Shepherd of Sweden grundades på tidigt 1980-tal av entreprenören Klas Wässbring i Svenljunga, där än idag huvudkontoret är placerat. Till en början hette företaget Wässbring AB och var leverantör i skobranschen, med bland annat varumärken som Wendel och Caprice. I början av 2000 flyttades fokus till att enbart producera och sälja tofflor i fårskinn. 2007 sålde Klas sitt livsverk och då ändrades företagsnamnet till Shepherd of Sweden. I samband med detta började man även arbeta mer målinriktat med att bygga upp varumärket. Efterhand utökades kollektionerna med nya produktgrupper, som till exempel skor, accessoarer och inredningsföremål. Allt i äkta fårskinn och ull.
Sedan drygt 35 år tillbaka tillverkar Shepherd of Sweden sina fårskinnsprodukter till stor del i sin egen fabrik i Makedonien, ett land som har en lång tradition av skoproduktion och sömnad. Fabriken har 70 års erfarenhet av fårskinnshantering och ägs gemensamt av Shepherd of Sweden tillsammans med personalen och den makedonska staten.
”Vi är väldigt glada över att ha vår tillverkning i Europa, vilket ger oss stor kontroll över hela produktionskedjan”, säger Stefan Mårdh, VD för Shepherd of Sweden. I fabriken arbetar duktiga lokala hantverkare, som gör den största delen av arbetet för hand. En enda toffel består av upp till 28 olika delar och kan ta uppemot en knapp timme att sy ihop. Från ett helt fårskinn får man ut i snitt två och ett halvt par tofflor.
”Fårskinn har exceptionella kvaliteter och på Shepherd of Sweden jobbar vi alltid med naturliga material”, fortsätter Stefan. Äkta fårskinn har en unik andningsförmåga som gör att det håller värmen när det är kallt ute och känns svalkande när det varmt. Dessutom är fårskinn naturligt antibakteriellt och har även smutsavvisande egenskaper, så länge man sköter om och använder produkten på rätt sätt.
Shepherd of Swedens fårskinn kommer från olika länder beroende på vad de ska användas till och har naturligt varierande storlek och form. Skinnen som används är biprodukter från köttindustrin och fåren är alltså inte uppfödda för sina skinns skull. Från respektive ursprungsland skickas skinnen till fabriken i Makedonien, där de tas om hand och behandlas på mer än tio olika sätt, innan de sätts in i produktionen. För att garantera djurens välfärd samt en miljövänlig tillverkning, följer man regelbundet upp Code of animal treatment och Code of conduct. Dessutom kontrolleras produkterna av två oberoende instanser, som säkerställer att de inte innehåller några farliga kemikalier.
”Vi har en långsiktig vision med vårt arbete. Här i bygden kring Svenljunga finns det en stark tradition av skinnproduktion. Det är roligt att kunna vara med och bidra till att bevara den svenska hantverkskulturen”, säger Stefan. På Shepherd of Sweden är man noga med minsta detalj i tillverkningen och varumärkets estetik går hand i hand med de naturliga materialen. Designen är stilren och tidlös, i ljusa naturfärger, med en genomgående ombonad och välkomnande känsla. Idag är företaget representerat på 16 marknader i Europa, Nordamerika och Asien. Den näst största marknaden, efter Sverige, är Storbritannien, där det traditionellt sett finns mycket kunskap och erfarenhet kring fårskinnsprodukter. ”Vi vill växa långsamt och kontrollerat. Därför arbetar vi bland annat med starka lokala säljrepresentanter, som verkligen kan sina hemmamarknader utan och innan”, säger Stefan.
Ett viktigt fokusområde för Shepherd of Sweden är att visa att produkterna med fördel kan användas året runt. Historiskt sett i fysiska butiker har fårskinnsprodukter sålts till största delen säsongsvis, mellan oktober och februari. I och med e-handelns intåg och digitaliseringen uppstår dock nya köpmönster, vilket gör att fårskinnsprodukter i allt större utsträckning kan marknadsföras och säljas året om, framför allt i onlinebutiker. 2017 lanserade Shepherd of Sweden sin egen webbshop, som erbjuder hela varumärkets sortiment under hela året.
När det gäller återförsäljare representeras och säljs Shepherd of Sweden både genom e-butiker och fysiska butiker. För de fysiska butikerna har företaget tagit fram ett koncept med Shepherd shop-in-shops. Här får återförsäljaren med viss rekvisita, till exempel korgar, möbler och skyltar, för att bygga upp en liten ö i butikslandskapet, som framhäver produkterna och kommunicerar varumärkets värderingar. På motsvarande sätt online jobbar man med vackra bilder, som har den genuina skandinaviska känsla man vill förmedla.
Som ytterligare ett sätt att stötta sina återförsäljare anordnar Shepherd of Sweden regelbundet så kallade clinics med butikspersonalen, för att ge dem ökad trygghet och produktkunskap. ”Vi har fått väldigt bra feedback, både på våra clinics och på våra shop-in-shops. Med den här typen av aktiviteter vill vi fortsätta att bygga varumärket tillsammans med våra återförsäljare och behålla fokus på Shepherd of Swedens grundvärderingar: hantverk, genuint och skandinaviskt”, säger Stefan avslutningsvis.