Fokus på hållbarhet

Ambiente Dining - mässans HORESTA-segment fokuserade på hållbarhet

Från Ecogress. Foto: Grestels Egogres

Ambiente Dining bevisade återigen sin centrala position som ledande bland företag i HORESTA-segmentet. Fokus var samma över alla produktsortiment på mässan, nämligen hållbarhet.

Det fanns något för alla smaker på mässan som bjöd på produkter inom områdena beredning, transport, presentation och konsumtion. Hållbarhet fanns överallt – ett bevis på att branscherna med gott samvete anpassar sig till gästernas ständigt ökande önskan om njutning.

”Hållbarhet är naturligtvis framtidens stora fokus. Därför är det med stor glädje vi har kunnat locka ännu fler utställare till vårt hållbarhetsprogram Ethical Style i år”, säger Messe Frankfurts Vice President för Konsumentvarumässor Julia Uherek i ett pressmeddelande.

Hållbar lera på bordet

Det portugisiska keramikföretaget Grestel bidrog med en ny produktlinje tillverkad av hållbar lera, som företaget har döpt till Ecogres.

"Den ökade omsorgen om hållbarhet och resurshushållning kommer alltid att vara central för beslut relaterade till service och dukning. Hotell- och restaurangbranschen är inget undantag. Det är därför vi har introducerat nya mönster och tekniker, inklusive nya produkter gjorda av Ecogres, vår hållbara lera. Innovation är fortfarande en avgörande del av vårt företags strategi. Den extraordinära feedback vi fick på Ambiente visar att vi är på rätt väg", förklarar försäljningschef på Grestel João Portugal.

Långvariga produkter

Ett annat förhållningssätt till temat hållbarhet sågs hos det tyska varumärket Koziol. Här låg fokus på produkter som kunde hålla lite av varje och därmed inte behövde bytas ut lika ofta.

"Koziol började för flera år sedan att utveckla produktlinjer som den återanvändbara tjänsten 'Move' eller 'Superglass'-kollektionen med okrossbart glas. Dessa kan användas för att introducera nya kundgrupper från såväl hotell- och restaurangbranschen som eventbranschen. Kollektionerna erbjuder smarta lösningar på problem inom dessa sektorer i relation till hållbart beteende”, säger Koziols ägare Stephan Koziol.

Under många år har det brittiska varumärket Studio William Welch också haft hållbarhet i åtanke när man utvecklat design. Studio William Welchs prisbelönta bestick finns på de finaste hotellen och restaurangerna – och i British Airways första klass.

"Det bästa sättet att minska avfallet är att inte producera det i första hand. Kvalitetsbestick håller hela livet”, förklarar grundaren William Welch, som aktivt har protesterat mot engångsbestick i flera år.

Hos Ideas Denmark ingår 25 års garanti när du köper en kryddkvarn. Enligt försäljningschef Jens Wöldike Jensen beror det på en kombination av förstklassiga material och kvalitetshantverk som ger produkterna en extra lång livslängd. Varumärkets 'Billund'-serie är skapad av biokomposit, som består av träcellulosa och restoljor från papperstillverkning.

"Vi är stolta över att använda ett alternativ till konventionell plast, som har ett lågt CO2-avtryck", säger Jens Wöldike Jensen.

Nästa Ambiente Dining äger rum 7-11. Februari 2025 på Messe Frankfurt.

Relaterat innehåll

30.04.2024Designbase.se

Messe Frankfurt erbjuder gratis evenemang online för alla

29.04.2024Designbase.se

Kay Bojesen inspirerar på Roskilde

23.04.2024Designbase.se

Fyra makrotrender för de kommande åren

22.04.2024Designbase.se

Keramisk popkultur

19.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Unika muggar i stengods från Villa Styles

18.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Formsköna vårnyheter från BITZ

15.04.2024Designbase.se

En ode till lekfull design

15.04.2024F&H Group A/S

Sponsrad

Vackra ljuslyktor med karaktär från Villa Collection Denmark

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023