Cosmos inspirerar trenden
År 2024 firar Maison&Objet 30 år av fransk dekoration, design och konst. För att markera evenemanget, från 5 till 9 september 2024, tar mässan besökarna på en resa in i kosmos, en uppfriskande kombination av teknik och natur...
I fortsättningen av TECH EDEN, som fokuserade på alliansen mellan teknik och natur, fortsätter Maison&Objet och det kreativa strategikonsultföretaget Peclers Paris sin optimistiska, hållbara och stimulerande utforskning i september med ett nytt tema: TERRA COSMOS.
"Där rymdens viddighet blandas med till synes begränsade terrestra territorier... Där universell fantasi och jordisk materialitet kolliderar... Där vetenskap och magi flätas samman... Nya och bestående fiktioner föds och kommer säkerligen att påverka den verkliga världen" , låter det .
Brune Ouakrat, strategisk planerare ansvarig för framsyn på Peclers Paris, dechiffrerar de nya önskemålen och konsumenternas förväntningar i jakten på nya, spännande upplevelser. "Den kosmiska framtidsvisionen är fortfarande fast förankrad i verkligheten i en messew som är starkt fokuserad på nyhet, kreativitet och innovation. Utsikten till rymdresor är nu en verklig möjlighet, och de tekniska framstegen som har projicerats inom futuristisk fiktion visar djupgående förändringar i vårt sätt att leva våra liv”.
Ungefär 55 år efter att människan först satte sin fot på månen, återuppväcker nya vetenskapliga framgångar vår fascination och tänder vår fantasi fokuserad på kosmos och synonymt med en lovande framtid.
"I detta nya tillvägagångssätt är det inte längre bara en fråga om en utomjording någon annanstans. Vi är en del av kosmos, och den positionen innebär ansvar såväl som hållbar innovation och praktik. Det handlar om en bredare, mer esoterisk, magisk vision där vi kan föreställa oss oss som turister utan gravitation, som väljer att göra anspråk på stjärnorna eller söka fördelaktiga kopplingar till elementen”, säger Brune Ouakrat.
"Konnektivitet, fördjupning, virtualitet, smarta material, 3D och AI ... En del av fantasin blir verklighet, och konsumenterna är redo för uppslukande, sensoriska upplevelser, samtidigt som ny estetik tränger in i deras vardag och förtrollar dem igen", säger han fortsätt. .
Utrymmet fylls med nya material
Materialen kan vara brutalistiska eller sofistikerade, skimrande eller genomskinliga, för att föreställa både stjärnornas mineralliknande yta såväl som himmel och stjärnklara vidder. Det nya med TERRA COSMOS kristalliseras i materialens intensitet, och återspeglas i formgivarna Objects of Common Interest och deras experimentella sätt att arbeta med både metall och glas.
"Materialene uttrykker en sensorisk futurisme som kler interiøret med en mineralsk robusthet. De tilfeldige formene, rundheten og ovaliteten understreker det kosmiske aspektet like mye som de myker opp dets konturer, og skaper levende glorier av farger i skiftende spektre og magiske projeksjoner", legger Charlotte Cazals til. , designer og trendprognoser hos Peclers Paris.
Multisensoriske utflukter
I restaurant- og hotellbransjen utfolder TERRA COSMOS seg i de mest avanserte termer.
Mellom oppslukende oppdagelser og ekstreme opplevelser er det ikke lenger nok å bare mobilisere sansene; De må forsterkes og forvirres gjennom både teknologi og finurlig historiefortelling. Den tilnærmingen er den danske kokken Rasmus Munk, som definerer seg selv som en «alkymist», stolt over å ha.
Hans "helhetlige" meny nytes best i de oppslukende omgivelsene til restauranten hans i København, hvor han tar gjestene med på en reise fra havets dyp til nordlyset.
Att sätta sin fot på hotellet El Cosmico, i ett ödsligt texanskt landskap, är en upplevelse på gränsen mellan det kosmiska och det jordiska.
Denna lyxcamping kommer snart att utrustas med 3D-printade bostäder, vilket gör att man kan fly vardagens tryck, återknyta kontakten med sinnena och observera det himmelska valvet.
Dyker in i metaversen
Från Acne Studios-butiken till Moncler-pop-up-butiken i Tokyo blir de kosmiska referenserna inom detaljhandeln ännu mer kompletta, där futuristiska, vackra dekorer möter digitala, uppkopplade shoppingupplevelser.
Avantgardistisk estetik banar väg för en ny form av konsumentism. Utrymmena ser ut som om de plockats direkt från metaversen, inspirerade av arkitektoniska och virtuella skapelser som konstnären Hugo Fourniers.
Immateriella föremål och miljöer vaknar redan till liv i utrymmena designade av Harry Nuriev med Crosby Studios. Mineralitet kompletteras ofta av krom, transparens och glas, vilket ger mångsidighet för rena, rena linjer.
"Förutom den framåtblickande visionen kommer TERRA COSMOS-temat också att förkroppsligas på mässan. Besökare kommer att kunna hitta det materialiserat i tre praktiska aspekter: produktkurering, evenemang och besöksvägen, som kommer att vägledas av TERRA COSMOS-symbol", förklarar Mélanie Leroy, mässans vd.
Maison&Objet galaxen
"Genom våra curatorer, François Delclaux och Elizabeth Leriche, ger vi mässans besökare en påtaglig och polerad inblick i temat", konstaterar Mélanie Leroy.
De har fått carte blanche i sin tolkning av TERRA COSMOS för att skapa en känsla av överraskning och vördnad i Vad är nytt? I butiksytor och vad är nytt? I inredning med ett brett utbud av produkter hämtade från utställare.
I Vad är nytt? I gästfrihet kommer rummet att tilldelas nästa Årets Designer.
Maison&Objet strävar efter att kombinera erfarenhetsmässig framsynthet med nytta.
"För att möta de utmaningar som proffs ställs inför förlitar sig Maison&Objet på en av hävstången som gör mässan unik, nämligen det stora internationella samfundet av erkända experter inom dekorations- och designbranschen som delar erfarenhet och kunskap som är lika relevant som pedagogisk." , påpekar Mélanie Leroy.
Temat kommer därför att utvärderas, undersökas och berikas på centrala platser på mässan med spännande scenografi, masterclasses med centrala opinionsbildare, coachning anpassad för varje företag och rundabordssamtal.
TERRA COSMOS-temat och dess nya koder kommer att användas i hela Maison&Objets ekosystem, från valen på Maison&Objet och mer – eller "MOM"-plattformen till showrooms och vissa Paris Design Week-evenemang som Design sur Cours-utställningarna där designers kan visa sina mönster på gårdarna i Paris.
Grundare av Elizabeth Leriche Trend Consultancy och curator för Vad är nytt? Jag, dekor utrymme kring frågan: Vad är TERRA COSMOS?
"Endast med våra ögon på stjärnorna och våra fötter stadigt planterade på marken kan vi vara i kontakt med universum. Vilka bilder väcker temat för dig? Glädjen att drömma framför en stjärnhimmel, bada i månens sken eller solens strålande... En blick på framtiden”.
Vad är nästa Vad är nytt? I inredning?
"Jag vill försöka se saker genom ögonen på ett barn fyllt av förundran, att väcka drömmar och känslor, hitta poesi i ljuset av denna futuristiska, teknologiska värld. Himlen vs. jorden, viktlöshet vs. rötter, hantverk vs. ihålig, metall vs. mark, transparens vs. opacitet, oändlig vs. oerhört stor... Och jag tänker spela på dessa motsatser”.
Grundare av Nouvel Air-byrån och curator för Vad är nytt? I butiksutrymmen är det så här frågan besvaras: Vad är kosmos?
Bäraren av drömmar och fantasier. Erövringen av rymden antar karaktären av en "ny gräns". Detta sammanhang påverkar också livsstils- och designsektorerna och deras sökande efter nya äventyr, men också nya material, ytor, färger...
Vilka trender tror du att temat direkt representerar?
Först av allt, de som spelar på rå mineralitet med hänvisning till utsikterna för månen eller Mars. Pulpo använder ofta primära - om inte "primitiva" - material, som om de hade fallit från en meteorit, vilket påtvingar formen på själva föremålet. Behandlingen av ljus påminner något om de magiska cirklarna som används av Le Deun-armaturer. Fuoriluogo Designs skapelser påminner om myriader av stjärnor för att bara nämna några”.