Formland: Ett universum av upplevelser och en inspirationskälla

Utställare och köpare handlar, nätverkar och delar kunskap och besökarna kan pyssla med trendinstallationer, föreläsningar, workshops och event när MCH Messecenter Herning slår upp portarna till Formland Autumn kl 17-19. augusti.

Från trendzonen 2023. Foto: Tony Brøchner/Formland

Det traditionella mässformatet utmanas. Men det behöver inte vara dåligt. Tvärtom utvecklas nya koncept och nya idéer för branschen "back in business". Men man måste förnya sig och satsa på det som komma skall. Det gäller både för oss som mässarrangörer och för alla våra duktiga utställare” Det menar Flemming Andersen, projektledare på Formland, och han lovar att även denna mässa kommer att innehålla nya. och olika handlingar.

Formland kan denna gång fira 40-årsjubileum och mässa nr 80, och det kommer att ske med 10 koncepthallar, fler än 400 danska och utländska utställare och över 50 föreläsningar, workshops och evenemang som hjälper till att sammanföra inrednings- och designbranschen. Programmet innehåller bland annat ett veritabelt ymnighetshorn av estetiska och kreativa nyheter inom områden som "Interiör", "Matsal", "Trädgård", "Utomhus", "Smak" och det helt nya "Smycken" och erbjuder därmed tre inspirerande dagar med fokus på livsstil. Nyheter presenteras, nya kollektioner visas upp och affärer utvecklas när utställare, köpare och andra professionella aktörer möts vid vägskäl. Dagarna är också lärorika tack vare de många horisontutvidgande aktiviteter som pågår vid sidan av utställningen på scener och i verkstäder.

Foto: Tony Brøchner/Formland

"Vi har fler evenemang och workshops den här gången än någonsin tidigare och därmed massor av möjligheter till inspiration, kunskapsdelning och affärsutveckling. Det hjälper till att dra köpare till Formland”, konstaterar Flemming Andersen.

Formland seglade faktiskt redan med evenemanget 'Circular Furniture Days i Designmuseum Danmarks trädgård i Köpenhamn i juni i samarbete med Lifestyle and Design Cluster, som, som Flemming Andersen uttrycker det, är 100-metersmästaren i kunskapsdelning och cirkulär ekonomi, som såväl som de två andra partnerna; Plastindustrin och Designmuseet Danmark.

"Vi byggde ett superfint koncept, som vi faktiskt tar till Formland för att bygga vidare på det under den nya rubriken "Tänk cirkulär".

"Intresset för cirkuläret växer, nya utställare kommer, och även om vi inte känner ett jättelyft som när vi först introducerade "Circular Formland Days", så vill vi gärna pusha både återförsäljarna och de andra utställarna på Formland, för det finns gott om lågt hängande frukt att plocka, och du behöver inte vara långt framme i processen för att vara med – det är bara att sätta igång. Och på "Tänk cirkulär" kommer det finnas mängder av bra exempel på hur du kan komma igång och vad du både som återförsäljare och leverantör kan göra för att komma vidare med det cirkulära tänket.

Det handlar om livsstil

På Formland finns inget övergripande tema, eftersom det till stor del handlar om livsstil över områdena.

"Design- och inredningsbutiker har idag en bredare bas än tidigare. Idag handlar det om livsstil och en butik kan enkelt kombinera design för hemmet med kläder och produkter för friluftsliv. Därför har vi också i högre grad valt att placera utställarna i de områden där de passar in stilmässigt, snarare än i en produktmässig gemenskap. Det tycker vi är mest meningsfullt”, konstaterar Flemming Andersen.

Bland de nyare områdena finns "Trädgård" och "Outdoor", som fokuserar på design för friluftsliv för bl.a. trädgårdscenter. Här finns även trendinstallationen "Greenhouse", där mässan övergår i en utställning med fokus på natur och växter som främjar biologisk mångfald och stödjer ett rikt ekosystem från blommande ängar till skuggiga träd. Området är skapat i samarbete med GASA Group och under parollen 'Nature to the People' ligger fokus just på biologisk mångfald i det moderna samhället.

Foto: Tony Brøchner/Formland

Den här gången är modeutställarna placerade där de passar in stilmässigt och som något nytt etableras denna gång Formland Jewellery, där tyngdpunkten är smycken, klockor och accessoarer. Hallen "Smycken" har skapats i samarbete med AU.CLOCK och här kommer 40-50 utställare att presentera 60-70 varumärken. Dessutom finns en föreläsningsscen med dagliga samtal av olika branschexperter.

"Jag tycker att det finns en riktigt fin synergi mellan Formlands andra utställare och smyckes- och klockbranschen", säger Flemming Andersen som ser fram emot lanseringen av Formland "Jewellery".

Utländska och Zeeland besökare

Flemming Andersen säger också att den här gången och framöver kommer en större marknadsföringsinsats att läggas på för att få besökare från såväl Själland som från de lokala marknaderna i Norge, Sverige och Tyskland till Herning.

"Vi har bra koll på besökarna från Jylland och på Fyn, men på Själland och i våra omgivande länder finns det utrymme för förbättringar och kan vi få igång en positiv utveckling för besökare och utställare från dessa marknader som har stor potential , då hoppas vi att det kan utlösa en snöbollseffekt.

Trendzon och workshops

Bland de många träffarna på Formland finns den drygt 500 kvadratmeter stora trendzonen med tillhörande konceptcafé, som skapats i nära samarbete med Studie FlyHelsted. Zonen ändrar uttryck från mäss till mäss, och den här gången framstår den som ett japanskinspirerat hem fyllt med snygga kollektioner och konstnärliga penseldrag. I detta avseende har zonen fått titeln "Maison Ikigai", som är inspirerad av en japansk filosofi och ordet ikigai, som är en kombination av Iki (att leva) och Gai (värden, värde eller förnuft).

Workshops är en central del av Formland som därmed gör en dygd av att låta besökarna själva ta på, känna och testa nya idéer och koncept. Det bidrar till att ge mässan en extra interaktiv dimension och att fokus verkligen ligger på denna aspekt understryks av att det som något nytt på den kommande mässan även kommer att finnas workshops att dyka ner i om det alltid väl- deltog i Speak Up-scenen. Scenen fortsätter att utgöra ramarna för spännande föreläsningar av experter inom till exempel trendforskning, digitalisering och varumärkesbyggande, men erbjuder nu även workshops där deltagarna tar hem praktisk kunskap som kan användas för affärsutveckling i egen regi. beskydd.

Foto: Tony Brøchner/Formland

Även inom området "Farm Living - Mysig lantjul" finns workshops på programmet - här finns därför inte mindre än 11 ​​julrumsworkshops kurerade av Eckmann Studio under ledning av trendexperten Anette Eckmann. Området är allmänt inspirerat av livet på landet och den mysiga julen och omfattar julens många traditioner, från adventskransen till den klassiska jullunchen.

Besökare hittar också workshops i 'Taste'-hallen, som är tillägnad varumärken och skickliga proffs inom ett brett urval av delikatesser och gourmetpresenter. Här kan du bland annat dekorera din egen choklad och prova dig fram med olika mixologitrender.

Och precis som traditionen föreskriver erbjuder Danske Dekoratørre även workshops i ett inspirerande område skapat för ändamålet.

"Vi lever i en tid där kunskapsdelning och inspiration är väldigt viktigt. Verkstäderna vi har drivit tidigare år har varit helt slutsålda. Därför har vi för första gången över 50 aktiviteter; workshops, föreläsningar etc. som kan bidra till att locka ännu fler besökare till mässan”, säger Flemming Andersen och tillägger: ”Näringslivet behöver nya sätt att tänka på saker, för att se hur saker kan göras annorlunda och för att få information de kan ta med sig hem och använda direkt”.

Därför uppmanar Flemming Andersen även utställarna att skapa event och workshops eller annat på sina montrar för att skapa ännu mer medvetenhet om sitt varumärke på mässan.

"Kunderna lägger inte längre timmar på att gå igenom hela kollektionen. De kommer in i montern, ser nyheterna och agerar kanske först när de har fått en överblick längst bak i mässan”, står det.

Och Flemming Andersen avslutar med att konstatera att på Formland Autumn återinförs det prestigefyllda Formland Design Award, som hyllar särskilt innovativa, funktionella och hållbara produkter. Produkterna bedöms av en professionell jury.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Formland autumn 2024 - ett universum av upplevelser

Utställare och köpare shoppar, nätverkar och delar kunskap och besökarna kan pyssla med trendinstallationer, föreläsningar, workshops och event när MCH Messecenter Herning slår upp portarna till Formland Autumn kl 17-19. augusti.

Formland kan denna gång fira sitt 40-årsjubileum och mässa nr 80, och det kommer att ske med 10 koncepthallar, fler än 400 danska och utländska utställare och över 50 föreläsningar, workshops och event som hjälper till att föra samman inrednings- och designbranschen, och som ger återförsäljare ny inspiration och kunskap de kan ta med sig hem. På Formland finns inget övergripande tema, eftersom det till stor del handlar om livsstil över områdena. Därför innehåller programmet ett veritabelt ymnighetshorn av estetiska och kreativa nyheter inom områden som "Interiör", "Matsal", "Trädgård", "Utomhus", "Smak" och det helt nya "Smycken".

Vi tittar på trenden, denna gång kallad "Maison Ikigai", som hämtar inspiration från en japansk filosofi och ordet ikigai, som är en kombination av Iki (att leva) och Gai (värden, värde eller förnuft), vi har tagit en prata med Anette Eckmann om hennes evenemangsområde "Farm Living - Mysig lantjul", så ger vi en bra överblick över de många spännande och lärorika föreläsningarna på Speak Up-scenen. Så se fram emot att bli inspirerad...

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023