Tick, tack, tick, tack…

Ett ljud som för många säkert väcker minnen av en liten väckarklocka, rund eller kanske kvadratisk, som stod på nattygsbordet vid sidan av sängen som en trofast påminnelse om vad klockan är, att man borde stiga upp eller kanske att man istället kunde sova vidare. Men också en påminnelse om en enklare tid, då vi lät en väckarklocka tala om för oss vad klockan var, snarare än en smartphone, med otaliga andra informationer som den vill visa oss.

Michael Eggert Rasmussen, försäljningsansvarig för Braun-produkter hos Axelco Line..

Vi befinner oss i en tid där allting som kan vara elektroniskt också är det. Vi kan idag fjärrstyra våra hem, våra bilar och alla våra maskiner – från kaffemaskinen till kylskåpet. För att inte tala om vår smartphone. Den kan vi använda till nästan vad som helst och i vissa fall kan den till och med uppfattas som ett slags förlängd arm, när vi använder den för att vara ”sociala” med våra vänner. Vi överväldigas ständigt av information och nyheter – input från våra elektroniska apparater. Just därför kan det säkert kännas lite ovant och nästan som en frisk fläkt att ha ett föremål innanför hemmets fyra väggar, som enbart talar om för oss vad klockan är – och att det nu är dags att stiga upp.

Samtidigt stämmer detta väl överens med den trend som har uppstått som en motreaktion till all vår tekniska utrustning och behov av att ständigt vara online. Digital detox är inne, och det erbjuds allt från kurser, böcker och workshops till resor, som ska hjälpa oss att finna tillbaka till kärnan – oss själva, eller vad det nu är vi söker.

Idag förespråkar allt fler att vi ska lägga ifrån oss telefonerna och det uppkopplade livet, särskilt när vi är lediga och umgås med vår familj. Det har även forskats på de negativa hälsoeffekterna av elektroniska apparater, bland annat på grund av den strålning som de avger. När man tar allt detta i betraktande känns det genast ganska logiskt att vi i vart fall borde få sova ostört, och att man kanske till och med ska gå så långt som till att göra sovrummet till en mobilfri zon.

”Vi säljer något så ospännande som väckarklockor”

Folk brukar skratta åt mig när de frågar mig vad jag jobbar med och jag svarar att jag säljer något så ospännande som väckarklockor. Ospännande, visst – men vi säljer många, riktigt många!

Michael Eggert Rasmussen

Så säger personerna bakom det danska företaget Axelco Line. Men det är inte vilken väckarklocka som helst som vi talar om, och för den designintresserade kan klockorna säkert ge upphov till ett förtjust leende – när man känner igen en typisk ”oldie, but a goodie” i sin renaste form.

Vi talar om en designikon. Och inte enbart en – utan en hel serie av väckarklockor och andra ikoniska produkter. Ur ett designhistoriskt perspektiv kan man faktiskt tala om ett ikoniskt varumärke. Det är självklart Braun vi talar om, och en kollektion av väckarklockor som har inspirerats av en av de ursprungliga Braun-klockorna, som designades av den tyske designern Dieter Rams (f. 1932).

I Danmark är det danska Axelco Line som står för distributionen av Brauns klassiska klockor och väckarklockor.

Axelco Line grundades 1993 av Michael Rasmussen, som ett par år senare fick sällskap av Jørgen Nissen. 2010 inledde de ett samarbete med Braun och introducerade därmed de klassiska armbandsuren och väckarklockorna på den danska marknaden. Kunderna var på den tiden i första hand uraffärer, men efterhand började även design- och inredningsbutiker att sälja de klassiska och väldesignade väckarklockorna.

”Vi strävar efter att besöka alla våra kunder. Men vi börjar inte från scratch i och med att vi har Braun, som ju är ett känt varumärke. Jørgen och Michael har lagt en god grund under alla år de har varit involverade i verksamheten, och på den grunden kan vi nu bygga vidare”, säger Michael Eggert Rasmussen, som tillträdde 2017 som försäljningsansvarig för Braun-produkter till design- och inredningsbutiker samt varuhus.

”Folk brukar skratta åt mig när de frågar mig vad jag jobbar med och jag svarar att jag säljer något så ospännande som väckarklockor. Ospännande, visst – men vi säljer många, riktigt många!”, förklarar Michael Eggert Rasmussen, när han beskriver den resa som Axelco Line är ute på. En resa som idag är på väg att ta dem utanför Danmarks gränser.

”Vi har anställt en person med branscherfarenhet som tar sig an Norge och Sverige. Det är två viktiga marknader och jag hyser inga tvivel om att när de väl har kommit igång så kommer saker och ting att bli riktigt bra. Han har redan fått en mycket bra start och det ser lovande ut. Vilket också innebär att det finns utrymme för investeringar”, berättar Michael.

Det råder ingen tvekan om att Axelco Line använder sig av trenden med digital detox – och sovrummet som en mobilfri zon - i sitt försäljningsarbete. Detta har sina orsaker.

”Jag tror faktiskt att mobiltelefonen är vår största konkurrent, i större utsträckning än våra branschkollegor – eftersom de inte har väckarklockor från Braun. Det är snarare smartphonen som vi tävlar mot – och det är den historien som vi berättar när vi är ute hos våra kunder”, säger Michael, och fortsätter:

”Jag tror att vi i framtiden kommer att få ett mer hälsosamt förhållande till våra elektroniska hjälpmedel och då är väl väckarklockan ett perfekt alternativ för att bli väckt och se efter vad klockan är, utan att bli bombarderad med jobbmail, mötesinbjudningar, nyheter, väderutsikter och allt vad det är. För att inte tala om alla möjliga uppdateringar från våra vänner och bekanta i sociala media”.

Men det krävs en ständig närvaro ute i butikerna för att komma med på vågen av vad man skulle kunna kalla för enklare apparater, vilka kan tillfredsställa våra behov med enbart en eller ett fåtal funktioner.

Michael förklarar att man redan i dag är väl representerad ute i butikerna, med rätt sortiment på rätt plats. Potentialen finns där och det går bra för Axelco Line. ”Branschen backar upp oss, men vi arbetar hårt också och har inte legat på latsidan en sekund”, säger Michael och Jørgen håller med: ”Absolut inte, det är ingen som har gett oss något gratis”.

”Braun är ett premiumvarumärke och det bästa sättet att skydda ett premiumvarumärke på är genom att ha andra alternativ i prisklasserna under”, förklarar Jørgen. Därför har Axelco Line ett stort utbud från märket Trident, som de själva importerar och säljer till butikerna. Sortimentet av armbandsur och väckarklockor består både av klassiska analoga klockor och nyare digitala produkter samt några radiostyrda versioner, från både Braun och Trident.

Rams klockrena design

Vad är det som gör att väckarklockor med mer än 50 år på nacken än idag kan vara efterfrågade och sälja så bra?

”Braun tilltalar särskilt den yngre, mer varumärkesfixerade generationen. Vad de framförallt faller för är klockornas eleganta design och varumärkets historia”, förklarar Michael Eggert Rasmussen.

Dieter Rams formgivning är världsberömd för just sitt minimalistiska uttryck och fokus på användarvänlighet. Dessutom har flera av hans designs blivit förklarade som ikoner och tidlösa klassiker.

Den tyske designern fick anställning hos Braun 1955, som 23-åring. 1961 blev han designchef och behöll denna position ända fram till 1995. Han var med om att förvandla det klassiska varumärket med en helt ny estetik och en minimalistisk, funktionell design, som det skrevs flitigt om i tidningarna. Själv etablerade han sig som en av 1900-talets mest inflytelserika industridesigners.

God design enligt Dieter Rams:

1. är innovativ.

2. gör en produkt användbar.

3. är estetisk.

4. gör att man förstår en produkt.

5. är diskret.

6. är ärlig.

7. är hållbar.

8. är genomförd och genomtänkt in i minsta detalj.

9. är miljövänlig.

10.  är så lite designad som möjligt.

”Mindre, men bättre”, vilket är en tolkning av det lite knasiga ordspråket ”Less is more”, var en devis som Dieter Rams tillägnade de föremål han formgav för i synnerhet Braun under 1950- och 1960-talen. Egentligen var det väl ”Weniger, aber besser”, som han sade och detta var inte bara en beskrivning av hans design, utan mer av en generell livsinställning och början på en vid den tiden helt ny designinriktning, som därefter har inspirerat otaliga formgivare och deras produkter, bland annat Apples Jonathan Ive.

Tick, tack… Tiden går, eller snarare springer den ifrån oss. Och trots alla våra oräkneliga elektroniska hjälpmedel har vi svårt att hänga med. Därför blir det allt viktigare med lugn och ro, ett enklare liv – gärna med färre produkter och inplanerade elektroniska pauser. Så att vi kan slappna av och logga ut, åtminstone till dess att väckarklockan ringer och välkomnar oss tillbaka in i vardagen.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023