Årets stilar, material och färger

Med alla nationella och internationella mässor avlysta är det viktigare än någonsin att branschen håller sig uppdaterad på vad som händer. Ambiente har släppt sina trender för 2021.

Som så många andra mässor har Ambiente och International Consumer Goods Show blåsts av. Men just för att ingen kommer att besöka några internationella mässor i vår är det ännu viktigare för branschens aktörer att få den inspiration som är möjlig att få någon annanstans. Lyckligtvis har Ambiente valt att publicera sin trendprognos för resten av 2021, trots att mässan håller stängt.
Prognosen är indelad i tre teman, skapade av Stilbüro bora.herke.palmisano. Trendforskarna har bland annat tittat på hur vi kommer att leva i framtiden, vad som har förändrats sedan coronapandemin bröt ut, och vilka trendförutsägelser som kan dras från den.
”Inte minst trender med lång livslängd har nu blivit en del av vår kultur. 2020 har fundamentalt förändrat våra sociala och ekonomiska mönster och med det som bakgrund ger Ambiente värdefull information om kommande trender”, säger Nicolette Naumann, vice president Ambiente.
De tre trendteman som valts för 2021 är: ”Emotional. Love of home”, ”Continual. Related to nature” och ”Renewal. Notion of redo”.

”Emotional. Love of home”

Trendvärlden ”Emotional. Love of home” fokuserar på hemmet och visar hur trygghet och säkerhet kan komma till uttryck inom hemmets fyra väggar. Här skapar velour-varma vintagenyanser som persika, rouge och en urblekt förgätmigej-blå, nude och honung en vfamiljär och hemtrevlig atmosfär; en plats där människor luta sig tillbaka och ta sig för ett brett utbud av saker – från hemarbete och yogakurser online till middagar i en intim och mysig atmosfär.

”Continual. Related to nature”

Trendvärlden ”Continual. Related to nature” handlar i hög grad om alternativa material som får hemmet att kännas nära naturen. Grova material, färgade glasyrer och medvetet ofullkomliga ytor ger en rått uttryck samtidigt som de är perfekt designade. Paletten i detta tema sträcker sig från en kraftig mossnyans över jordbrunt och grått till vegetativt grönt.

”Renewal. Notion of redo”

Trendvärlden ”Renewal. Notion of redo” skapas kring en stämning av att vilja gå vidare: Designa om, uppgradera och testa nya idéer. Men en DIY-attityd och en iscensättning av välbekanta material på ett sätt som aldrig setts förut bjuder trendvärlden in konsumenten att engagera sig i nya perspektiv.
Färgpaletten innehåller mörkt blodrött, strålande solsken, violett, rosa, orange och en frisk blågrön algton, molngrått och havsblått – nyanser som alla ger konsumenten lust att anamma den positiva förändringen.

Relaterat innehåll

16.07.2024Designbase.se

Expert: Få kontroll över ditt IT-system innan semestern och undvik bedrägerier

12.07.2024Designbase.se

Ökning av konkurser i juni

17.06.2024Designbase.se

Temu är föremål för strängare regler

11.06.2024Designbase.se

Direkt till konsument är det nya "svarta"

07.06.2024Droppery

Sponsrad

New brands like Riviera Maison, Versmissen, and BePureHome are now active as brands within Droppery

31.05.2024Treyd AB

Sponsrad

6 sätt du kan dra nytta av att använda Treyd för att finansiera leverantörsfakturor

22.05.2024Designbase.se

Kunskapsdelning på Nordstil Forum

07.05.2024Treyd AB

Sponsrad

What's trending in fintech?

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023