Designbasepriset: Årets butik hittar favoriterna
Sofie Ekeberg och Christian Duivenvoorden som driver Artilleriet tyckte att det saknades en bra köksbutik i Göteborg och bestämde sig för att öppna en egen. Årets butik The Kitchen har gått sin egen väg med en föränderligt sortiment och en inspirerande butikslokal utformad som ett kök.
The Kitchen öppnade runt hörnet från hyllade inredningsbutiken Artilleriet i april 2015. Grundarna Sofie Ekeberg och Christian Duivenvoorden hade pratat om att det saknades en bra köksbutik i Göteborg, inte minst sedan de gjorde inredningen till ett hotell med restaurang och upptäckte att det inte fanns någonstans att gå där de själva kunde hitta inspiration.
– När det gäller köksbutiker så är det väldigt mycket stora kedjor, med hyllmeter av porslin bredvid hyllmeter av glas. Det känns inte så utvalt, säger Sofie.
Om vi känner att vi saknar en osthyvel eller en champagnekork så letar vi tills vi hittar rätt.
När de sedan kom över en mycket vacker hörnlokal alldeles i närheten bestämde de sig för att här skulle de skapa köksbutiken som de själva saknat. Om det det finns en röd tråd som binder ihop The Kitchen, Artilleriet och Sofie och Christians alla andra projekt så är det just detta: De arbetar inte utifrån marknadsanalyser, kundundersökningar och tillväxtstrategier. De utgår från sig själva och gör sådant de själva skulle vilja ha.
På Formex 2019 belönades The Kitchen med Designbasepriset för årets butik. Priset, som delas ut av Designbase i samarbete med mässan The Inspired Home i Chicago, är också en nominering till den internationella tävlingen Global Innovation Award. The Kitchen får priset för sin vision, för den innovativa butiksdesignen och för den starka kopplingen mellan butiken och webbshoppen.
Köksgeråd skiljer sig på många sätt från andra produkter. Vi använder dem varje dag och förknippar dem med god mat och kanske också med samvaro. Om de är av bra kvalitet kan de gå i arv och bli delar av berättelser om familj och vänskap.
Designen är viktig eftersom de måste vara funktionella och praktiska att rengöra. Men också för att de är en del av vardagen, av små ritualer som vi utför mer eller mindre medvetet dag efter dag. Därför fäster vi oss också särskilt vid vissa av dem. Osthyveln som ligger bra i handen och skär perfekta skivor, kastrullen med rätt tyngd eller muggen i rätt storlek och med en kant som känns bra mot läpparna.
– Jag har tio knivar, men det är en som jag föredrar att använda. Det har med funktion att göra men också med det estetiska. Det är det som är The Kitchen – den utvalda favoriten. Vi har en utvald mixer och en utvald brödrost. Om vi känner att vi saknar en osthyvel eller en champagnekork så letar vi tills vi hittar rätt och det kan ta två veckor eller två år, säger Sofie.
Inspiration till inköp hittar de överallt. Sofie beskriver hur hon kan sitta på restaurang och bli förtjust i en uppsättning bestick eller stöta på fantastiska äggkoppar hemma hos en vän. Det kan vara något de upptäcker att de saknar, något de har sett på resor, på mässor eller på Google. Därför varierar och utvecklas sortimentet hela tiden. The Kitchen har inga fasta leverantörer eller varumärken.
– Ibland kanske vi har hittat ett fantastiskt porslin, andra gånger kan det vara någonting annat. Det kan vara det varumärken men det kan också vara en keramiker som levererar mer sällan, säger hon.
På sikt kan det också vara någonting de har skapat själva. När det här skrivs lanseras den svensktillverkade mässingsljusstaken Totem, designad av Artilleriet. En oljelampa är under utveckling i samarbete med Skrufs Glasbruk och inom kort lanseras ett kök som Artilleriet har tagit fram tillsammans med Tre Sekel.
Butikslokalen är ungefär 45 kvadratmeter stor och påminner mer om ett kök än en traditionell butik med displayer och kassadisk. Mitt i lokalen står ett stort matsalsbord med produkter arrangerade ovanpå. Längs den bakre väggen löper en köksbänk med lådor under och hyllor ovanför.
Artilleriet – The Kitchen
Öppnade: april 2015
Sortiment: Vackra funktionella produkter för köket
Butiksyta: ca 45 kvadratmeter
Antal anställda: 4
– Vi har samarbetat med en snickare och byggt så att det ska kännas som ett kök med ett stort franskt bord i mitten. Vi har ingen kassadisk. Personalen är ute i butiken och tar betalt vid köksskåpet, säger Sofie.
Skyltning och presentationen av varorna görs om några gånger i månaden. På vardagarna arbetar normalt en person i butiken och på helgerna två. På Artilleriet arbetar Sofie och Christian mer medvetet med storytelling kring produkterna är på The Kitchen. Här får produkterna i större utsträckning tala för sig själva.
Sedan starten har Artilleriet och The Kitchen använt sig av sociala medier i marknadsföringen. Idag har kontot @artillerietstore omkring 181 000 följare på Instagram.
Designbasepriset
Designbasepriset är ett samarbete mellan branschmediet Designbase, Formex och mässan The Inspired Home Show i Chicago, som delas ut till årets mest nytänkande butik i den svenska design- och livsstilsbranschen.
Vinnaren blir nominerad till GIA, Global Innovation Awards, och vinner en resa till prisutdelningen på The Inspired Home Show.
– Vi har aldrig jobbat med traditionell marknadsföring, som annonser. Vi har kunder över hela världen och Instagram är ett viktigt sätt för oss att synas. Och e-handeln är viktig inte bara som försäljningskanal utan som skyltfönster.
Som vinnare av Designbasepriset för årets butik går The Kitchen vidare till tävlingen Global Innovation Award där experter inom detaljhandel utser vinnare bland världens mest innovativa butiker. Priset delas ut på The Inspired Home Show i Chicago i mars 2020.
– Det ska bli spännade. Vi har förstått att det finns många intressanta workshops att gå på, säger Sofie.