Eva Solo: Så här mäter vi klimatavtrycket från design till bortskaffande
På Eva Solo drivs vi av önskan att skapa varaktiga, positiva förändringar. Därför kartlägger och dokumenterar vi klimatpåverkan i alla faser av våra produkters livscykel, vilket gör det möjligt för oss – och våra konsumenter – att fatta mer ansvarsfulla och informerade val.
De flesta konsumenter vill göra medvetna och ansvarsfulla val, oavsett om det gäller inköp till middagen eller valet av en ny stekpanna. Men i praktiken kan det vara extremt svårt att genomskåda de komplexa produktionsprocesserna och förstå det verkliga klimatavtrycket som är förknippat med de produkter vi väljer.
För att skapa större transparens använder Eva Solo livscykelanalyser – en metod som ger djupgående insikt i klimatpåverkan i varje steg av en produkts livscykel, från råmaterialens ursprung till produktens bortskaffande eller återvinning.
"Data är grunden för en effektiv och målinriktad klimatstrategi", säger Julie Thrane Carlsen, som arbetar som Sustainability & Compliance Manager på Eva Solo.
"Utan tillförlitliga data har vi inte en klar bild av våra produkters klimatbelastning, och utan den insikten kan vi varken fatta nödvändiga beslut för att minska avtrycket eller rådgiva våra kunder effektivt".
Vad är en LCA?
En livscykelanalys (LCA) är en metod för att beräkna en produkts totala CO₂e-utsläpp samt energi- och resursförbrukning. Analysen tittar på alla material och processer som tillsammans utgör produkten och delar upp dem i faser – produktens så kallade livscykel. På så sätt får man en klar bild av hur varje komponent och varje steg i produktens liv – från utvinning av råmaterial och produktion till förpackning, transport, användning och slutligen bortskaffande – påverkar klimatet. Även de minsta detaljer, som spill från beläggning eller energiförbrukningen under produktion, ingår i analysen för att säkerställa en så exakt bild som möjligt.
"Noggrannheten i dessa data är avgörande", förklarar Julie Thrane Carlsen.
"Ju mer precisa indata, desto mer tillförlitliga blir resultaten. Det är en komplex process, och det kräver tid att samla in leverantörsspecifika tillförlitliga data genom hela leveranskedjan. Å andra sidan stärker det vårt samarbete med leverantörerna och skapar ett tryck för verklig och nödvändig förändring hela vägen runt".
Vad kan man använda en LCA till?
För att säkerställa konsistens och jämförbarhet följer LCA-processen en standardiserad metod. Internationella riktlinjer ger en gemensam ram för datainsamling och analys, så att LCA-resultat kan jämföras mellan produkter och företag.
För konsumenterna fungerar dessa data som en "näringsdeklaration" som visar produkters verkliga klimatavtryck. Precis som man jämför kalorier och näringsämnen i livsmedel kan konsumenterna nu få en klar bild av produkters klimateffekt. Det ger dem möjlighet att göra bättre val och undvika vilseledande marknadsföring.
För företag kan en LCA ge en klar bild av var resurserna används mest effektivt och var de största minskningarna kan uppnås – till exempel genom materialval, optimering av energiförbrukning eller förbättring av transport. Analysen visar också var utsläppen sker, även i de delar av värdekedjan som normalt inte är synliga.
"Tidigare var vi tvungna att i hög grad basera våra val av material och processer på åsikter och antaganden", förklarar Julie Thrane Carlsen. "Men idag fattar vi beslut utifrån en strategisk, datadriven grund. En LCA ger oss exakt insikt i var vi kan göra den största skillnaden för klimatet och aktivt bidra till vår ambition att bli nettonoll innan 2040".
LCA hos Eva Solo
På Eva Solo har vi genomfört nästan 800 LCA:er hittills. Vi använder dessa data för att skapa positiva förändringar över hela vår värdekedja, med särskilt fokus på design och produktutveckling.
"Över 90 % av vårt totala klimatavtryck kommer direkt från produkterna – deras material, transport och produktion. Om vi ska skapa verkliga förändringar är det här insatsen måste läggas", förklarar Julie Thrane Carlsen.
Hon framhäver Eva Solos ökade användning av återvunna material som en målinriktad insats, särskilt i Eva Trio-serien, där majoriteten av grytor och pannor nu tillverkas med återvunnet stål eller aluminium.
"Kroppen på en Eva Trio 24 cm sautépanna består idag av 90 % återvunnet post-consumer rostfritt stål. Övergången från jungfruligt material har minskat produktens CO₂e-utsläpp med 8,3 %, motsvarande en besparing på 5 ton CO₂e under det senaste räkenskapsåret," säger hon.*
Andelen produkter tillverkade med återvunna material hos Eva Solo har ökat med 275 % det senaste året. Samtidigt har det kommit ett ökat fokus på användningen av material som bambu.
"Bambu är ett intressant material för oss eftersom det har ett högt CO₂-upptag och växer snabbt jämfört med många andra träslag", förklarar Julie Thrane Carlsen.
På Eva Solo är det vårt mål att göra ansvarsfulla val enklare – både för oss själva och för våra kunder. Med livscykelanalyser som en central del av vår klimatstrategi ser vi fram emot att skapa ännu fler varaktiga, positiva förändringar.
*Bedömningen är baserad på en livscykelanalys (LCA) som beräknats med hjälp av MÅLBAR-verktyget. Detta verktyg är baserat på EU:s riktlinjer för produktens miljöavtryck (EU PEF) och Ecoinvent-databasen. Det följer EU:s Product Environmental Footprint (PEF) standarder och använder data från Ecoinvent, världens största klimatdatabas. Metoden ger en konservativ uppskattning av växthusgasutsläpp (GHG) i alla faser av produktens livscykel. Det är viktigt att notera att dessa bedömningar är egna bedömningar och inte externt verifierade av MÅLBAR. Varje LCA är skräddarsydd för den specifika produkten, och noggrannheten i datan beror på den information vi har tillgänglig från våra leverantörer och Eva Solos databas.
Denna artikel är en del av ett tema:
Tema: Modern matlagning: Medvetna val i köket
I dagens kök är smak och näring bara halva receptet – hänsyn och ansvar har blivit fasta ingredienser. Vi tittar närmare på framtidens köksutrustning och pratar med kockarna som använder den för att skapa måltider i världsklass.