12.09.2019  |  Furniture  |  Ledning & drift

En nervkittlande, spännande och fantastisk utveckling

FDB Møbler har blivit fantastiskt väl emottagna av danskarna. Med en tillväxt på 120 procent över de senaste tre åren och en förväntad tillväxt på 40 procent för 2019 ser Ole Kiel, som sitter i chefsstolen, ljust på framtiden. Men även om kollektionen inkluderar en rad designklassiker lever företaget inte i dåtiden. Även nya modeller och produkter bidrar till att definiera varumärket.

”Det är pirrigt och spännande, men det går väldigt bra. Danskarna har tagit både de välkända klassikerna och nydesignade möbler till sitt hjärta. Och det gäller inte enbart de som känner till FDB Møbler sedan tidigare – även de unga designintresserade konsumenterna är med på banan”. Det berättar företagets chef, Ole Kiel.

Fram till den första juni i fjol var de vackra borden, de klassiska stolarna och de fina lamporna en del av Coops non food-avdelning, tillsammans med tusentals andra produkter från Kvickly, Fakta och SuperBrugsen. Men den första juni 2018 började Ole Kiel att arbeta heltid med möblerna, och den utveckling som redan hade kommit igång i liten skala tog fart på allvar. FDB Møbler har växt med 120 procent över de senaste tre åren och det förväntas ytterligare 40 procent tillväxt under 2019.

Vi vill gärna röra på oss, men det är viktigt att själen, historien och traditionerna följer med.

Ole Kiel

Idag har FDB Møbler tio medarbetare, och en omsättning på nästan 100 miljoner danska kronor. Som den nya självständiga enheten inom Coop-koncernen är Coop.dk fortfarande den största kunden, men nu finns möblerna även att hitta i sex egna butiker samt i två franchisebutiker och en rad möbelhus, som till exempel Illums Bolighus och danska Magasin.

”Självklart har vi i Coop en god bas att utgå ifrån, plus att vi kan reducera omkostnader genom att använda Coops faciliteter och backoffice-funktioner”, säger Ole Kiel, när vi sitter tillsammans i det nyinredda huset på Coops stora tomt i Vallensbæk. Byggnaden är totalrenoverad. Överallt står de klassiska stolarna och matborden, som man känner igen, tillsammans med nya designs, bland annat lampor och trädgårdsmöbler.

Coop har sålt möbler sedan 1942. 1980 lades FDB Møbler ned, men då Ole Kiel kom in i bilden 2012 lade han genast sin kärlek på möbelsortimentet. ”Vi fick en förfrågan från Kvist Møbler, som tidigare tillverkade FDB Møbler, om att köpa fyra stolar. Vi svarade nej tack, men att vi däremot gärna ville starta upp varumärket FDB Møbler igen. Ingen på Coop trodde nog riktigt på det, men vi fick tillåtelse att försöka och under de år som har gått har vi faktiskt lyckats få igång möbelförsäljningen igen”, fortsätter Ole Kiel. Han berättar även att man under hösten 2013 valde att lansera möblerna hos danska SuperBrugsen. ”Vi fick höra att vi hade köpt in mycket. Men efter 14 dagar var det totalt utsålt”.

2015 öppnade FDB Møbler Gilleleje som en franchisebutik och för två år sedan öppnade Coop själva en butik i Lyngby. Sedan dess har det även tillkommit en franchisebutik i Middelfart samt ytterligare sex egna butiker. Därutöver samarbetar FDB Møbler med drygt 31 möbelbutiker över hela Danmark. Till hösten, när man bland annat lanserar Grethe Meyers Ildpot och andra designföremål för hemmet, utökas antalet återförsäljare med ytterligare 75 designbutiker.

”Det var faktiskt Illums Bolighus och Magasin som kontaktade oss angående att ta in möblerna”, berättar Kiel, och det är man självklart stolt över. Planen är att samarbeta med lokala detaljister i de städer där man själv inte vill öppna butiker. ”Vi har sett att omsättningen på FDB:s nätbutik tredubblas i de städer där det öppnar en fysisk butik”.

Själen ska vara med

I dag består verksamhetens försäljning till 60 procent av gamla modeller och till 40 procent av nya. Men det är viktigt att de butiker som säljer FDB Møbler känner till verksamhetens DNA. Därför kommer medarbetarna till FDB:s egen butik på Vesterbro för att få uppleva varumärkets själ.

”Vi vill gärna röra på oss, men det är viktigt att själen, historien och traditionerna följer med. Även om vi gärna vill förnya oss ska det fortfarande vara så att de kunder som kommer in i en av FDB Møblers butiker känner att de har kommit rätt”.

Därför är målet att ge nytt liv till varumärket, så att det passar in i sin tid. Det kan vara historiska modeller med små justeringar, designs som man hittat i arkiven, som får nytt och kanske ett lite annorlunda liv, samt helt nya designs. ”En av de saker som säljer allra bäst är faktiskt Thomas Alkens nydesignade trädgårdsmöbler. Ett annat exempel är att vi har låtit Børge Mogensens barnbarn Sarah Moutouh se över en av hans stolar”.

Arvet betyder mycket designmässigt. ”Vi känner att vi är här för att sälja designmöbler till danskarna till vettiga priser”, säger Ole Kiel, och slår fast att detta koncept skapar mycket sympati för varumärket bland kunderna.

”Självklart måste vi tjäna pengar. Men vi försöker hålla fast vid att vi gör saker och ting så kostnadseffektivt som möjligt, så att vi kan investera i ny design åt Skandinavien”.

Specialerbjudanden är heller inget man ser hos FDB Møbler. ”Vi säljer till medlemspriser och här ser vi att många registrerar sig hos Coop just för att få tillgång till medlemspriserna, så det skapar sympati både för vårt varumärke och för Coop”.

Vi tar ansvar

Att ta ansvar är av stor betydelse för FDB Møbler. Därför är allt trä som används FSC-certifierat och alla textilier är Oeko-tex-certifierade. Dessutom arbetar man på att få möblerna antingen Svanenmärkta eller certifierade enligt annan liknande europeisk standard.

”Men ansvaret innebär även att skapa möbler av god kvalitet, som håller över tid och som är tidsenliga utan att följa en specifik aktuell trend”.

Ansvarsmantrat går igen i allt FDB Møbler gör. ”Det är heller inte så att man kastar bort en möbel från FDB. De säljs vidare eller går i arv”.

FDB Møbler har även kommit igång med exportverksamhet. ”De senaste fyra åren har vi exporterat till Japan, men nu känner vi att vi är på en nivå där vi skulle vilja utvidga den verksamheten till en rad andra länder, där vi har etablerat samarbeten med agenter”.

Ole Kiel berättar även att man kontinuerligt fortsätter att utveckla och utöka kollektionen, men att det samtidigt ska passa ihop med varumärkets historia.

”Varumärket har blivit väldigt väl emottaget, och det finns en stor efterfrågan från konsumenterna”.

Ole Kiel förklarar att utvecklingen till drygt 30 procent kommer att göras inom accessoarer, som passar in i möbelbutikerna. ”Det skulle kunna vara en vas i stengods, en lampa eller något annat”, säger han.

Gällande utvecklingen säger Ole Kiel också att man är redo för att öppna egna butiker. I Aalborg har man öppnat en i början av maj och för framtiden står Vejle på tur. Dessutom vill man framöver ta en närmare titt på B2B-marknaden.

Mer från Designbase.se

Designbase.se

Designbase.se

Designbase är forum för design och indredningsbranchen och riktar sig till alla som arbetar professionellt inom inrednings- och designbranschen.Designbase är ett svensk fackmedia på print och nätgemenskap på adressen Designbase.se. Fackmediet distribueras till chefer och medarbetare i hårdvara, glas, porslin, gåvor, køkkentøjs- och hantverk affärer, stora möbelaffärer, blomsteraffärer och dessa fö…

Se företagsprofil  

  Designbase.se använder cookies som vi använder för att komma ihåg dina inställningar och statistik etc. Eftersom du fortsätter att använda webbplatsen accepteras vår nya cookie- och personuppgiftspolicy. Läs mer.