Ny satsning fokuserar på grön omställning

Fem kärnområden i ett nytt initiativ från Messe Frankfurt fokuserar på hållbarhet inom textil- och modebranschen

Foto: Messe Frankfurt

Med det nya initiativet ”Texpertise Econogy Insights” lyfter Messe Frankfurts textilmässor nu fram fem nyckelområden som formar textil- och modebranschens omvandling mot större hållbarhet. Teman bygger på resultaten från Texpertise Economy Check, en hållbarhetsbedömning för utställare, samt i dialog med internationella textilexperter.

Branschen står inför enorma utmaningar och förändringar: textilavfall motsvarande 370 000 fullastade Airbus-flygplan, en global återvinningsgrad på bara en procent och en struktur som domineras av mikro-, små och medelstora företag, som utgör hela 99,7 procent. Det här är några av siffrorna som illustrerar textilindustrins komplexitet – och dess behov av förändring.

Idag publicerar nätverket Texpertise rapporten "Texpertise Econogy Insights – fem nyckelutvecklingar mot en mer hållbar textilindustri". Nätverket omfattar mer än 60 Messe Frankfurt-evenemang i 13 länder och fungerar som en internationell plattform för kunskap, nätverk och hållbar innovation.

"Omvandling kräver samarbete. Våra internationella textilmässor är viktiga pivoter i denna process. Med programmet Texpertise Economy skapar vi kopplingar mellan gröna pionjärer och företag, samtidigt som vi erbjuder utrymmen för kunskapsdelning och nätverkande", säger Olaf Schmidt, Vice President för Textiles and Textile Technologies på Messe Frankfurt.

Fem teman formar framtidens textilindustri

Tillsammans med ledande experter från forskningsinstitutioner, näringsliv och branschorganisationer har Messe Frankfurt identifierat fem nyckelområden som spelar en central roll i den hållbara omställningen:

FN:s hållbara utvecklingsmål (SDG) som en internationell riktlinje för ansvarsfullt företagande.
Transparens och spårbarhet i globala leveranskedjor – ett viktigt krav från både lagstiftning och konsumenter.
Materialval: Naturliga, syntetiska och regenererade fibrer utvärderas utifrån både miljömässig hållbarhet och funktionalitet.
Miljövänliga processstandarder – inklusive energieffektivitet, kemikaliehantering och vattenförbrukning.
Innovativ textilåtervinning, där nya teknologier och lösningar banar väg för cirkulära produktionsformer

Bland bidragsgivarna till rapporten finns representanter från bland annat: Aalto University, Fashion for Good, Hohenstein Group, IKEA, Euratex, STFI, VDMA och FN:s Fashion and Lifestyle Network.

820 företag har låtit göra hållbarhetskontroller

Det nya fokuset på hållbarhet bygger på gedigna data. Från januari 2024 till januari 2025 genomförde totalt 820 företag Econogy Check vid 17 evenemang i Tyskland, Frankrike, USA och Kina. Kontrollen bedömer företagens hållbarhet utifrån internationella standarder inom tre områden: hållbara leveranskedjor, material och processer samt strategi och innovation.

Ett kontinuerligt arbete sedan 2008

Messe Frankfurt har arbetat målmedvetet med hållbarhet sedan 2008. Tidigt utvecklades särskilda utställningsytor och kurationsverktyg för hållbara textilier och ämnet har kontinuerligt integrerats i mässornas program.

I slutet av 2023 förde Messe Frankfurt alla sina hållbarhetsaktiviteter under det gemensamma paraplyet Texpertise Econogy. Syftet är att skapa överblick i en värld med allt mer komplexa krav och förväntningar, främja kunskapsdelning och ge hållbara lösningar större synlighet.

Texpertise Econogy har redan implementerats på 24 av de cirka 60 mässorna i Texpertise-portföljen över hela världen.

Med över 60 textilmässor i 13 länder är Messe Frankfurt världens största leverantör av textilmässor. Texpertise-nätverket samlar inte bara mässorna utan också över 500 000 branschfolk över hela värdekedjan. Texpertise fungerar som en kommunikationsplattform som förmedlar kunskap, trender och hållbara initiativ – och spelar därmed en nyckelroll i textil- och modebranschens gröna omställning.

Relaterat innehåll

22.04.2025Designbase.se

Ny satsning fokuserar på grön omställning

22.04.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Ny vän till tvätten

22.04.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Sommarfester – presenter som glädjer

21.04.2025Designbase.se

Designing happiness

16.04.2025F&H Group A/S

Sponsrad

Hoppa in i vuxenvärlden – med ett leende

15.04.2025Designbase.se

Nordstil sätter scenen för den nya säsongen

15.04.2025Designbase.se

Salone del Mobile med massor av dynamik

15.04.2025Designbase.se

Salone del Mobile var värt resan

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023