SUR/reality; nya kreativa horisonter

Med det inspirerande temat SUR/verklighet utforskar Maison&Objet och Peclers Paris kl 16-20. Januari 2025 en ny surrealisms produktiva vitalitet. Det handlar om fantasi, förvrängning, slumpmässighet, humor och poesi, och om att konstruera ett narrativ av nya kreativa landskap och produktioner som är lika överraskande som de är önskvärda.

Foto: Maison&Objet

I en komplex och kaotisk värld är dagdrömmar alternativa verkligheter som genom sin originalitet, nyckfullhet och uppfinningsrikedom erbjuder andra verkligheter som är eskapistiska och ofta jublande. Vardagen ställs i beredskap, och på Maison&Objet som pågår 16.-20. Januari 2025 tar SUR/verklighetstrenden form i oväntade föremål och drömlika miljöer som inbjuder till att släppa taget, och tar upp konsumenternas nyfunna aptit för det konstiga och överraskande.

Den surrealistiska rörelsen föddes för 100 år sedan med bl.a. Magritte och Dali. De speciella estetiska koder de skapade, som sedan har blivit universella, är fast förankrade i den moderna världen.

SUR/verkligheten lyfter fram den livliga aktualiteten i surrealismens kreativa processer. Det overkliga och det absurda visar sig vara otroliga designverktyg som avslöjar drömlika världar som vädjar mer till känslorna och det omedvetna än till förnuftet.

Italienska Seletti odlar provokation, destillerar poesi och leker med surrealismens koder i sina skapelser. Foto: Seletti

Denna nysurrealism framkallar fritt det falska och bisarra, och bjuder in oss att leka med det digitala och de oändliga slumpmässiga utvikningarna som AI gör möjliga. Att ifrågasätta verkligheten och väcka nyfikenhet genom en form av abnormitet inbjuder oss att återknyta kontakten med vår instinktiva kreativitet. De sätt på vilka det fantastiska kan väckas till liv i en ibland alltför fast etablerad ordning öppnar för rika och bördiga kreativa fält.

"Vi ville ta ett mycket mer samtida förhållningssätt till surrealismen genom att undersöka dess explosion av uttrycksformer och se långt bortom hundraårsjubileet. Denna förmåga att återinföra ett fantastiskt element och skaka om den etablerade ordningen är en extremt rik och bördig utgångspunkt för föreställningen. nya former av verklighet, och Sur/Reality avslöjar nya läsningar av detta universum”, säger Charlotte Cazals och Brune Ouakrat från Peclers Paris.

Sur/Reality av Francois Delclaux

"Surrealismen får mig omedelbart att tänka på Magritte, som trollar fram en mängd välbekanta bilder. Idag finns det en tydlig koppling till en ung samtida konstscen, särskilt till teckningens återkomst. Jag ser den surrealistiska andan som fortfarande finns i denna estetik av ' collage ', en princip om ackumulering, superposition och teleskopering Om jag skulle försöka formalisera temat, skulle jag tänka på ögat som finns i Magritte, Dali och Man Ray vårt psykoanalytiska 'jag' förefaller mig återigen vara en central, förenande figur."

Poesi i hemmet

Med Sur/Reality ger objekt krydda till det vardagliga. När de är poetiska bjuder de in oss att dagdrömma, och när de är busiga är de otroligt effektiva humörhöjare. Det finns en slags improviserad frihet i designprocessen. Objekten bryter sig loss från normativ rationalitet, går bort från teknikens pragmatiska diktat och stödjer istället ett behov av dagdrömmeri och eskapism. De är en länk mellan det vanliga och det fantastiska.

Italienska Seletti odlar provokation, destillerar poesi och leker med surrealismens koder i sina skapelser. Foto: Jonathan Adler

Surrealism är en del av dess referenser och skapelser. En mjuk schäslong som vilar på en parallellepiped av ädelmetall och speglar som förvrängs till subtila kurvor eller sofistikerade krökningar.

Sur/Realism och det digitala

På 2000-talet, hur kan vi tänka om automatiskt skrivande och drömmande genom prismat av ny teknik? Denna "tankediktning i avsaknad av all kontroll utövad av förnuftet" som surrealisterna så kära påminner om den utforskande användningen av programvara som Midjourney, där tusentals bilder kolliderar och öppnar för oväntade kreativa möjligheter.

Den nya formen av automatiskt skrivande ger upphov till nya referenspunkter skapade av digital teknik, men som kommer att göra det möjligt för oss att tänka om våra verkliga konstruktioner.

Faye Toogood är årets designer

Det här handlar inte om "surrealism", utan en väldigt verklig närvaro: Faye Toogood har utsetts till Årets Designer 2025 av Maison&Objet. Den brittiska designern strävar efter att "förena det konstnärliga med det vardagliga för att göra landskapet i våra liv mindre vanligt" med eklektiska produktioner för design- och modevärlden. Landskap inspirerade av hennes rigorösa, poetiska och avantgardistiska arbete, produktionerna i hennes ateljé och hennes lysande samarbeten med ledande förlag av föremål och möbler kommer att ta en ny form i januariupplagan av utställningen.

Gästfrihet; smak för det teatrala

I Hospitality-världen spelar Sur/Reality inte bara på överraskningar, utan också på en blandning av väletablerade influenser, en konstnärlig antikonformism där lyx tar sig uttryck i det irrationella.

Grundaren av Uchronia-kollektivet, skapare av anmärkningsvärda nya arenor och producent av "allomfattande upplevelser", kommer att ta med sitt fräscha perspektiv och erfarna expertis från sina många projekt till det nya Vad är nytt? In Hospitality, lanserad i januari 2024. Genom ett urval av produkter och dedikerade scenarier kommer han att ge en inblick i behoven hos proffs inom konsten att underhålla, såväl som praktiska lösningar.

Malabar samarbetar med portugisiska hantverkare för att skapa konstnärligt inspirerade möbler och föremål. Foto: Malabar

"Tillsammans med Peclers Paris fortsätter vi vårt arbete både med att dechiffrera konsumenternas förväntningar i ett ständigt föränderligt sammanhang och att identifiera konkreta stilistiska trender som kommer att generera nya affärer. Inspiration, kuration och lösningar förblir den dygdiga triaden som formar tolkningen av temat på rättvis genom ett noggrant kurerat urval av produkter och innovativa scenografier", säger Mélanie Leroy, vd för Maison&Objet, och hon fortsätter med att konstatera:

"När vi firar hundraårsjubileet av denna totala estetiska rörelse avslöjar Maison&Objet sitt inflytande på modernt skapande i design- och dekorationsvärlden. Det är en inbjudan att utforska mycket inspirerande fantasi- och drömvärldar, komma bort från allt, dagdrömma och utforska nya alternativa verkligheter tack vare teknologier som AI”, avslutar Mélanie Leroy.

Sur/Reality kommer att vara en röd tråd genom hela mässan, iscensatt av Maison&Objets kuratorer och ackompanjerad av Talks, och temat kommer även att genomsyra hela Maison&Objets ekosystem, från urvalen på MOM-plattformen till Paris In The City-evenemangen.

Maison&Objet omstrukturerar

I januari firar Maison&Objet Paris 30 år av framgång med en omorganisation av sina januari- och septemberutgåvor för att skapa två kompletterande evenemang för besökare som letar efter nya och exklusiva produkter inom alla områden inom bostadssegmentet. Samtidigt lanseras Women&Design by Maison&Objet.

Det gör att mässorna görs om med annat innehåll, så att de i framtiden bättre matchar köparens och besökarnas förändrade behov.

"Vi förstärker den distinkta styrkan som finns i var och en av våra två utgåvor för att ta ett ännu mer specialiserat tillvägagångssätt. Genom att förfina våra 'in', 'off' och 'online' erbjudanden erbjuder vi ett mer effektivt val för alla besökare med intresse för design-, inrednings- och livsstilsgemenskapen i förhållande till deras behov”, säger Mélanie Leroy, VD för SAFI, Maison&Objet, MOM och Paris Design Week.

Januar omdefinierar sig som en Collectible Design-utgåva för extraordinära bostadsprojekt och syftet är att erbjuda ett specifikt sortiment som täcker behoven inom premiumhotellsektorn. I hjärtat av Signature-sektorn kommer det därför att finnas en dedikerad utställningsyta för ett urval av möbler i begränsad upplaga och unika upplagor. Ett 20-tal designers kommer att visas i en kapsel designad för att återspegla den unika och anmärkningsvärda karaktären hos deras skapelser.

Mässan i januari kommer också att stärka sitt fokus på mode- och heminredningsmarknaden, med inriktning på de 300 000 distributörerna i det internationella samfundet som letar efter tidlösa, hållbara produkter samt efter ytterligare kreativitet för att differentiera sina sortiment.

I september intensifierar mässan sin roll som platsen där den nya och innovativa kreativa scenen, driven av unga designers och off-events, får utspela sig på mässan och på Paris Design Week.

I september kommer även Cook&Share att accelereras, med stöd av ökade investeringar, och slutligen i september lanseras Women&Design by Maison&Objet, med syftet att identifiera, främja och underlätta dialog mellan kvinnor från hela världen som driver innovation, omdefinierar standarder och har stort inflytande på inredning, design och möblering i bostadssegmentet, står det.

Cocktailglasen från &Klevering har stjälkar som är förvrängda redan innan själva drinken stör sinnena. Foto: &Klevering

För Jonathan Adler blir moln jordbundna säten. Foto: Jonathan Adler

Foto: La Gallina Matta

Foto: Tuttoattaccato

Bordallo Pinheiros keramik, formad som kål, valnötter eller papaya, förvandlar innehållet till behållare. Foto: Bordallo Pinheiro

Foto: Babel Studio Printemps

Foto: Livehorn

Foto: Studio Palatin

Relaterat innehåll

25.10.2024Designbase.se

Nordstil Vinter 2025: Inledningen av detaljhandelns ordersäsong

23.10.2024Designbase.se

Shoppare har roligare

23.10.2024Designbase.se

Talanger sökes! Ansökningar för unga designers är öppna

22.10.2024Designbase.se

SUR/reality; nya kreativa horisonter

22.10.2024Designbase.se

Jette Frölichs 30-åriga julutställning

22.10.2024Designbase.se

Faye Toogood utsedd till årets designer på Maison&Objet

17.10.2024Designbase.se

Innovation och inspiration på Heimtextil

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023