Design som fångar minnen
Formgivaren Qian Jiang som driver Studio Dejawu i Stockholm designar produkter som anknyter till upplevelser och minnen. I sommar är han aktuell som en av de nominerade till Formex Nova, Formex pris till årets nordiska designer.
Varför väljer vi spontant ett visst bruksföremål framför ett annat? Skeden vi plockar upp ur besticklådan, eller vasen som vi tar ner från hyllan? Ofta kanske vi inte vet själva. Studio Dejawu i Stockholm designar bruksföremål och möbler utifrån en spännande designfilosofi som går ut på att vi hellre använder saker som anknyter till våra egna erfarenheter än sådana som inte gör det. Grundaren Qian Jiang har lånat företagsnamnet från termen déjà vu, franska för ”redan sett”, som beskriver fenomenet att någonting nytt eller okänt av någon okänd anledning ändå känns bekant. Wu är det kinesiska tecknet för objekt.
I studion vid Färgfabriken i Stockholm formger han enkla, vackra och ofta humoristiska produkter som på olika sätt knyter av till hans egna upplevelser. Resultatet blir design som dokumenterar minnen. Jiang kallar det för en sorts dagböcker.
– Produktdesign handlar först och främst om användarens behov, men min utgångspunkt är ofta personlig. Jag utgår från en upplevelse eller ett minne och försöker överföra det till en design. Kan den designen ge en annan användare samma upplevelse? Kan den ge känslan av att ha varit med om samma sak tidigare?
Som ett exempel hämtar han en bild på ett Öresundståg med dess karaktäristiska front, en mjukt bullig, oregelbunden fyrkant med rundade hörn. Själv åkte han ofta med Öresundstågen fram och tillbaka från Köpenhamn. På en hylla framför oss står spegeln Go-penhagen där tågens front har fått ge ramen dess form.
– Jag använder ofta enkla och igenkännbara former för att fånga det ikoniska med en upplevelse. Det matchar på sätt och vis det skandinaviska formspråket. I kinesiskt måleri finns en tradition att lämna tomrum kring motivet som betraktaren kan reflektera över och fylla i sina egna tankar. På samma sätt vill jag ge plats för användarens fantasi i mina produkter.
Qian är utbildad på Jiangnan University och arbetade som industridesigner i Shanghai flera år, men tröttnade på arbetsförhållandena och började leta efter alternativ. Ett intresse för skandinavisk design ledde 2011 till Lunds universitet och masterprogrammet i industridesign. Under studietiden praktiserade han hos formgivaren Nicolai Wiig Hansen och arbetade i Normann Copenhagens designteam. Direkt efteråt fick han jobb på Semcons designavdelning i Stockholm där han fortfarande arbetar och i maj 2015 startade han Studio Dejawu.
– Jag vill gärna göra tidlösa saker. För mig är materialen väldigt viktiga. Jag tycker om ärliga material, som trä, metall och ibland betong.
Han reser sig upp och hämtar en ikonisk valfigur, som tagen ur en barnbok, gjuten i betong. Den har ett hål på ryggen som jag först misstar för ett urtag för stearinljus. Valen är en dörrstopp, förklarar Qian, och hålet är avsett för att ställa ett blött paraply i. Jag inser att paraplyet gör valfigurens profil komplett med formen av den typiska plymen som valar blåser ut vid ytan.
– Jag satt på planet hem från Reykjavik och började skissa på den här. Vi skulle på valskådning men den blev inställd på grund av dåligt väder, så jag tänkte på valar. Intressant att en oförutsedd händelse ledde fram till en ny produkt, konstaterar han.
Qian Jiangs förenklade formspråk har mycket gemensamt med modern skandinavisk design, inte minst i inställningen till material. Men han känner också igen sig i inställningen till formgivning som kommersiell verksamhet.
– Det finns en sorts nördighet i den skandinaviska designtraditionen, från Wegners stolar till Saabs bildesign, som handlar om att göra något så bra det överhuvudtaget går utan att snegla för mycket på marknaden. Det är någonting som vi måste omfamna och respektera. Kalkylera inte så mycket, bara gör!