Mater fortsätter den gröna resan
Det är företagets speciella fokus på materialet Matek™ samt en ny internationell närvaro som stärker varumärkets tillväxt.
"Trots nedgången i bruttovinsten, som också drivs av ändrade redovisningsprinciper, anser ledningen att 2023 är ett mycket bra år - vår strategi med ökat fokus på vår cirkulära Matek™-teknik börjar verkligen bära frukt", säger Mater's VD Ketil Årdal.
Avfall blir designmöbler
2020 lanserade Mater sin egen produkt Matek™, som är sammansatt av restprodukter som kaffebönskal och sågspån kombinerat med bindemedel. Det är ett unikt sätt att kapsla in CO2 som annars skulle ha släppts ut i atmosfären genom avfallsförbränning.
Mater satsade stort på att öka produktionen av Matek™ under 2023 och lanserade två nya kollektioner gjorda av materialet.
"Under 2023 har försäljningen av Matek™-produkter ökat med 160% jämfört med föregående år. Särskilt på kontraktsmarknaden upplever vi en ökad efterfrågan på mer hållbara och cirkulära lösningar och produkter. För oss har den här marknaden verkligen tagit fart och 2023 var året då vi levererade den första av flera Matek™-ordrar till en stor europeisk hotellkedja, säger Ketil Årdal.
Internationellt fokus
Och just det ökade fokuset på försäljning utanför Danmark har burit frukt för Mater. 2023 öppnade företaget ett showroom i London och företagets tillväxt bara i Storbritannien har ökat med 88%. Dessutom upplever Mater ett ökat intresse från internationella designers och nya marknader, vilket visar att Mater går åt helt rätt håll, förklarar Ketil Årdal.
”Äntligen är vi otroligt stolta över resultatet på avfallsområdet. 2023 kommer vi att ha omvandlat 40 ton avfall till möbler och med det ökade fokuset på MatekTM kan vi nu stoltsera med att 52 % av våra sålda produkter är producerade av avfallsmaterial”, avslutar Ketil Årdal.
-IDL