Formland: ”Vi vill inspirera branschen i en brytningstid”

"Med upplevelser och inspiration skapar vi en inramning för branschen. Men tidens omvälvningar gör att vi måste vi tala till professionalismen och inspirera till hur man kan skapa en bra och hållbar verksamhet i framtiden”, konstaterar Formlands projektledare Flemming Andersen, som understryker att det nu mer än någonsin är viktigt att komma till mässan för att nätverka och inspireras. ”För tillsammans är vi starkare”.

Foto MCH/Tony Brøchner .

Det är ingen hemlighet att designbranschen befinner sig i en brytningstid och man måste kämpa för varenda krona i detaljhandeln och hos branschens leverantörer. Därför blir det ännu mer fokus på professionalism på Formland när mässan öppnar 29–31 januari 2023.

Formland är och ska fortsätta att vara en inköpsmässa, men även detaljhandeln har uttryckt ett behov av nyttig inspiration för hur man tar sig igenom krisen på bästa sätt. Därför står professionalism i fokus på Formland den här gången. Och det är viktigt att man som en del av branschen kommer till Formland både som återförsäljare och som leverantör för nätverkande och inspiration är väsentligt för vidareutveckling och tillväxt.

”Vi uppvaktar branschen; butikerna och inköparna. Med upplevelser, inspiration och glädje skapar vi rätt inramning för en inredningsfest. Men tidens omvälvningar gör också att vi måste tala till professionen och genom workshops och föreläsningar inspirera till hur man kan sticka ut och hur man kan skapa en bra och hållbar verksamhet i framtiden”, konstaterar projektledare Flemming Andersen.

Han drar därmed två streck under professionalismen på mässan den här gången. 

”Inköpsmönster är föränderliga. Formland kommer givetvis att vara den inköpsmässa den alltid är, men för att ge handlarna det där extra för att ta sig igenom krisen har vi stort fokus på den professionella utbytet, på nätverkande och på kunskapsdelning under devisen ”tillsammans är vi starkare”. För varken utställarna eller de besökande butikerna kan ta sig an uppgiften ensamma. Alla är pressade och nu är det dags att samla oss för att ta oss ut på andra sidan så bra som möjligt”, säger Flemming Andersen.

Hållbarhet och cirkularitet

"Hand i hand med professionalismen fokuserar vi också på det cirkulära och det hållbara, det återvinningsbara och återvunna. Det råder ingen tvekan om att livsstilsbranschen ligger efter på den punkten. Det kan vi inte lösa, men vi kan snabba på utvecklingen. Med Circular Formland Days, skapade i samarbete med Lifestyle & Design Cluster, vill Formland som plattform profilera och medverka till ett ökat fokus på cirkularitet och hållbarhet i livsstilsbranschen – nu och i framtiden”.

Circular Formland Days är en kurerad utställning på Formland som visar goda exempel på cirkularitet i den danska livsstilsbranschen. Danska varumärken som antingen arbetar cirkulärt, eller som har kastat sig över cirkulära produkter, samarbeten eller tjänster, kommer att få möjlighet att bli en del av utställningen och därmed av Formland. Som företag behöver man inte ha nått målet med den cirkulära transformationen utan det väsentliga är att företaget är på gång och att det presenteras produkter och lösningar som är mer eller mindre i mål.

Formland och fashion

På Formland har en ny hall tagits i bruk denna gång och därmed har Fashion & Lifestyle fått ett eget område.

”Med koncepthallen 'Fashion & Lifestyle' utökas fokus på mode och accessoarer, en utveckling som är helt i tidens anda, där gränser suddas ut och nya sammanhang uppstår. Vi har använt extra resurser för att skapa ett inspirerande nytt område med catwalkutställningen och Speak Up-scenen som fysisk samlingspunkt”, säger Flemming Andersen och konstaterar att Formland måste tänka ännu mer i termer av koncept och upplevelseuniversum framöver. 

”Det gör det lättare för köparna att förhålla sig till utställarna i respektive område och det är lättare att köpa in när linjerna är tydliga”, säger han.

Planen är att skapa små shop-in-shops – montrar i en öppen miljö.

”Fashion & Lifestyle” på Formland är mycket meningsfullt. Det finns idag en sammansmältning av mode- och inredningsbutiker som i hög grad är livsstilsbutiker, varför den nya koncepthallen 'Fashion & Lifestyle' kan skapa värde för både utställare, besökare och inte minst Formland som destination”, säger VD för branschorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen, som är övertygad om att den nya hallen blir både en succé och ett välintegrerat tillskott.

Dansk Mode & Textil kommer själva att närvara på mässan, där de kommer att inrätta en loungedel i koncepthallen 'Fashion & Lifestyle' och bidra till att skapa dialog mellan Formland och modemärken.

Modeutställarna som tidigare fanns i hall H har nu flyttat till den nya hallen L. Utrymmet det frigör i hall H kommer, förutom flera utställare i hallen, även ge plats för ett stort trendcafé och workshop båda skapade av Anette Eckmann. I hall H hittar man även den nya cirkulära utställningen.

Samling för kreativa

Creators Community kallar Flemming Andersen för en succé, och även om man inte hade så stora förväntningar på antalet utställare i området den här gången – dels på grund av tiderna och dels på grund av hårdare antagningskrav – så klarade inte mindre än 40 företag sig igenom nålsögat och har valts ut till området.

"De har alla en hög standard, vilket visar att entreprenörsandan spirar".

Färg i fokus

Återigen är det designduon Studio FLYHELSTED, som ligger bakom Formlands trendområde med rubriken "Färger - ett levande nätverk".

FLYHELSTED säger om trenden:

"Vi är mitt i en uppbrottsperiod. Det leder till uppgörelser med vanetänkande och gamla normer – ett frihet som ger plats för framtidens möjligheter. Vi behöver varandra och tillsammans definierar vi nya parametrar för framgång och livskvalitet.

Det personliga uttrycket är fortfarande den genomgående trend som präglar modebilden. Blandningen av färger och stilar återspeglas även i inredningsbranschen och trenden fortsätter. Allt är tillåtet och du kan sätta ihop ditt collage som du vill. Det är helheten som skapar upplevelsen.

Vi ser en förändring i förhållande till att den linjära ekonomin, där allt ska vara helt nytt, är på väg mot den cirkulära ekonomin, där återvinning och upcycling är i fokus. Prenumerations- och delningsupplägg för allt från kläder, cyklar, bilar och fritidshus tar fart. Kanske är den buddhistiska livssynen att äga så lite som möjligt på väg till västvärlden? Vi upcyclar det återvunna och kombinerar med nytt och alla tidsperioder blandas fritt och humoristiskt. Industrialiseringens råa ramverk möter 80-talets pastellfärger i en sammanställning av nytolkningar.

Med andra ord; de vita väggarna byts ut mot färger och tapeter. Det taktila uttrycket är dominerande, med allt från boucle till lack. Vi dyrkar det unika i hantverkets formspråk. Det finns massor av möjligheter att blanda mönster och tryck med naturmaterial som trä, rotting, sten och metall.

Mitt i all stilmix är den gemensamma nämnaren att den ska ha en hållbar utgångspunkt.

Blomstringen av hantverk och sysslor visar tydligt att har ett behov av att fylla oss med sådant som ger mening i ett mer nedtonat tempo.Vi söker balans för att kunna bidra konstruktivt och eftertänksamt till vår omvärld. Vi har ett större fokus på värderingar, innehåll och attityd. Konsumenter kommer att känna igen dig som ett företag och letar efter visioner, ärlighet och transparens. Ditt personliga urval är inte oviktigt, det är avgörande för din framgång”.

Konstpaus på Japanese Café

I Hall H har Anette Eckmann inrättat trendcaféet och det är också här hon håller workshops kontinuerligt under hela dagen.

Om trendcaféet och woorkshopområdet säger Anette Eckmann:

"När världen är kaotisk och i oordning vänder vi oss till konsten. Vi lever i en tid av stora kriser och omvälvningar i våra liv. Omgivna av krig, dålig ekonomi, brist på varor och energi. Många lever med rädsla för sjukdom, för miljön och för framtiden i allmänhet. Fördjupning, nuet och fascinationen av konstens väsen blir plötsligt en möjlig och viktig inspiration för att överleva i en tid präglad av oro.

Konst appellerar till känslorna, positiva upplevelser, det omedvetna jaget, det oförklarliga. Konst – en paus mitt i kaoset. Konst är inte bara för dekoration. Att omge sig med konst blir en form av vardagsaktivism som kan lindra och rekonstruera, lätta bekymmer och uppmuntra till en ny sorts lycka och optimism. Genom att skapa och njuta av skönheten i unika föremål kan vi för en kort stund glömma oss själva och vardagens svårigheter. Konst väcker våra sinnen. Konst, konsthantverk, Arts & Craft, kopplar oss till jorden och naturen och låter oss förstå att vi är en del av något större än oss själva. Konst är känslor, relationer och kultur. Konst har en enorm förändringspotential för att göra världen till en bättre plats. Som företagare behöver du mer än någonsin hitta den unika potentialen i ditt företag. Konst kan bli ett sätt att överleva. För konst har inga regler, reservationer eller hudfärg.

Till sin konstpaus har Anette Eckmann bjudit in ett antal professionella, kreativa och passionerade scenkonstnärer att undervisa och lära sig av, och det är gratis att delta. Här kan man lära sig att kurera vackra saker med en skärpa som kan begeistra och förundra kunderna i butiken, så att det på så sätt kan skapas en ny sorts rumslighet och energi i din butik.

Speak Up

På Speak Up-scenen blir det alla tre dagarna en rad inspirerande föreläsningar med rubriker som: Köp in till rätt årstid, Är du redo för vad tiden kräver?, Megatrender du behöver känna till, Detaljhandel i lågkonjunktur, Så drar du webshoppare från soffan och in i butiken, Influencer-samarbete: Så får du den perfekta ambassadören, Liveshopping – hur blir man framgångsrik och Vilken box ska dina kunder passa i – och vad har du fyllt den med?

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Creativeworld Trends 2025: Promenader fulla av inspiration

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, gemenskap och optimism

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Fokus på design! Nytt varumärkesområde på Ambiente 2025

28.10.2024Dimex ApS

Sponsrad

Home of Consumer Goods erbjuder ett nytt varumärkesområde 2025

23.10.2024Witt Hvidevarer A/S

Sponsrad

Innovativ komfort och design för de minsta – MEMBANTU presenterar tre nyheter:

10.10.2024Designbase.se

imm cologne 2025 är inställd

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023