands sker det mesta in-house. Under åren har företaget på ett metodiskt sätt utvecklat egna system för bland annat logistik, inköp och design, samt inte minst ett ”fantastiskt” datasystem, enligt Lennart. Länge låg verksamhetens tyngdpunkt på hemmamarknaden i Finland där man har etablerat en stark marknadsledande position. Under de senaste åren har man expanderat framgångsrikt till de baltiska länderna och nästa fokusmarknad kommer att bli Sverige, bland annat genom en stor monter under Formex Autumn 2019. Det var också i samband med en ökad internationalisering som idén med namnbytet till Tammer Brands dök upp, som är ännu mer internationellt gångbart än tidigare Tammer-Tukku.

Fanni K är ett nytt inredningsvarumärke, som har en klassisk och inbjudande kollektion i mjuka naturfärger..

”Vi kommer att utöka vår närvaro på den svenska marknaden systematiskt och succesivt. I och med vårt breda sortiment, med ett stort antal kategorier, är Tammer Brands relevanta för många olika typer av återförsäljare, och vi vill på sikt gärna nå ut till ’alla’. Samtidigt lägger vi också stor vikt vid att, som alltid, vårda våra befintliga relationer och förbli en bra samarbetspartner, som arbetar för ömsesidigt goda resultat”, fortsätter Lennart, som ser stora fördelar för återförsäljarna med företagets omfattande portfolio av varumärken. I och med att ha ”allt under ett tak” skapas en enkelhet att göra affärer och en effektivitet, vilket kan frigöra tid och energi till andra delar av verksamheten, som till exempel butiksupplevelse och aktivering i butik. På samma gång är sortimentet väl avvägt, för att vara lagom stort och tilltala olika kundsegment, med både premiumprodukter och enklare alternativ, av fortsatt hög kvalitet.

Egna varumärken och design i framkant

En stor del av Tammer Brands portfolio består av egna varumärken. Exempel på det är bastuvarumärket Rento, som är stora och välkända i Finland, grillvarumärket Mustang och det nya inredningsvarumärket Fanni K, som har en klassisk och inbjudande kollektion i mjuka naturfärger. I montern på Formex har man valt att fokusera på de egna märkena, representerade av Fanni K och Rento, tillsammans med köksvarumärket Maku Kitchen Life, som samlar ett komplett sortiment av väldesignade och prisvärda köksprodukter i skandinavisk stil under en egen identitet.

Lennart berättar att Tammer Brands tar ett stort ansvar för hela produktionskedjan, med noga utvalda leverantörer, material och metoder, där alla produkter granskas och godkänns enligt aktuella regelverk. På det viset vill man också verka för en mer cirkulär process, där goda arbetsförhållanden kan garanteras i alla led. Samtidigt är företaget receptiva och snabba på att fånga upp nya tendenser, vilket gör att man ligger långt fram inom flera områden. Bland annat samarbetar varumärket Mustang med den hängivna finska grillexperten Sami Sinisalo, även kallad Mr. Barbecue, som sedan två år tillbaka jobbar med att ta fram nya grillkollektioner, av god design och hög standard. Även Fanni K beskriver Lennart som ett varumärke i framkant gällande formgivning och trender.

”Det är fantastiskt roligt och spännande att vara en del av Tammer Brands, som har ett unikt sortiment och på många sätt är ett fantastiskt företag. På den korta tid jag har arbetat här har jag haft mycket kundkontakt och enbart blivit positivt bemött. När våra kunder väl förstår bredden i portfolion inser de också vilken styrka det är. Jag känner mig trygg i min roll och ser stora möjligheter för Tammer Brands framtid på den svenska marknaden. Nu närmast ser jag fram emot att möta existerande och nya kunder under Formex i augusti, för att visa upp våra nyheter”, säger Lennart avslutningsvis. Han har själv med sig en gedigen och mångårig bakgrund i branschen sedan tidigare, med flertalet positioner inom bland annat försäljning, produktutveckling och licensarbete.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023