Cirkuläritet och hållbarhet är en del av DNA:t

"Vårt mål är att minska utsläppen av växthusgaser och att främja hållbara materialval och övergången till en cirkulär verksamhet, samt att ständigt förbättra effektiviteten och använda material med lågt klimatavtryck", förklarar IKEAs designchef Johan Ejdemo och Lena Julle, vem är Sustainability Manager Range, och de rapporterar att IKEA utvecklas med hållbarhet och cirkularitet i åtanke

Foto: IKEA

IKEA var en del av 3daysofdesign Sustainability Hub. Men hur jobbar ett så stort företag med hållbarhet och cirkularitet. Jag pratade med IKEAs designchef Johan Ejdemo och Lena Julle, som är Sustainability Manager Range på IKEA, om att sitta på sängkanten i den mycket vackra, annorlunda utställningen.

"I grunden tror jag att hållbarhet och att ta ansvar för naturen alltid har legat i våra rötter. Området vi kommer ifrån är ett område som alltid varit svårt att odla och dit folk emigrerade från i tidernas gryning. Så vi har lärt oss att göra mycket med lite och att vara supereffektiva i förhållande till våra resurser. Det är helt enkelt en del av vårt DNA. Men visst har vi utvecklats, och vi har tagit hållbarhetsarbetet till vårt hjärta, så idag jobbar vi mycket med materialval och produktdesign, så att det går att låta våra produkter ingå i cirkulära kretsar”, säger Johan Ejdemo

IKEAs designchef Johan Ejdemo och Lena Julle, Sustainability Manager Sortiment på IKEA. Foto: Pia Finne

IKEA har några ganska ambitiösa klimatmål och viktiga fokusområden. Planen lyder som följer: Ett viktigt resultat i FY23 var utvecklingen av handlingsplaner som gjorde det möjligt för oss att stärka våra klimatmål i linje med 1,5 °C-målet och SBTi Net-Zero-standarden. Planerna inkluderar att halvera våra utsläpp av växthusgaser från IKEAs värdekedja i absoluta tal till FY30 jämfört med basåret FY16. Målet är att minska utsläppen med minst 90 % senast FY50. Eventuella återstående utsläpp kommer att neutraliseras i IKEAs värdekedja – utan användning av CO2-kompensation – för att uppnå ett tillstånd av nettonollutsläpp.Målen valideras av Science Based Targets initiativet (SBTi).

"Vårt mål är att drastiskt minska utsläppen av växthusgaser, inklusive främja hållbara materialval och övergång till ett cirkulärt företag, samt sträva efter elektrifiering, 100 % förnybar energi och kontinuerlig förbättring av effektiviteten och använda material och livsmedelsingredienser med lågt klimatavtryck ", konstaterar Johan Ejdemo och Lena Julle, och de fortsätter med att säga att IKEAs klimatplan innefattar att ta bort och lagra CO2 genom bättre skogs- och jordbruksskötsel och CO2-lagring i våra produkter, och att gå längre än IKEA men ta ett utökat ansvar för IKEAs värdekedja Detta gör det möjligt för kunder och leverantörer att uppnå ytterligare miljöminskningar, möjliggöra investeringar mot ett rättvist och motståndskraftigt nettonollsamhälle och samarbeta med beslutsfattare, icke-statliga organisationer och andra företag för att driva den förändring vi vill se."

Hur tänker du göra det?

"En av de riktigt stora utmaningarna är att material utgör cirka 50 % av vårt totala klimatavtryck på IKEA. Så materialet är den riktigt stora nöten att knäcka. Därför jobbar vi självklart med att hitta material som är bättre för klimatet och som har ett lägre klimatavtryck. Dessutom jobbar vi såklart med transporter och kundens "last mile"-leverans, vi försöker säkerställa att vår produktion använder el från förnybara energikällor med mera”, förklarar Johan Ejdemo och Lena Julle som berättar att IKEA kontinuerligt tittar på produkterna, följer med i lagstiftningen och tittar på materiella innovationer, som man också investerar i.

IKEA har en princip om demokratisk design, vilket hjälper företaget att utveckla och utvärdera de produkter man tar in i sitt sortiment. Demokratisk design har fem dimensioner – funktion, form, kvalitet, hållbarhet och lågt pris. De fem dimensionerna finns alltid representerade i IKEA-produkter.

Från IKEAs Sustainability Hub under 3daysofdesign. Foto: IKEA

"IKEA utvecklar produkter med dessa fem dimensioner, så vi har hållbarhet i åtanke från början. Vi gillar inte avfall, så det är viktigt för oss att använda rätt material. Vi letar efter material som är förnybara eller återvunna och som har en låg påverkan. Vi arbetar också med att designa våra produkter ur ett cirkulärt perspektiv – vilket innebär att vi designar dem på ett sätt som gör det möjligt och lättare att återanvända, renovera och återvinna nödvändigt att förändra det ur ett hållbarhetsperspektiv, och sedan gör vi förändringar eller justeringar”, säger Lena Julle, och hon menar att ett företag bör påverka och samarbeta där det är möjligt i förhållande till ett mer hållbart förhållningssätt till design. Det kan vara med leverantörerna eller med beslutsfattare, icke-statliga organisationer eller andra intressenter.

Vi måste navigera i den värld vi befinner oss i

"Världen är inte en harmonisk plats. Men jag tror att man måste se till att navigera inom de ramar som finns och inte minst när det kommer till hållbarhet jobbar vi ständigt på”, tillägger Johan Ejdemo. Han medger att de nog inte pratat så mycket om det. Men det har också ändrats nu. "Hållbarhet har fått ett annat fokus. Alla designers i mitt team vet att hållbarhet är en av de viktigaste delarna, och det sätter verkligen en positiv press på dem. De vet att de måste lära sig om många saker och att de inte bara kan dra nytta av gammal erfarenhet. Det handlar om att vara smart i förhållande till hur designuppgiften löses och hur man arbetar med materialeffektiva lösningar. På IKEA har det alltid skett en industriell utveckling när det gäller att använda och ta fram nya material, ofta driven av kostnadsaspekten förstås, för att nå så många vi kan, men nu drivs det också av hållbarhet.

Och det är hela värdekedjan som fungerar hållbart och man samarbetar över produktion, leverantörer och så vidare för att få det att hända.

"Varje produkt vi släpper ut på marknaden nu måste vara bättre än produkten vi tog bort. Både när vi pratar om material, men också när vi pratar om cirkuläritet. Och beteendeförändringar sprider sig till konsumenten. Idag ställs frågor om man ska konsumera eller inte konsumera. Det handlar inte bara om att ha saker längre, och när man konsumerar vill man konsumera något som man kan leva med länge.”

Från Sustainability Hub. Foto: IKEA

IKEAs designidentitet har hittills inte förändrats, även om klimatmålen har spelat in.

”Om det är något vi inte ändrar så är det identiteten. Jag tror att vi är ett av få företag som har en levande vision som har varit en del av oss väldigt länge. Det är inte bara ord på ett papper. Vår designidentitet är något vi refererar till och som är med oss ​​i allt vi gör. Det handlar om att skapa väldesignade produkter som ska ge något till användaren. Om vi ​​lyckas skapa någon form av omedelbar lycka är vi lyckliga, men vi kommer också att leverera lycka på sikt. Och våra produkter kostar inte en förmögenhet. Så när folk säger att de letar efter en premiumupplevelse, säger jag; det är perfekt för det är vad vi gör. Bara utan att det kostar en förmögenhet och nu får designupplevelsen ytterligare en dimension med en hållbar aspekt”, förklarar Johan Ejdemo, och han och Lena Julle avslutar med att konstatera att IKEA också har en skyldighet i förhållande till hållbarhet i kraft av sin storlek.

"Vi har en del ekonomiska muskler, och vi vet att vi har ett ansvar med den storlek vi har, och det tar vi på oss."

Relaterat innehåll

25.10.2024Designbase.se

Nordstil Vinter 2025: Inledningen av detaljhandelns ordersäsong

23.10.2024Designbase.se

Shoppare har roligare

23.10.2024Designbase.se

Talanger sökes! Ansökningar för unga designers är öppna

22.10.2024Designbase.se

SUR/reality; nya kreativa horisonter

22.10.2024Designbase.se

Jette Frölichs 30-åriga julutställning

22.10.2024Designbase.se

Faye Toogood utsedd till årets designer på Maison&Objet

17.10.2024Designbase.se

Innovation och inspiration på Heimtextil

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023