aidas nya liv i färger
På Formland blir de danska inköparna de allra första som får bekanta sig med aidas senaste tillskott, nämligen kollektionen "Liv i färg", skapad i samarbete med världsberömde designern Karim Rashid. För som Peter Maae Jensen säger: "Tiden är helt rätt för färgglad borddukning".
"Vi känner att marknaden just nu är helt rätt för färgglad borddukning, för det råder ingen tvekan om att konsumenterna i alla fall är redo för färger. På senare tid har vi sett positiva tendenser att krisen är på väg att ta slut, och även om det inte är obegränsade möjligheter så normaliseras förhållandena. När det sker så längtar konsumenterna - som tidigare har setts - efter färger", säger aidas VD Peter Maae Jensen. Samtidigt är lanseringen av det nya konceptet också en markering av aidas 70-årsjubileum.
Peter Maae Jensen berättar vidare att man har arbetat med "Liv i färg"-projektet länge - faktiskt innan corona - och att det har varit en stor utmaning att utveckla det nya konceptet som körs parallellt med RAW-konceptet.
"Liv i färg" får världspremiär på Maison & Object i september, men de danska inköparna ska inte bli lurade, så de bjuds in till en förhandsvisning på Formland redan i augusti, där vi bygger en "Liv i färg"-lounge bredvid aida-ståndet".
Peter Maae Jensen berättar vidare att lanseringen av "Liv i färg" på ingen sätt innebär att man tar foten från gaspedalen när det gäller RAW. "Här kommer vi också att lansera ett antal nyheter och en ny, uppdaterad RAW-koncept. De två koncepten skiljer sig mycket åt i uttrycket och kompletterar varandra bra i butikerna".
Peter Maae Jensen berättar att aida firar 70-årsjubileum 2023 och att det på Formland i augusti är precis 20 år sedan aida-namnet för första gången presenterades för branschen på Formland 2003.
"Därför passar lanseringen av "Liv i färg" så bra nu.
Designteam, färgexperter och Karim Rashid
Själva servisen har fått namnet Confetti och det är precis vad det är. Den är lekfull och fylld av humor, och konsumenterna kan blanda och matcha de 10 färgerna precis som de vill och vågar.
"Confetti-servisen ger möjlighet till en förändring av scenen. Det kan vara så att man använder tallrikarna i en eller två färger till vardags, men så kommer manpletterar med en tredje kanske i samband med en högtid eller andra tillfällen där det passar att göra en scenförändring", förklarar Peter Maae Jensen.
Bakom designen av porslinsservisen står ett danskt designteam som har skapat det slumpmässiga konfetti-inspirerade reliefmönstret som pryder tallrikarnas kant. Färgproverna har tagits fram i ett inspirerande samarbete med färgexperter från Pej Gruppen.
"Vi ville skapa en färgpalett som harmoniserar med tiden just nu och som framför allt kan blandas på kors och tvärs", säger Peter Maae Jensen, och han berättar vidare att det är också på färgfronten som designern Karim Rashid verkligen har satt sin prägel.
"Karim Rashid kontaktade oss för cirka ett år sedan, medan vi var mitt i processen med "Liv i färg", eftersom han ville samarbeta med oss. Hans utgångspunkt var våra bordsunderlägg och glasunderlägg i 95 procent återvunnet läder, men samarbetet har sedan utvidgats till att även omfatta "Liv i färg"-konceptet, som passar perfekt till just Karim Rashid", fastslår Peter Maae Jensen med ett leende och berättar att Karim Rashid är precis lika färgglad som hans rosa och gröna kostymer antyder.
"Confetti-servisen lanseras därför i 10 utvalda Karim Rashid-färger, och till det kommer bordsunderlägg och glasunderlägg i vårt 95-procentiga återvunna läder i matchande färger." Peter Maae Jensen berättar vidare att Karim Rashid även föreslog designen av en dubbelglasunderlägg för två glas, som nu också presenteras.
Respekt för de nordiska rötterna
Även om Karim Rashid är färgglad berättar Peter Maae Jensen att han under hela processen har haft en god förståelse och respekt för att aida är ett nordiskt företag och att färgerna måste passa in i stilen, kulturen och marknaden.
"Så ja, det finns färger, men de är inte överdrivna", säger han.
Confetti-servisen finns för övrigt i åtta delar. Sex huvuddelar samt en salladsskål och en oval bricka. "Med alla delar i 10 färger räknas "Liv i färg" till 80 delar från början, vilket ger konsumenterna möjlighet att börja samla på det."
På den mer tekniska sidan förklarar Peter Maae Jensen att servisen är tillverkad av porslin som bränts vid över 1300 grader och att färgen är blandad med glasyren, vilket innebär att porslinets fina vita färg bryter igenom i relieffet och skapar en lätt och delikat uttryck.
Planen är naturligtvis att konceptet ska utvidgas löpande med fler produkter och fler färger över tid.
"Vi kommer att komma med färgtillskott så att vi alltid har de mest aktuella färgerna i paletten", säger Peter Maae Jensen, som avslutar med att berätta att "Liv i färg"-delarna ligger i en prisnivå på 99-129 kr för huvuddelarna i rekommenderat försäljningspris, och utöver det kommer aida att erbjuda skarpa introduktionspriser på utvalda delar, så att det eventuellt sammanfaller med 70-årsjubileet.