Bordets osynliga gäst ska lyftas

Besticken är bordets osynliga gäst. Vi ser duken, blommorna, tallrikarna och glasen, men besticken märker man först när man sitter med maten - och framför allt om de inte fungerar. Men nu vill Gense lyfta besticken ur anonymitetens skugga. Med utgångspunkt i bestickens detaljer har Monica Förster skapat en vas, en karaff, en bricka och en ljusstake. Och med det presenteras en helt ny Gense.

Still är ett nytt Gense-bestick skapat i samarbete med Michelin-kocken Björn Frantzén. Foto: F&H.

"Besticken är inte det första man lägger märke till vid en bordsdukning. Samtidigt finns det många konventioner kring hur besticken ska vara. Det ska vara funktionellt grundat, och det finns många element som man inte reflekterar över, men som bara ska vara i ordning och som man i övrigt inte märker förrän man sitter vid matbordet. Men när det är sagt finns det så många detaljer i besticken som vi gärna skulle vilja lyfta fram på bordet." Det berättar Camilla Christensen, inköps-/produktutvecklingschef/Head of Product Development & Purchase hos F&H. Utifrån detta har man precis lanserat en ny produktkategori designad av den internationellt erkända och prisbelönta svenska designern Monica Förster som en utvidgning av Genses populära Dorotea-serie.

"I kollektionen arbetar Monica Förster med mellanrumformer. Den form bredvid produkten som är lika spännande som själva produkten. Besticken ligger naturligtvis platt på bordet med gaffeln till vänster och kniven till höger. Men de nya elementen ger mer utrymme och liv, och man kan inta hela bordet genom att fånga formerna i besticken och omvandla dem till ljusstakar, vaser och mer", berättar Camilla Christensen och förklarar vidare: "Så skedens form förstoras. Den får ett nytt liv och en annan grad av detaljer när den intar platsen på bordet i form av en bricka".

"Dorotea-besticken skapar intressanta former i avståndet mellan delarna, vilket var utgångspunkten för den utökade kollektionen", berättar Monica Förster.

Camilla berättar att Gense tog kontakt med Monica Förster för att hon skulle kunna bygga vidare på sin Dorotea-design.

"Och hon var entusiastisk över att fortsätta tänka i Dorotea och fick fria händer att göra det".

För närvarande har en ljusstake, vaser, en bricka och en karaff lanserats tillverkade av keramik och återvunnet rostfritt stål, men Camilla berättar att planen är att serien ska utökas ytterligare med nya färger, former och produkttyper.

"Men vi har valt att hålla oss till bordet".

Detaljerna är stjärnan i den nya visuella kampanjen. Foto: F&H.

Nordisk design och återvinning

Gense har varit en symbol för robusta material, stilfull design och utmärkt funktionalitet i över ett århundrade. Passionen för den tidlösa nordiska stilen är också tydlig i den nya serien.

Monica Förster inspirerades av landskapet runt den lilla byn Dorotea där hon växte upp. Bergens och dalarnas böjda linjer återspeglas i designens mjuka, organiska former. Keramikens silkeslena yta i blått, violett, grönt och gult återspeglar norrskenet.

"Jag blev inspirerad av istidslandskap som har format sig genom årtusenden och lämnat mjuka, flytande silhuetter över bergsryggarna i norra Sverige där jag växte upp", förklarar Monica.

Dorotea-kollektionen är ett bra exempel på hur samarbetet mellan designer och tillverkare kan driva framsteg inom produktionsteknologi och hållbarhet. Serien är tillverkad av 91% återvunnet rostfritt stål, medan förpackningen är tillverkad av återvunnet FSC-certifierat papper tryckt med sojainbläck.

De diskreta, organiska formerna i Genses Dorotea-kollektion förenar formspråk med produktionsteknologi och hållbarhet. I kombination med keramikens färgglada samspel ser Doroteas rena linjer i rostfritt stål mycket stilfulla ut.

Foto: F&H.

Gense i modern tid

Syftet med att utöka kollektionen övergripande är att tydliggöra vilket DNA Gense bygger på och att fortsätta arbeta med varumärkets essens "Designad för att göra dig stolt", berättar Camilla Christensen. "Det behövs en identitet i varumärket, och det kräver fler modiga val än bara att lansera en ny gaffel".

Målet är att skapa en helt ny Gense. "Grundpelarna kommer fortfarande att finnas kvar; det rostfria stålet och silveret kommer även fortsättningsvis att vara en central del, och det handlar fortfarande om hantverket och traditionerna, även om det finns områden där vi kan lägga till andra material eller nya kategorier. Men vi kommer fortfarande att röra oss på bordet, i vardagsrummet eller i köket; platser där det naturligt hör till besticken.

Foto: F&H.

Det visuella betonar resan

De nya produkterna i Dorotea-serien är ett steg på vägen i den riktning som F&H vill gå med Gense, och det betonas av den nya visuella identiteten där man har gått till kärnan i produkterna genom att ta närbilder på detaljerna.

"Vi har zoomat in på alla detaljer i besticken. De som man inte alltid ser när man tar en gaffel, men som ögonen fångar när man utforskar designen".

Och Camilla ser fram emot att Gense-produktpaletten kommer att utökas.

"Bestick har alltid varit en knepig storlek. Rostfritt stål är ett material som inte försvinner. Både återförsäljare och konsumenter tänker mer traditionellt när det gäller bestick, och som konsument byter man tallrikar och koppar snabbare än man byter ut sina bestick. Det är inget fel med det, men det är vår uppgift att fortsätta vara relevanta även i framtiden", förklarar Camilla Christensen.

För att komplettera Dorotea-serien har Gense precis lanserat en ny bestickserie "Still" i samarbete med Frantzén Projects till Studio och den svenska Michelinkocken Björn Frantzén. Besticken designades för hans nyöppnade restaurang på toppen av Harrods i London och finns nu tillgängliga i bred distribution.

"Och på så sätt stärker vi vår styrka, nämligen den breda palett av bestick vi har från moderna till romantiska och till och med specialbestick som steakbestick, såssked och saltgaffel", avslutar Camilla Christensen.

Om Gense

Sedan 1856 har Gense tillverkat bestick av högsta kvalitet med en välgjord och funktionell design. I över ett århundrade har de samarbetat med begåvade designers och konstnärer för att bevara denna innovativa approach och överlägsen estetik. Gense fick 1982 titeln som hovleverantör från den svenska kungen och kan med stolthet kalla sig "Kunglig Hovleverantör".

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

14.11.2024Designbase.se

Mumin fyller 80!

16.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Nej tack till PFAS i dricksvattnet

09.10.2024Designbase.se

En resa mot en högre grad av hållbarhet

06.08.2024Designbase.se

Kay Bojesens design för bordet får nytt liv

23.07.2024Designbase.se

Tivoli och Kay Bojesen i ett nytt samarbete

05.07.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

”Bästa pizzaugnen” – nu i en mindre modell

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023