Det är dags för en växling.
"Uteytan är idag hemmets 5:e rum och det finns stor potential i att utveckla både utekök och andra produkter som kan skapa atmosfär i trädgården." Det säger Henrik Midtgård Hansen. Därför byter nu byLogstrup namn till Norrvik. Nya partners har tillkommit och målet är nu att nå ett brett europeiskt återförsäljarnätverk.
Det är dags för en växling. Det är i denna tid som friluftslivet står i fokus och möjligheterna är många. Därför tar ByLogstrup nu ett avgörande steg in i framtiden genom att byta namn till Norrvik. Namnbytet markerar en milstolpe för företaget som nu omdefinierar sin identitet, strategi och framtida ambitioner med målet att nå ut brett över hela Europa med ett utökat fokus på kvalitet, design och partnerskap.
De nya partners som precis kommit in i företaget är Rune Reffstrup Melander och Mads Markussen, och de två betonar att den främsta anledningen till att de har gått med i Norrvik är kärleken till bra design, och en vilja att utveckla och lyfta varumärket in i framtiden.
Henrik Midtgård Hansen, som grundade ByLogstrup tillsammans med Dan Christensen för fyra år sedan, beskriver omställningen som ett naturligt steg för företaget.
”ByLogstrup har vuxit ur sin ursprungliga ram och har flyttat hemifrån. Med Norrvik växlar vi från att vara ett mindre varumärke direkt till konsument till att bli en större aktör i Europa med ett fokuserat B2B-nätverk, eftersom det handlar om att skapa en plattform där kvalitet, design och funktionalitet kan nå ut till ännu fler .”
Henrik, som ursprungligen ritade ByLogstrups första utekök hemma i sitt garage, reflekterar: ”Jag kan fortfarande minnas de första skisserna på köksbordet och känslan när vi fick vår första kund. Det var början på något stort, men vi visste inte då hur långt vi kunde gå.” Idag ser han flytten till Norrvik som en möjlighet att uppfylla drömmen om att göra utekök till en väsentlig del av europeiska hem.
”Våra utekök är baserade på industriell design, och därmed är de designade för att hålla – både materialmässigt och estetiskt. Flytten till Norrvik ger oss möjlighet att ta med våra produkter till fler europeiska hem och samtidigt utveckla nya lösningar som matchar framtidens behov inom friluftsliv”, tillägger han.
Tyngdpunkten kommer även fortsättningsvis att vara utekök, men de fyra partnerna uppger också att en del av utvecklingen inkluderar nya produktgrupper som kan spela upp till livet kring uteköket. "Det kommer dock inte att hända just nu. – Först och främst måste vi fokusera på att lansera uteköket i andra europeiska länder, säger Mads Markussen.
En förändring av strategi
Med namnbytet kommer en förändring av strategin. Norrvik kommer att gå bort från den tidigare D2C-modellen (Direct to Consumer) och fokusera på ett B2B-återförsäljarnätverk som redan byggs upp i Danmark, Norge, Sverige och Beneluxländerna. Mads Markussen, som är ansvarig för förhandlingar och affärsutveckling, förklarar: ”Vi har insett att våra produkter förtjänar en bredare publik. Genom att samarbeta med premiumåterförsäljare kan vi skapa en djupare kontakt med kunderna samtidigt som vi säkerställer att vårt varumärke förblir exklusivt.”
B2B-strategin gör det också möjligt för företaget att etablera en stark närvaro i utställningsmiljöer. ”Vi vill att kunderna ska kunna uppleva våra produkter på nära håll. Robusthet, kvalitet och design är något man måste känna och se med egna ögon och det kan vi nu inse genom våra återförsäljare”, säger han.
Norrviks fyra Partners är också överens om att de vill nå ut till rätt återförsäljare. Det vill säga möbelaffärer, köksföretag och butiker med relaterade produkter; trädgårdsmöbler, krukor med mera i samma kvalitet.
”Vi vill helst undvika återförsäljare som säljer till pris. Istället söker vi engagerade återförsäljare med samma inställning till design som vi, och som kan se utekök som en bra möjlighet att utöka produktsortimentet.”
Visionen bakom namnbytet
Namnet Norrvik valdes för att signalera en ny början och en mer internationell profil.
Rune Reffstrup Melander, som har en bakgrund inom strategisk marknadsföring, utvecklar: ”Vi ville hitta ett namn som talar till våra skandinaviska rötter, men som också är lätt att känna igen i hela Europa. "Norrvik" fångar essensen av vårt varumärke: minimalism, robusthet och elegans."
Rune delar också med sig av en personlig reflektion: ”Jag har alltid beundrat skandinavisk design för dess förmåga att kombinera funktionalitet med skönhet. Med Norrvik har vi en unik möjlighet att föra denna estetik till hela Europa och göra det på ett sätt som känns äkta.”
Han lyfter också fram den stora trenden att satsa på uteplatser: ”Utomhuskök och utomhusinstallationer som utomhusduschar blir allt mer populära, framför allt i samband med nybyggnation och åretruntbostäder. Därför ser vi också stor potential i att utöka vår portfölj med fler produkter som kan förstärka det 5:e rummet och ge kunderna en total utomhusupplevelse.”
Produkter och kvalitet i världsklass
En av Norrviks styrkor ligger i företagets kompromisslösa fokus på kvalitet. Företagets utekök tillverkas i Danmark och är byggda för att klara de tuffaste väderförhållanden. "För att säkerställa långvarig hållbarhet och högt korrosionsskydd använder vi material som aluzink och zinkmagnesium för våra utomhuskök." Dessutom är allt pulverlackerat och designat utan svetsar, vilket ger extrem hållbarhet”, förklarar Henrik Midtgård Hansen.
En viktig del av produktfilosofin är modulära lösningar som kan skräddarsys efter kundens behov. Dan Christensen ansvarar för företagets ekonomiska förvaltning och han understryker hur viktigt det är att behålla fokus på premiumsegmentet: ”Vi måste värna om produktens värde och se till att våra återförsäljare delar vår passion för kvalitet. Det handlar om att bygga långsiktiga relationer där vi arbetar tillsammans för att leverera något unikt till kunden.”
Hållbarhet och framtiden
I takt med att klimatmedvetenheten växer blir hållbarhet en allt viktigare faktor för kunderna. Vid Norrvik är det ett naturligt fokusområde. Produkterna är designade för att hålla i många år och kan enkelt repareras och uppgraderas, vilket minimerar avfallet. ”Vi ser en trend att allt fler vill investera i hållbara produkter som bidrar positivt till deras klimatavtryck.
"Norrvik är en del av den lösningen", säger Rune Reffstrup Melander och Henrik Midtgård Hansen tillägger att han sedan starten för fyra år sedan praktiskt taget inte har haft några klagomål på de utekök som säljs under de fyra år de funnits , och han konstaterar att denna kvalitet även kommer att prägla produkterna i framtiden.
En ambitiös framtid
Norrvik har stora ambitioner för de kommande åren. Enligt företagets planer räknar de med att tredubbla sin försäljning från 100 till 300 utekök årligen i slutet av 2025 och nå 1 000 årligen till 2030. För att stödja denna tillväxt kommer investeringar att göras i ett nytt showroom och produktionsanläggningar där båda återförsäljarna och kunderna kan få förstahandsupplevelse av produkterna.
Mads Markussen ser optimistisk på framtiden: ”Vi är redo att inleda en ny era för företaget. Vi har en tydlig strategi, ett bra team och en produkt vi är stolta över. Med Norrvik vill vi inte bara leverera utekök, utan skapa utomhusupplevelser som inspirerar, och som inte minst bygger på kärleken till god design, hantverk och ambitionen att göra uteköket till en naturlig del av europeiska hem. Potentialen är enorm!