Upcycling har aldrig sett så bra ut som det gör idag

Det säger Mikael Eydt, VD och medgrundare av Beyond Leather Materials and Leap®; ett material som förvirrande ser ut som läder, men är ett vegancertifierat nästa generations material med 89 procent. biobaserat innehåll skapat av äppelavfall från europeiska juice- och ciderproducenter.

Äppelavfall blir ett alternativ till läder hos Danish Beyond Leather. Foto: Beyond Leather

"Vår ståndpunkt är i grunden att produkter antingen måste återvinnas eller glida tillbaka till naturen, och att det finns skönhet i avfall. Vi älskar en utmaning och att göra det omöjliga möjligt håller oss igång”. säger Mikael Eydt, VD och medgrundare av Beyond Leather Materials.

Detta var också anledningen till att han och Hannah Michaud grundade Beyond Leather Materials 2017. Egentligen började utvecklingen av Leap, ett läderalternativ tillverkat av äppelavfall, som ett studieprojekt, och därför har de från början också varit dedikerade till att driva på. gränserna för materialvetenskap och skapa nästa generations material genom att använda teknik och principer för cirkulär ekonomi.

Mikael Eydt, VD för Beyond Leather Materials. Foto: Beyond Leather

”Från början har det varit viktigt för oss att arbeta med en råvara som inte kan användas som mat, därför stötte vi på äppelavfall. Fyra ton äppelavfall produceras varje år. En del av det används till djurfoder, men det mesta slängs. Leap (som LEftover APPLES) använder överblivna äpplen från äppeljuice- och ciderproducenter och förvandlar dem till ett nästa generations, hållbart material. Varje kvadratmeter Leap sparar ca. 1,8 kg äppelmassa från att hamna på deponi och därmed har vi en lösning på två problem – att minska matsvinnet och samtidigt skapa ett hållbart läderalternativ”, säger Mikael Eydt. Dessutom finns det också en klimatnytta att hämta. Språnget avger ca. 90% mindre CO2 i produktionen än animaliskt läder och därmed finns en besparing på klimatkontot.

"Genom att använda kasserat europeiskt äppelavfall strävar vi efter att bidra positivt – att hjälpa äppeljuice- och ciderproducenter att minska sina kostnader för avfallshantering och förhindra att äpplen hamnar på deponier. Det tillvägagångssättet gör att vi kan skapa ett innovativt alternativ till djurbaserade material ", förklarar Mikael.

Foto: Beyond Leather

I våras lanserade Beyond Leather Materials sin första produktkatalog med Leap i fem olika färger och fyra olika strukturer och har redan en produktionskapacitet på drygt 100 000 kvadratmeter. Mikael Eydt är dock säker på att produktionen kommer att ha fördubblats redan inom ett år.

Kapacitet, pris och kvalitet

En hel del nystartade företag arbetar med nästa generations material, och det råder ingen brist på idéer för innovation. Men som Mikael Eydt hävdar: "Det finns inte många nästa generations material där kapacitet, pris och kvalitet hänger ihop, och det är verkligen fallet med Leap".

Språnget är 89 procent. biobaserad. Fibrerna är mycket korta i äppelavfallet. Det ger styrkan i materialet, medan naturgummit det blandas med ger elasticiteten. Tencel har lagts på baksidan, som har det minsta CO2-avtrycket av denna typ av material, och ett topplack har lagts på för att göra materialet vattentåligt.

"100 procent biobaserat material håller inte lika länge, därför är det mer vettigt att producera en 89 procent. biobaserad produkt som sedan kan hålla i 20 år”, förklarar Mikael och medan vi pratar visar han ett antal exempel på Leap och på produkter; väskor, plånböcker och andra saker som är gjorda av materialet, och anmärkningsvärt nog kan man faktiskt varken se eller känna skillnaden mellan traditionellt läder och Leap.

Utvecklingen av Leap har pågått i sex år. "Men nu ger vi den gas", konstaterar Mikael, och uppdraget är att göra avfallet vackert och att marknadsföra Leap som nästa generations material det är.

Så här ser materialet ut när det kommer ut ur maskinen. Foto: Beyond Leather

"Men vi är också inne i en förvandling, för just nu går vi från att vara produktutvecklare med fokus på forskning och utveckling till att vara leverantörer med fokus på försäljning och leverantörskedjan, och det är två olika historier som måste berättas. ".

Mikael understryker att de självklart kommer att fortsätta utvecklas och förnya sig, men att det nu också handlar om att få kunder som vill använda Leap i sin produktion. ”Vi har 3 000 potentiella kunder i vår databas; personer som har visat intresse för vår utveckling och berättande, och vår produktion i Tyskland har en kapacitet på 4 miljoner kvm, så det finns gott om utvecklingspotential”, står det.

Mikaels känsla är att de varumärken som vill använda Leap också kommer att använda historien om materialet som gjorts av äppelavfall, och att det kan tillföra ett extra värde till den färdiga produkten. Han tycker dock inte att Leap bara ska användas till high-end produkter.

"Det är i ett prisläge där det kan användas till väldigt många saker", säger han, "och vi vill vara med överallt; från köksfronter till designprodukter, mode, små lädervaror, möbler, inredning och till och med fordonsindustrin har visat intresse för Leap”.

Målet är att man om fem år ska ha en minimikapacitet på 1 miljon. kvm, samt att en teknik tagits fram som kan arbeta med avfall från andra livsmedelsproduktioner.

En väska skapad av Leap. Foto: Beyond Leather

Och Mikael tycker inte att det är ett orealistiskt mål. "Både design- och modeföretag tittar på att behöva anpassa sig till en rad krav på CO2-avtryck och hållbarhet, och samtidigt är det viktigt att ha berättelsen om materialen på plats, och Leap är ett mycket bra val för det. ".

På väg ut från kontoret passerar rundturen de många produkter som har producerats av Leap sedan starten. Från de första tidiga försöken till produkter som nu sätts i produktion och vi går längre ner i ett mindre produktionsområde, där man kan producera mindre kvantiteter och testa nya saker. Här är det anmärkningsvärda doften. För det är inte maskinolja som hänger i luften, utan den ljuvligaste doften av äpplen.

Mikael säger att han är 6:e ​​generationen i en familj som driver ett hotell i Tyskland, och att hans livsväg faktiskt var utstakad. Han studerade ekonomi och hotellledning och eftersom hans mamma är dansk åkte han till Danmark för att studera en termin. Men vad som hände, vilket ofta händer, träffade han sin partner och blivande fru. "Så nu har jag fastnat här, och det är jag glad för", avslutar han med ett leende.

Foto: Beyond Leather

Foto: Beyond Leather

Foto: Beyond Leather

Relaterat innehåll

04.10.2024Designbase.se

Innovativ och spännande design på årets Paris Design Week

03.10.2024Designbase.se

Ny chef för spoga+gafa

30.09.2024Designbase.se

Nordjyskt företag går in på den norska marknaden

27.09.2024Designbase.se

Maison&Objet bygger på en stark grund

26.09.2024Designbase.se

Årets färg på Nordsjö förkunnar optimism

24.09.2024Designbase.se

Upcycling har aldrig sett så bra ut som det gör idag

20.09.2024Designbase.se

Formex blev en succé

19.09.2024Designbase.se

Detaljhandeln inspirerad av rymden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023