Formland är tillbaka i form

Formland Spring är nästan tillbaka på samma nivå som före coronapandemin. Det står klart efter att inrednings- och designbranschen samlats i MCH Messecenter Herning för att presentera nyheter, handla, inspireras och nätverka.

Foto MCH/Tony Brøchner .

9 572 besökare från 27 länder hade sökt sig till Formland Spring 2022 i MCH Messecenter Herning för att shoppa och ta del av design- och inredningsbranschens senaste trender och tendenser. På mässan visade 325 utställare inom allt från hemaccessoarer till blomsterdekorationer upp färska produkter.

”Det som sammanfattar den nyss avslutade Formland Spring är atmosfären. Det var positivt och konstruktivt och alla, besökare som utställare, var glada att kunna träffas, nätverka och shoppa igen. Vi hade nästan lika många besökare som på en vanlig vårmässa. Det kom inköpare från 27 länder mot normala 35. Vi tycker att det är rätt starkt, så vi är ganska nöjda”, säger Formlands projektledare Flemming Andersen.

På Lübech Living ingicks samarbetsavtal med både danska och internationella inköpare och butikskedjor på Formland. Foto MCH/Tony Brøchner .

Det han är riktigt nöjd med är att Formland Furniture, som hade sin debut på den just avslutade mässan, blev en succé.

”Utställarna och besökarna rapporterar tillbaka att de fick ut den synergi de ville ha och det skrevs ordrar. Allt annat lika är det en svår tid att starta ett nytt projekt, så med framgången den här gången föll en sten från mitt hjärta”, säger Flemming Andersen med ett leende.

Marianne Jensen, ordförande i branschorganisationen Faga och ägare till Eurotex, som funnits på Formlands utställarlista nästan från början, är också nöjd med mässförloppet.

”Formland kunde fira sitt 75-årsjubileum i år och det var riktigt trevligt att kunna göra det med en öppen mässa och kunder i montern. Men det har också varit en lite märklig mässa, att fira att det är 75:e gången som det hålls mässa i Herning, men att det sker med coronapandemin i bakhuvudet och fortfarande med avstånd mellan människor”.

”Även om vi nu på andra året inte är riktigt igång så var det glädjande att träffa våra kunder och det kändes att de var glada över att komma ut för att bli inspirerade”, säger Marianne, som konstaterar att det finns fortfarande ett antal köpare som inte vågar sig på mässan.

”De som har klarat sig bra under coronan köper för fullt. Men det finns fortfarande några som väljer en mer försiktig kurs, som kanske är oroliga för crononan i framtiden eller som har lite för stora lager. Vi kunde önskat oss lite fler besökare, men i gengäld var de som kom glada och la bra ordrar. Söndagen var lite annorlunda än den brukade vara. Här saknade vi lite av den goda energin”.

Det hållbara designföretaget TINTOK hade en framgångsrik mässdebut på Formland Spring med nya kunder och kontakter. Foto MCH/Tony Brøchner .

Curvy Refelctions

Formlands trendområde, skapat av Studie Flyhelsted, hade denna gång fått titeln Curvy Reflections.

”Curvy Reflections är ett showroom med en kontrastrik och elektrisk inramning av material som stål, glas och spegelytor. Den vibrerande och energiska stämningen kontrasterasvägs upp av mjuka, runda och organiska former”, säger Sofie Helsted och Mille Fly, som fortsätter:

”Kontrasterna är stora och möjligheterna många i den tid vi lever i. Det finns inget som är rätt eller fel – det ska vara du. Vi måste acceptera varandra som människor, oavsett kön. Vi måste stå för vilka vi är och inte döma varandra efter hur vi ser ut.”

De svängda organiska formerna och linjerna präglar designen av både möbler och accessoarer. Ett formspråk med starka referenser till kroppen och naturen, där feminina former och unika linjer råder. Det mjuka, runda och omfamnande uttrycket skapar trygghet och lugn.

På trendområdet hade man skapat ett taktilt uttryck som fyllde hemmet med böljande gardiner, vattrade och quiltade överkast och klädsel i bouclé. Flera material och strukturer möttes. Kreativiteten fick gott om utrymme vilket gav mod till mer individualism. Där material och strukturer möttes fanns det plats för mönster och färger.

Det var fokus på dämpade neutrala beige- och varma toner, men de fick ett fint motspel av känsliga pasteller och starkare tonerna. Vi vågar tillföra mer optimism i vårt hem och vi ger vår omgivning karaktär – med färger på väggar och möbler.

Ser man på mässan generellt så kryddades de gröna tonerna genomgående med orange nyanserna.

I motsats till det mjuka och runda syns hårda material; krom, stål och spegelytor som hör hemma i den innovativa forskarvärlden. Ett uttryck för det sterila, praktiska och rena med material som utstrålar utveckling, uppfinningsrikedom och nya lösningar.

”Vi söker ett renare och ärligare liv både i förhållande till vårt hem och vår livsstil. Vi når både framåt, mot utveckling och framsteg, och bakåt mot ett mer holistiskt sätt att leva i förbund med vårt omgivning. Vi måste återuppfinna oss själva och hitta nya spännande möjligheter i de nya begränsningarna”, säger Mille och Sofie.

Trendcaféet i hall H hade Anette Echmann/Eckmann Studio inrett under rubriken "Pure Dansk Café". Här utgick man från råvarorna från det unga danska upcoming företaget Pure Dansk som gör det lättare att få danska linser, ärter och bönor på tallriken, odlade lokalt och ekologiskt på danska åkrar. En hyllning till den nya kostpyramiden.

Ny möbeldel

Bland nyheterna på årets vårmässa var Formland Furniture, som omfattade en hel hall tillägnad möbler. På utställarlistan fanns den danska möbeltillverkaren Top-Line som representerar Quadrant, Canett Furniture och ABC Reoler som hade en mycket lyckad premiär på Formland.

”Det har varit en väldigt speciell intensitet på mässan. Många kunder har kommit förbi och vi har gjort några bra affärer – det bästa med att vara här har varit försäljningen. På Top-Line har vi valt att gå in för fullt och det gör vi nästa år igen, då jag hoppas att vi kan fylla inte bara en, utan två hallar. Det råder ingen tvekan om att det har varit rätt att samla möbelbranschen sida vid sida med inrednings- och designbranschen på Formland, säger Thomas Krogh Brink från Top-Line.

Formland i augusti

Efter den nyligen avslutade mässan ser Flemming Andersen med tillförsikt fram emot höstens mässa.

”Vi har lagt en stark grund för hösten och vi ser fram emot ett normal mässförlopp och ännu bättre möjligheter att mötas fysiskt i ett upplägg där det handlar mer om affärer än om coronarestriktioner.”

Formland Autumn kommer som vanligt att ha ett stort Dining-område och konceptet blir det välkända, berättar Flemming och avslutar med att konstatera att han är riktigt nöjd med Formland Spring.

”Vi jobbar i en bransch där man behöver se och lära känna varandra. Den hade 9 500 besökare och våra utställare möjlighet att göra. Så vi är glada”.

Georg Sørensen, VD för MCH A/S, är också nöjd.

”Uppslutningen kring mässmediet har stärkts ytterligare och alla leenden och den positiva stämningen på mässan betyder mycket för oss alla på MCH, både nu och i arbetet med de kommande mässorna. Tack från djupet av mitt hjärta för stödet till utställarna och till alla som har bidragit till den unika mässatmosfären på Formland”.

Inrednings- och designbranschen samlas igen i MCH Messecenter Herning 18–21 augusti då Formland Autumn äger rum.

www.formland.com

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023