26.09.2019  |  Interior  |  Ledning & drift

”Vackra ting gör att vi lever längre”

Det danska designvarumärket House Doctor grundades för 20 år sedan i och med öppningen av en liten butik för brukskonst. Sedan dess har företaget växt till ett stort livsstilshus med flera varumärken och omfattande kollektioner. De gemensamma dragen som går igen är estetik och idén om att skapa hela universum snarare än enbart produkter. Med ett stort utbud av nyheter och nya varumärken i sikte är tempot för framtiden redan satt.

1999 öppnade systrarna Gitte Juhl Capel och Rikke Juhl Jensen en liten butik för brukskonst i Ikast. Butiken blev snabbt en populär destination, som väckte uppseende hos omkringliggande butiker på grund av sitt sortiment, som bestod av en blandning av egna produkter och varor de lät tillverka. Detta gav systrarna blodad tand, och de bestämde sig för att åka till Formland och se hur produkterna togs emot. Det hela utvecklade sig mycket framgångsrikt med 100 nya kunder, och därmed fullt upp för Rikke och Gitte. 2001 beslutade de att stänga butiken för att istället sätta fullt fokus på varumärket och produktionen av egna varor.

Estetiken avgör allt

Behovet av vackra saker och ett hem som genomsyras av trevnad, mysighet och estetik har alltid varit viktigt för House Doctor, och tydligt i utvecklingen av deras produkter.

Vi vill gärna skapa sammanhang, men också variation.

Rikke Juhl Jensen

”Vi satsar mycket på estetik. Varje gång vi tittar på ett nytt projekt, en ny produkt, ett nytt varumärke eller en idé så är estetiken en av de punkter som står överst på vår lista”, förklarar Rikke Juhl Jensen, som i egenskap av designer står bakom en stor del av House Doctors produkter. Hon poängterar att: ”Även om våra varumärken är unika var för sig så har de en stor gemensam nämnare i form av sin estetik”.

Estetik är för Rikke, och därmed också för House Doctor, en enorm styrka och hon är övertygad om att vi blir både gladare och bättre människor av att omge oss med estetiska och vackra produkter i våra hem och vår vardag. ”Vackra ting gör att vi lever längre”, säger hon med glimten i ögat. Men man ska inte låta sig luras. Rikke menar det i själva verket på fullt allvar. Och det råder väl heller inget tvivel om att vackra produkter bidrar till att berika vår vardag. Och glädje och lycka i sin tur kan anses vara goda förutsättningar för ett längre liv.

Vi har genom åren byggt upp en filosofi kring vad House Doctor är. Vad design är för oss och vad det är som är god design. För vi gör ingen hemlighet av att vi är en kommersiell verksamhet, som ser till vad det är marknaden vill ha. Vi har flera medarbetare som har varit hos oss i många år, så den filosofi och det DNA som sitter i väggarna är inte så lätt att rucka på”, förklarar Rikke. Hon berättar även att erfarenhet är en fördel, både när det gäller driften av verksamheten och när det kommer till att hitta inspiration och komma med idéer till nya projekt och produkter. Det ger en trygghet men också en allsidighet, där inspirationen till en ny produkt kan komma från helt olika vinklar.

”Vi är många kreativa hos oss, som arbetar på många olika sätt. Och det är riktigt coolt!”.

Fler varumärken på väg in

En annan sak som Rikke och hennes syskon har kommit fram till är att varumärket House Doctor är mycket mer än bara produkter. Det är en livsstil och ett universum, som med sin utgångspunkt i det estetiska snabbt arbetar sig in i andra områden i hemmet. I första omgången skedde detta i och med samarbetet med den franska kocken och konditorn Nicolas Vahé. Tillsammans arbetade man med att koppla ihop Nicolas Vahés talang för att kombinera smaker och skapa välsmakande delikatesser med House Doctors talang för att skapa ett sammanhängande universum i form av vackra produkter. ”Han är bra på det som finns inuti glasen, och vi skulle kunna vara de som tar fram designen och hjälper till med hur man därifrån kan skapa ett varumärke”, säger Rikke om de tankar som ligger till grund för ett samarbete som snabbt visade sig vara framgångsrikt. Efter fyra år beslutade sig Nicolas Vahé för att dra sig ur samarbetet, och parterna skiljdes åt som vänner. Idag driver House Doctor varumärket vidare på egen hand.

Ett annan av House Doctors varumärken är Meraki, som har sitt fokus på tvål- och hudvårdsprodukter. Men innan Meraki lanserades som ett eget varumärke hade House Doctor ett mindre sortiment av tvålar i egen regi. Enligt Rikke fanns det dock rum för förbättring, samt att produkterna skulle få en starkare position som en del av ett riktigt varumärke med sin egen kollektion. ”Hur skulle det vara om vi tog dessa produkter och skapade ett nytt varumärke, separat från House Doctor, där vi kunde bygga upp ett helt universum kring produkterna?”, säger Rikke om tankarna under den perioden. Därför har det med tiden också tillkommit flera produkter och kategorier till sortimentet, i form av textilier och accessoarer samt en herrlinje och en kollektion för barn med både kosmetikprodukter och textilier.

Även kontorsvarumärket Monograph tog sin början på ett liknande sätt. Tidigare fanns det produkter av denna typ i House Doctors samlade sortiment. Men återigen var tanken att om man tar de produkterna för sig och utökar med flera, så skulle man få ett intakt varumärke, som kunde stå för sig själv i butikerna men också komplettera House Doctor och på det viset växa ytterligare.

”När man skapar olika universum som kompletterar varandra har man plötsligt möjlighet att finnas på fler ställen. Vi fick upp ögonen för nya kunder som kom in i butiken. Så detta med co-branding har gett oss riktigt mycket synergier. Man kan säga att en typ av kund kommer in genom dörren och tar en annan typ med sig”, förklarar Rikke.

Society of Lifestyle

Konceptet att skapa universum kallar man på House Doctor för ’Society of Lifestyle’, och det är något man kommer att lägga ännu mer fokus på för framtiden.

”Vi vill gärna skapa sammanhang, men också variation”, säger Rikke om dynamiken mellan House Doctor och de för närvarande tre andra varumärkena, Meraki, Monograph och Nicolas Vahé.

Rikke avslöjar även att man har två nya varumärken på gång. Det första kommer att lanseras redan i början av nästa år, återigen med tanken att bygga upp genomtänkta och sammanhängande universum.

House Doctor 2.0

House Doctor har arbetat mycket med sig själv och varumärkets essens, för att hitta in till själva kärnan. Under höstens mässor syns detta bland annat på att man har lyft iscensättningen, för att det tydligt ska framgå vem House Doctor är.

”Vi försöker hitta oss själva igen. För oss är House Doctor House Doctor. Vi vill inte vara ett annat varumärke eller ändra oss för att tillmötesgå ett särskilt slags kunder”, förklarar Rikke. Hon berättar att de kallar detta projekt för House Doctor 2.0, vilket i grund och botten handlar om att identifiera det bästa med House Doctor, och fokusera målinriktat på just det.

”Man ska ha ögonen på vad man arbetar med, hela tiden vara noggrann och sträva efter att göra bästa möjliga av projektet”.

I samband med Formland, den 15–18 augusti, bjöd House Doctor in till öppet hus i sitt showroom i Ikast. Här ville man också visa upp hela varumärkets universum. Det serverades mat med och på Nicolas Vahé-produkter. Därutöver erbjöds det behandlingar med Meraki-produkter. Allt för att besökaren verkligen skulle kunna uppleva hela känslan av Society of Lifestyle.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.