Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad
Utställare efterfrågar en mer säljorienterad mässa, och nu justerar ledningen bakom den stora norska möbelmässan.
Oslo Design Fair fastslår att 8 av 10 av årets utställare fick nya kunder och kontakter i samband med sitt deltagande. Men årets feedback ger också ledningen intrycket av att utställarna önskar en högre grad av kommersialisering.
"Vi är engagerade i att våra utställare ska komma i nära kontakt med så många kunder som möjligt under Oslo Design Fair. För att lyckas med detta förfinar vi evenemanget till att bli en ännu tydligare säljplattform och mötesplats för handel. Detta är också i linje med vad våra utställare och besökare anger som deras huvudsakliga motivation för att delta i evenemanget. Enligt vår research önskar branschen främst en arena för köp och försäljning mellan företag inom värdekedjan för design och inredning. Vi kommer att säkerställa detta i enlighet med den feedback vi har mottagit,” säger Silje Låveg, projektledare för Oslo Design Fair.
De utmanande tider som möbel- och inredningsbranschen står inför har också bidragit till att Oslo Design Fair nu justerar mässans ramar.
Det kommer bland annat att märkas i mässans layout, som framöver koncentreras till Hall D på 10 000 kvadratmeter. Detta ska säkerställa att utställarna får uppmärksamhet från fler besökare.
Dessutom kommer det inte att finnas samma kunskapsdelande upplägg i form av akademiska föreläsningar och inspirationsområden.
Oslo Design Fair äger rum den 26–28 januari 2025.