Vi drivs av att skapa förändring

Mælbar hjälper danska företag att få grepp om sitt klimatavtryck, att förbereda företagets gröna räkenskaper och att analysera var det är mest effektivt att investera. Jakob Aaen konstaterar att det finns ett ökande tryck från många håll för att få klimaträkenskaperna under kontroll, men att den övergripande utmaningen är att få tag i den data som behöver användas.

"Det ökar pressen i förhållande till att få kontroll över sitt klimatkonto". Det säger Jakob Aaen från Målbar. Foto: Målbar

"Det ökar pressen i förhållande till att få kontroll över sitt klimatkonto". Det känner Jakob Aaen, som för fyra år sedan etablerade Målbar tillsammans med Anders Koefoed.

"Kunderna vi tog in i början drevs av inkomst och förändring, och många är det fortfarande, men väldigt många av våra nya kunder kommer idag eftersom deras B2B-kunder nu kräver dokumentation på att du uppfyller de CSDR-krav som ställs. Vi känner faktiskt att det håller på att bli en premiss för väldigt många samarbeten”.

"Premissen har förändrats, och det har också vår roll. Vi drivs av att skapa förändring och vi har synliggjort att man kan skapa förändring utan att vända upp och ner på företaget”, förklarar Jakob Aaen som vidare berättar att det finns två sidor av saken.

”De första stegen kan tas utan att allt vänds upp och ner, men om vi inte bara skrapar på ytan, och vill gå till botten, handlar det om att systematisera den databaserade grunden för förändring, titta på affärsmodeller, och titta på var det lönar sig att investera”.

Jakob Aaen och Anders Kofoed startade Målbar för fyra år sedan. Foto: Målbar

Vad Mælbar vanligtvis ger råd om är att analysera de produkter som driver intäkter. "För att en av de saker vi pratar mest om är proportionalitet. Det kan vara så att vi kan uppleva en stor minskning på en enskild produkt, men om det inte ackumuleras till något är det inte värt att lägga energi på. Alla kan kräva rabatter, men är de 80 procent. av ett litet antal spelar det ingen roll. Vi tittar på var det är vettigt att använda vårt krut, och så att säga plocka den lågt hängande frukten”, förklarar Jakob Aaen.

De övergripande utmaningarna är data, konstaterar han. Eftersom de är svåra att samla in genom en hel försörjningskedja. Det tar lång tid att tillägna sig dem och det är ett nytt språk för oss alla.

Jakob Aaen säger också att Målbar hjälper till med växthusgasrapportering och han berättar att över 90 procent av klimatminskningen beror på produkterna. ”Då måste det ske rejäla förändringar, de måste ske i förhållande till produkterna; material, transport etc. Men vi måste också erkänna att vi är utlämnade till våra leverantörer, för om de inte är inblandade kommer det inte att hända”.

Där man kan möta motstånd är ofta när man t.ex. måste ha information om hur mycket avfall det finns, eller annan affärskritisk data som leverantörerna inte alltid är villiga att dela med sig av, och det är faktiskt en stor utmaning. Detta gäller typiskt i långa leveranskedjor, som t.ex i samband med belysning, där det finns montering, skärmar, ljuskällor och mycket annat, som produceras på olika ställen, säger Jakob Aaen

Digitalt produktpass

Alla produkter idag måste ha ett digitalt produktpass. Vi behöver veta vad som finns i våra varor. Men i bl.a. designbranschen är ny och inget vi är vana vid. "Designbranschen har drivits av designen och av de mer känslomässiga anledningarna till att produkter ser ut som de gör. Därför började vi för fyra år sedan inom möbler och belysning. Till en början med ett avancerat Excel-ark utvecklat för branschen och snart kommer vi att arbeta med en webbaserad plattform som kan beräkna vilken industriproducerad produkt som helst”, förklarar Jakob Aaen.

Jakob Aaen och Anders Kofoed startade Målbar för fyra år sedan. Foto: Målbar

Idén till Målbar uppstod när han och Anders Koefoed var kollegor på FDB Møbler som internationell försäljningschef och ansvariga för CSR. "Vi upptäckte att vi saknade ett språk, eftersom vi hela tiden var rädda för greenwashing". Så drivna av att skapa ett gemensamt språk, och göra det lättare att använda det kommersiellt och i stor utsträckning även i produktutveckling, skapade de Målbar, och han förklarar:

”Idag tittar vi på bl.a. vad som händer om man använder en träsort framför en annan, eller om man producerar i ett land framför ett annat. Vi upplever dock ofta att vi går in i processen för sent, så att möjligheten att gå rätt väg från början går till spillo. Det betyder verkligen att man hade kunnat göra mer med mindre medel om man hade legat i framkant”.

Det Målbar jobbar med är data, och därför är det viktigt att ha hela historien, så att man kan räkna med om något är bra eller dåligt.

I förhållande till vad Målbar kan räkna på idag förklarar Jakob Aaen att det gäller 16 kategorier inom allt från destruktiva effekter på ozonskiktet till mikropartiklar och föroreningar av världshaven. Allt som allt; produktens totala skadliga effekt.

I den kommande webbaserade lösningen har kunderna själva möjlighet att beräkna de 16 miljöpåverkan, så att företag kan få en fullständig överblick över den totala miljöpåverkan – inte bara klimatpåverkan; men också utsläppen av CO2-ekvivalenter.

Man måste se till helheten

Klimatstress är dominerande, som det ser ut just nu, men det finns många andra parametrar och Jakob Aaen menar helt klart att man måste se till helheten. Bland de första att göra det är möbelföretaget TAKT, som i samarbete med Målbar har publicerat de första fullständiga PEF-kalkylerna (det nya och heltäckande sättet att räkna) av sin stolserie. "Det har inte funnits många checklistor att hålla sig till, och den första PEF-beräkningen på en möbel tog ett och ett halvt år, men nu är deras leveranskedja dokumenterad av Bureau Veritas. Så det handlar om att ha sinnesro och att tro att vägen vi går är den rätta, och vår uppgift är att hjälpa företaget ta rätt strider – där det gör ont”.

Jakob Aaen tvivlar inte på att det kommer att hända mycket inom området framöver, och att dokumentationskraven bara kommer att öka.

”Det har betydelse i förhållande till de företag man samarbetar med, men vi hör också att det har betydelse i förhållande till att attrahera medarbetare. Är man inte aktiv på miljöfronten är man inte intressant som arbetsplats”.

Den gemensamma nämnaren är data

Jakob Aaen slår bestämt fast att den gemensamma nämnaren för arbetet med att dokumentera miljöpåverkan är data. Var köper du varorna, från vem och hur. Det är data som gör att vi kan fatta vettiga beslut”.

Han rekommenderar att man inte sätter upp ett mål förrän man har gjort en plan så att man kan se vad som är realistiskt. Men han säger också att man inte ska hoppas att det ska bli lättare om några år, för det blir det inte.

Så steg 1; skapa en databas. Steg 2 är förändring i företaget.

"Tiden då arbetet med ESG kunde leva på två skrivbord har passerat. ESG måste förankras i hela företaget och över avdelningarna, annars är det en omöjlig kamp att utkämpa och ledningen har ett ansvar att skapa en plan som kommer ut och lever”.

Han understryker också att det är en bra idé att kontinuerligt arbeta med det gröna kontot, så att det inte görs i panik strax före deadline och sedan hamnar i en byrålåda, så att man kan börja om nästa gång det måste lämnas in. "Man måste acceptera att det är en pågående process".

Mælbar var på Lifestyle & Design Clusters event under 3daysofdesign. Foto: Målbar

För Mälbar handlar det om att alltid ligga i framkant. "Vi skulle föredra att ligga ett år före våra kunder med ny teknik, ny data, nya material och nya möjligheter som är värda att undersöka. Det händer mycket när det gäller produktionsmetoder, nya metoder för ytbehandlingar med mera och det är viktigt för oss att vara en del av lösningen snarare än att stå i hörnet och peka ut misstagen”, konstaterar Jakob Aaen, som beskriver Anders. Koefoed och han själv som nyfikna människor, som ständigt har sina tentakler ute på konferenser i många olika branscher, så att man får ny kunskap om allt från metaller till fibrer och mycket mer.

"Förhoppningen är att vårt företag ska bli en kollektiv hjärna för branschen", säger han och upplever att det finns en större vilja i den danska designbranschen att dela med sig av bra och dåliga erfarenheter.

Världen behöver inte fler stolar

Jakob Aaen tror att vi kommer att behöva tänka om hur vi bedriver designaffärer. "Världen behöver inte fler stolar. Vi har redan fler stolar än vad vi har människor, så vi måste fundera på hur vi bäst kan utnyttja de resurser som finns, underhålla dem och hålla dem aktuella. Och om vi introducerar en ny produkt måste vi göra oss tydliga med vad den tillför, vad den kan göra och vad den ersätter, för om det är en ny variant av något som redan finns är det en lång deadline i förhållande till konsumenten .” .

Det händer mycket nu, men Jakob Aaen är inte säker på om det kommer att gå tillräckligt snabbt. ”Företag måste tänka på hur de skapar en affärsmöjlighet som är hållbar för de produkter som finns på marknaden. Det gäller service, återtag, möjlighet att sköta och underhålla dina produkter och kanske leasing, för varför måste vi äga 47 vaser?”.

Han kallar tiden just nu för spännande. "Allt är i luften just nu, och vi har inte riktigt hittat ljuset, men vi tror att vi ser det."

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023