Fokus på hållbarhet

Ambiente Dining - mässans HORESTA-segment fokuserade på hållbarhet

Från Ecogress. Foto: Grestels Egogres

Ambiente Dining bevisade återigen sin centrala position som ledande bland företag i HORESTA-segmentet. Fokus var samma över alla produktsortiment på mässan, nämligen hållbarhet.

Det fanns något för alla smaker på mässan som bjöd på produkter inom områdena beredning, transport, presentation och konsumtion. Hållbarhet fanns överallt – ett bevis på att branscherna med gott samvete anpassar sig till gästernas ständigt ökande önskan om njutning.

”Hållbarhet är naturligtvis framtidens stora fokus. Därför är det med stor glädje vi har kunnat locka ännu fler utställare till vårt hållbarhetsprogram Ethical Style i år”, säger Messe Frankfurts Vice President för Konsumentvarumässor Julia Uherek i ett pressmeddelande.

Hållbar lera på bordet

Det portugisiska keramikföretaget Grestel bidrog med en ny produktlinje tillverkad av hållbar lera, som företaget har döpt till Ecogres.

"Den ökade omsorgen om hållbarhet och resurshushållning kommer alltid att vara central för beslut relaterade till service och dukning. Hotell- och restaurangbranschen är inget undantag. Det är därför vi har introducerat nya mönster och tekniker, inklusive nya produkter gjorda av Ecogres, vår hållbara lera. Innovation är fortfarande en avgörande del av vårt företags strategi. Den extraordinära feedback vi fick på Ambiente visar att vi är på rätt väg", förklarar försäljningschef på Grestel João Portugal.

Långvariga produkter

Ett annat förhållningssätt till temat hållbarhet sågs hos det tyska varumärket Koziol. Här låg fokus på produkter som kunde hålla lite av varje och därmed inte behövde bytas ut lika ofta.

"Koziol började för flera år sedan att utveckla produktlinjer som den återanvändbara tjänsten 'Move' eller 'Superglass'-kollektionen med okrossbart glas. Dessa kan användas för att introducera nya kundgrupper från såväl hotell- och restaurangbranschen som eventbranschen. Kollektionerna erbjuder smarta lösningar på problem inom dessa sektorer i relation till hållbart beteende”, säger Koziols ägare Stephan Koziol.

Under många år har det brittiska varumärket Studio William Welch också haft hållbarhet i åtanke när man utvecklat design. Studio William Welchs prisbelönta bestick finns på de finaste hotellen och restaurangerna – och i British Airways första klass.

"Det bästa sättet att minska avfallet är att inte producera det i första hand. Kvalitetsbestick håller hela livet”, förklarar grundaren William Welch, som aktivt har protesterat mot engångsbestick i flera år.

Hos Ideas Denmark ingår 25 års garanti när du köper en kryddkvarn. Enligt försäljningschef Jens Wöldike Jensen beror det på en kombination av förstklassiga material och kvalitetshantverk som ger produkterna en extra lång livslängd. Varumärkets 'Billund'-serie är skapad av biokomposit, som består av träcellulosa och restoljor från papperstillverkning.

"Vi är stolta över att använda ett alternativ till konventionell plast, som har ett lågt CO2-avtryck", säger Jens Wöldike Jensen.

Nästa Ambiente Dining äger rum 7-11. Februari 2025 på Messe Frankfurt.

Relaterat innehåll

19.12.2024Designbase.se

AL FRESCO

17.12.2024Designbase.se

Roliga och delade upplevelser

17.12.2024Designbase.se

Innovativa talanger besöker Stockholm Furniture Fairs Greenhouse

10.12.2024Designbase.se

Årets färg 2025: En mjuk Mocha Mousse

10.12.2024Designbase.se

Euroluce 2025 belyser vår hälsa

09.12.2024Formland

Sponsrad

Ny trendzon inkl. blomsterstudio och konceptcafé

09.12.2024Formland

Sponsrad

Möt framtidens talanger på Formland Spring 2025

09.12.2024Formland

Sponsrad

Starkt professionellt program på Formland Spring 2025

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Dimex ApS
Mässa
Nordstil 2025 - Beställningar görs i norr

Som det norra navet lockar Nordstil flera köpare ombord varje år - det är här den nordtyska detaljhandeln och många fler beställer innovativa produkter till sitt sortiment. Massor av impulser och ett urval av produkter som inte finns i sikte någon annanstans i Norden!

Datum

11.01.2025

Tid

10:00

Plats

Hamborg

TRADE POINT A/S
Mässa
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Datum

13.01.2025

Tid

10:00

Plats

Denmark

Dimex ApS
Mässa
Heimtextil - Internationell mässa för hem- och kontraktstextilier

Den internationellt unika plattformen för hem- och kontraktstextilier och textildesign. Upplev säsongens trender, textil hållbarhet, världens största utbud av hemtextilier samt produkt- och informationserbjudanden för inredning, gästfrihet och megatrend sömn. Globalt kombinerat och passionerat presenterat.

Datum

14.01.2025

Tid

10:00

Plats

Frankfurt

Maison&Objet
Mässa
Maison&Objet

Upplev det allra bästa inom design och interiör på Maison&Objet 2025 i Paris, en ledande global händelse för professionella inom design- och livsstilsindustrin.

Datum

16.01.2025

Plats

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Mässa
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Datum

17.01.2025

Tid

10:00

Plats

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

TrendSet Munich
Mässa
TrendSet i München

FYRVERKERI AV IDÉER, PRODUKTER OCH TRENDER

Datum

31.01.2025

Plats

Am Messesee 6, 81829 München

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023