Ett epokgörande bestick
Gense i samarbete med Note Design Studio inför återinvigningen av Nationalmuseum.
I samband med att Nationalmuseum återöppnar i oktober 2018 har man för museets restaurang tagit fram en helt ny serie produkter, NM&, som kommer att användas i restaurangen men även finnas till försäljning för allmänheten. Bakom produktserien står ett kollektiv av nordiska (främst svenska) formgivare och producenter under ledning av Matti Klenell, Carina Seth Andersson, Stina Lövgren samt Gabriella Gustafsson och Mattias Ståhlbom från designstudion TAF.
En av produkterna i NM& är besticket Ehra, som har utvecklats av Gense i samarbete med Note Design Studio. Ehra är tillverkat i rostfritt stål och består än så länge av fyra delar, gaffel, kniv, sked och tesked. Utmärkande för designen är att besticket har två olika ytbehandlingar: blankt på den främre delen och borstat på skaftet.
”Det finns ett stort intresse för bestick med både blankt och matt utförande. Många upplever att den här typen av design tillför en härlig lyster till det dukade bordet” säger Lena Wehlin, försäljningschef på Gense.
Materialitet och process
Ehra skulle mycket väl kunna vara en av våra blivande designklassiker. Besticket är synnerligen välgjort och ger samma exklusiva känsla som ett silverbestick.
Lena Wehlin
Temat för hela kollektionen NM& kretsar materialitet och processen bakom hantverket. Att formge besticket i både borstat och blankt stål var ett sätt för Note Design Studio att illustrera detta, genom att lämna ett märke efter bearbetningen kvar på den färdiga produkten.
”Vi lekte med tanken på hur man kunde förädla det grova i hamrat rostfritt stål till något mjukt och elegant. På det sättet visar vi stålets olika karaktärer och vad man kan göra med det”, förklarar Charlotte Ackemar, produktdesigner på Note Design Studio, som har varit projektledare för Ehra och arbetat med besticket tillsammans med sin kollega Johannes Carlström.
Charlotte berättar att det har varit ett inspirerande projekt och att Note Design Studio var mycket glada över att bli tillfrågade. Detta var första gången som designstudion tog fram ett bestick. När arbetet inleddes var teskeden dessutom den minsta produkt som Note Design Studio någonsin hade formgivit.
”Det var spännande teman att arbeta med, kring process, hantverk och närproduktion. Teman som är viktiga att prata om och förstå idag, med tanke på hur vi i samhället konsumerar. Dessutom har det varit jätteroligt att samarbeta med Gense, som hela tiden har varit väldigt involverade och engagerade. Att arbeta med Ehra har gjort att jag har fått upp ögonen för bestick på ett helt annat sätt än tidigare. Jag hoppas att allmänheten kan ta till sig det arbete och den historia som ligger bakom och att Ehra blir ett samlingsbestick, som man sitter kring bordet och pratar om i framtiden, 30 år från idag”, fortsätter Charlotte.
Stora krav på formgivningen
Bestick spelar en essentiell roll för måltidsupplevelsen och det dukade bordet, vilket ställer stora krav gällande funktion i formgivningen. Samtidigt var en del av briefet för NM& att ta fram en tidlös designprodukt, som stämmer med museets koncept i övrigt och dessutom kan fungera i privata hem.
”Vi fick en lång lista från Gense med saker att tänka på vid formgivningen. Besticket ska ligga bra i handen. Det ska vara välbalanserat och vila på tallriken på rätt sätt. Skedens skopa får inte skära in i mungipan. Gaffelns tänder ska ha rätt längd och även bestickets längd måste vara optimerad, för att ge användaren en behaglig upplevelse. För att bara nämna några exempel”, förklarar Charlotte.
I jakten på att hitta besticket som ligger helt perfekt i handen när man äter upptäckte Charlotte att man var tvungen att arbeta med ganska hög precision från början, jämfört med större produkter, till exempel stolar, som hon var mer van vid. Under projektets gång använde sig hon och Johannes en hel del av designstudions 3D-skrivare.
”Det handlar om små mått och exakta kurvor, som är viktiga att få till eftersom besticket på ett sätt fungerar som ett verktyg. Saker som verkar självklara när man ritar dem i datorn känns inte alltid lika rätt när man väl håller den 3D-utskrivna prototypen i handen. Det bästa tillvägagångssättet är att experimentera med fysiska modeller, som man kan testa på riktigt, vilket är möjligt tack vare vår 3D-printer”, säger Charlotte.
Ehras hals har formats som om den hade blivit avslipad och sedan uppolerad. Backen är mjuk och tydliggör formen på handtaget, men ger också en vacker siluett till halsen som fingret kan vila på. Även detta var en hänvisning till tillverkningsprocessen. ”Tillverkning i metall är ganska kontrollerad om man jämför med glas till exempel. Vi ville få fram en levande känsla som samtidigt speglade hantverket bakom”, fortsätter Charlotte.
En blivande designklassiker
Samtliga föremål i NM& kommer att finnas tillgängliga via detaljhandeln. Vissa av dem ska även säljas i Nationalmuseums butik, varav Ehra är ett exempel på de senare. Från Genses sida är man mycket nöjd med den slutgiltiga produkten.
”Ehra skulle mycket väl kunna vara en av våra blivande designklassiker. Besticket är välgjort och innehåller ett antal olika designelement som tydligt framhäver processen i fabriken. Det ger samma exklusiva känsla som ett silverbestick och vi har fått väldigt fin respons när vi har visat upp det på våra nyss genomförda mässor”, förklarar Lena Wehlin. Hon har själv kontinuerligt provat Ehra vid flera olika typer av måltider. Bland annat ska gaffeln klara av det så kallade potatistestet: att man kan sticka in den i en fast kokt potatis utan att den sistnämnda krackelerar. Ehras gaffel har för övrigt fem klor, vilket också det är en unik designdetalj.
Gense var tidiga med att knyta industridesigners till sin verksamhet, vilket inleddes redan på 1920-talet. Sedan dess har designsamarbeten varit en av grundstenarna i företagets koncept. Med Nationalmuseum har man under flera år haft en annan typ av samarbete, där museet har intresserat sig för Genses arv och dokumentationen kring deras produkter.
”Vi är mycket stolta och glada över att vara delaktiga i NM&. Besticket Ehra kommer att ses och upplevas av otaliga museibesökare, vilket känns jätteroligt men dessutom öppnar stora möjligheter, även internationellt. Det har varit ett kreativt och inspirerande samarbete med Note Design Studio, med mycket dialog fram och tillbaka. Allt som allt ett väldigt positivt och roligt projekt, som är av stor betydelse för oss”, säger Lena Wehlin avslutningsvis.
Besticket Ehra kommer att säljas i en förpackning om 16 delar, av vardera fyra gafflar, knivar, skedar och teskedar. Fram till och med slutet av januari har Gense valt att ge följande återförsäljare ensamrätt på försäljningen: Cervera, Designonline, Illum Bolighus och Royal Design.