Formland Speak Up: Inspiration och kunskapsdelning

Att gå på mässa idag handlar såklart om att hitta rätt produkter till hyllorna i butiken, det handlar också om att berika sig själv och inte minst berika butiken med ny kunskap som kan skapa ytterligare framgång. Detta kan vara med användning av AI eller genom att stärka kundupplevelsen. Men det kan också vara de senaste trenderna som du kan föra vidare till kunderna. På Speak Up den här gången finns det en mängd möjligheter till spännande input.

Från Formlands Speak Up-scen där det finns gott om kunskap och inspiration att hämta. Foto: Tony Brøchner/Formland

På Formlands Speak Up-scen blir det denna gång en mängd inspirerande föredrag och workshops som kan ge besökarna mycket att ta med sig hem. Från de kommande trenderna och tendenserna till en förståelse för generationerna med Anne Glad, hur man skapar bra kundupplevelser och hur man effektiviserar sina marknadsföringsinsatser med AI.

Så det är bara att kasta sig in i programmet och när du behöver vila benen mellan de många besöken hos mässans utställare kan du slå dig ner på Speak Up och berikas av informativa föreläsningar som hålls av experter som sysslar med ämnen som trend forskning, digitalisering och varumärkesbyggande.

Dessutom kommer det att hållas engagerande workshops där du kan hämta tips och tricks som kan hjälpa till att stärka företaget.

Föreläsning

Föreläsningarna och workshops som kommer att stå på agendan är följande:

Förstå generationerna - Anne Glad, konsumentexpert:

Har du någonsin undrat över dina kunders och kollegors beteende? Att de beter sig helt annorlunda än man förväntar sig. Och definitivt annorlunda än du skulle göra själv. Då kan det vara så att du kommer från var och en av dina generationer, och därför har helt olika attityder till konsumtion, karriär, familj, sociala medier, management och gemenskap.

Få en ny titt på dig själv och dina målgrupper med Anne Glads förtätade introduktion till generationerna z, y, x och de två babyboomarna: Jensen och 68:orna.

Kundupplevelser i framtiden - och i verkligheten - Susanne Løgstrup Amdisen:

Susanne Løgstrup Amdisen, som är en erkänd specialist på kundupplevelse inom detaljhandeln, inspirerar dig till hur du med enkla åtgärder kan förbättra kundupplevelsen i din butik, så att du kan bli ännu mer nöjd, köpsugen och, inte minst återkommande kunder i din butik.

Susanne kommer att utforska några av de verkliga trenderna inom den fysiska detaljhandeln, och diskutera hur hon bedömer att dessa trender kommer att utvecklas i framtiden. I framtiden som ligger mitt framför oss alla.

Susanne kommer att utrusta dig både med kunskap om vad som verkligen fungerar idag, och med inspiration, förståelse och verktyg för att navigera och positionera dig i framtidens detaljhandel.

Handla rätt till säsongen AW 24/25 – Mette Lykkegaard Från:

Med pejgruppens kommersiella trender och färger för säsongen är du väl rustad att välja rätt produkter i rätt färger. Föreläsningen innehåller både en beskrivning av tidsandan, megatrender och fyra trendteman, var och en med sina egna moodboards, färgkombinationer och specifika rekommendationer för inköp, styling och kommunikation.

Workshop med NCS | Kreativ färgdesign – verktygen för att stödja dig – Kennet Vrågård:

I denna workshop kommer Kennet Vrågård att visa hur NCS-systemet kan stödja ditt arbete med att kombinera färger. Vad är färgharmoni och är det bara en smaksak? Vi kommer att genomföra några tester och experiment med NCS designverktyg för att se om teorin matchar de visuella resultaten. Jag kommer också att diskutera digitala verktyg som överbryggar den digitala och fysiska världen och hur man kopplar ihop dem. Följ med oss ​​för att upptäcka genvägar från idéer till koncept.

Sökare och bevarare – Mads Arlien-Søborg:

Mode har gått i det förflutna. Gamla hantverk håller på att återuppfinnas och utvecklas. Vi odlar det autentiska och unika. Vi vill ha återvinning och inte överkonsumtion. Vi letar efter saker med själ och identitet. Små misstag och brister som vi hittar i hantverket och i naturen lyfts fram och hyllas. Bevarande snarare än förnyelse. Med andra ord, vi odlar trenden 'finnare och bevarare'.

Mads Arlien-Søborg berättar om Finders och preservers. Foto: Tony Brøchner/Formland

Livsstilsexperten Mads guidar dig genom en av tidens mest betydande trender som påverkar och påverkar våra värderingar, val, attityder och konsumtion och som står i skarp kontrast till världens virtualisering. Förutom en övergripande introduktion får du även gott om tips för design, mode, gastronomi och resmål där trenden syns.

Tour de trends – Stefan Nilsson:

I en tid präglad av snabba förändringar och nya trender är det viktigt att hålla sig uppdaterad. Med Stefan Nilsson vid rodret får du en omfattande rundtur i de senaste trenderna inom teknik, samhälle och arbetsliv. Stefan, en erkänd trendexpert och talare, guidar dig genom de mest diskuterade ämnena och visar hur de påverkar vårt dagliga liv och framtid.

Stefan kommer att avslöja olika perspektiv på artificiell intelligens, inklusive hur äldre människor kan engagera sig i och dra nytta av denna teknik. Han ger en kritisk bedömning av hur långt vi faktiskt har kommit med mångfald och delar med sig av sina tankar om hur framtidens arbete skulle kunna se ut, sammanflätad med debatten om "mottillväxt" och hur en medveten minskning av den ekonomiska aktiviteten skulle kunna forma vår samhället i framtiden.

Stefan Nilsson ger en Tour de Trends. bilden är från en tidigare ordförande, där Stefan deltog i en paneldebatt. Foto: Tony Brøchner/Formland

Effektivisera dina marknadsföringsinsatser med AI - Anita Dalsgaard:

Har du någonsin känt dig överväldigad av de många tillgängliga AI-verktygen? Nyfiken på hur du kan använda dessa verktyg för att förvandla din marknadsavdelning utan att fastna i tekniska detaljer? Den här föreläsningen är för dig!

Anita Dalsgaard, specialist på digital strategi och marknadsföring, kommer att inspirera dig med de mest relevanta och effektiva AI-verktygen för marknadsföring. Du får en överblick och insikt i hur AI-marknadsföringsverktyg kan ta över de tidskrävande och mindre spännande marknadsföringsuppgifterna, så att du kan fokusera på det som verkligen tänder din kreativa låga.

Oavsett om det är innehåll för e-post, webbplatser eller sociala medier kommer Anita att visa dig hur du gör AI till en värdefull allierad och sidekick i dina marknadsföringsinsatser.

Workshop:  Introduktion till AI-verktyg inom marknadsföring:

Anita Dalsgaard står också bakom en workshop där du kan lära dig praktiskt hur du använder de mest tillgängliga och kraftfulla AI-verktygen i ditt marknadsföringsarbete.

Med fokus på realistiska vardagsuppgifter inom marknadsföring får du lära dig hur ChatGPT kan optimera din kommunikation och innehållsproduktion. Du får också insikt i hur Canva har integrerat AI och kan bli ditt enkla verktyg för visuellt innehåll. Vi börjar med en kort introduktion till varje verktyg och guidar dig sedan genom specifika övningar utformade för att visa hur du kan integrera dessa verktyg i din dagliga marknadsföringspraxis. Huvudfokus för workshopens innehåll kommer att handla om ChatGPT.

Denna workshop är idealisk för marknadsförare på alla nivåer som vill ta ett konkret steg framåt med AI utan att känna sig överväldigad. Följ med och lär dig hur du kan göra dina marknadsföringsinsatser mer effektiva och kreativa med ChatGPT och Canva på bara en timme!

Innan workshopen måste du ha skapat en gratis ChatGPT-användare och en gratisanvändare på Canva. Var inloggad på din dator när du dyker upp så kan vi komma igång direkt.

Fem digitala trender du behöver känna till just nu – Kristoffer Okkels:

Världen har aldrig rört sig snabbare och det kan vara svårt att navigera i djungeln av tekniska innovationer och kommersiella möjligheter. Men frukta inte, för i det här inlägget får du en kunnig och praktisk introduktion till vad som händer just nu. Presentationen är späckad med relevanta, överraskande och underhållande exempel från när och fjärran – både från möbelvärlden och inredningsvärlden, men också från de branscher som är med och formar morgondagens kundupplevelser.

Var kommer nästa tillväxt ifrån?- Louise Byg Kongsholm:

I en tid när vi går bort från flera år av krisläge står konsumenterna inför en period där de börjar skaka av sig panikångesten och anamma en ny konsumtionsoptimism. I denna föreläsning får du en inblick i hur framtidens tillväxtområden kommer att gestalta sig efter en period präglad av ekonomisk återhållsamhet.

Louise kommer bland annat att presentera de tillväxtområden som sannolikt kommer att blomstra, samtidigt som hon kommer att beröra digitaliseringens fortsatta inflytande. Hon kommer också att täcka det fortsatta intresset för upplevelser, hälsa och välmående, samt hur ekonomisk frihet kommer att leda till uppkomsten av nya tjänsteformat som erbjuder större bekvämlighet och tidsbesparingar för konsumenter, från prenumerationstjänster till hälso- och friskvårdsprodukter.

Programmet

Lørdag 17. august 2024 

10.00 - 10.30 | Forstå Generationerne | Anne Glad, Forbrugerekspert 

11:00-11:30 | Kundeoplevelser i fremtiden - og i virkeligheden 

12:00-12:30 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25

12:45-13:45 | Workshop med NCS | Creative colour design – værktøjer, der kan hjælpe dig

14:00-14:30 | Finders and preservers

15:00-15:30 | Tour de trends

Søndag 18. august 2024

11:00-11.30 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25

12:00-12.30 | Effektiviser din marketingindsats med AI

13:00-13:30 | Tour de trends

14:00-14:30 | Finders and preservers

15:00-15:30 | Crack the code – learn the NCS Colour language 

Mandag 19. august 2024: 

10:00-11:00 | Workshop | Intro til AI-værktøjer i marketing: lær at bruge ChatGPT og snus til Canva

11:15-11:45 | Køb rigtigt ind til sæsonen AW 24/25

12:00-12:30 | Kundeoplevelser i fremtiden – og i virkeligheden 

13:00-13:30 | Fem digitale trends, du skal kende netop nu

14:00-14:30 | Hvor kommer den næste vækst fra?

Op mod messen vil der blive tilføjet flere foredrag til programmet, så hold øje med Formlands hjemmeside for updates.

Formland Jewellery

På den nye Formland Jewellery vil der også være en række foredrag på Talk-scenen:

Søndag 18. august, kl. 13.00-13.30: Smykketrends

Trendredaktør Mette Lykkegaard From fra Pej gruppen fortæller og de seneste nye tendenser.

Mandag 19. august, kl. 12.00-12.30 — Håndværkets tilbagekomst.

Trendforsker Mads Arlien-Søborg fortæller om håndværk og kunsthåndværk, der har eksisteret i evigheder, men som nu mere populært end nogensinde. 

Håndlavede objekter bliver i stigende grad foretrukket af forbrugere, fordi de tilbyder kvaliteter, som masseproduktion ikke kan: autenticitet, det unikke og personalisering. Der er flere gode grunde til dette: Opmærksomhed på detaljer bliver stadig vigtigere, og skabelsen af et håndlavet objekt giver merværdi til slutresultatet. Lokalproduceret håndværk er ofte også et miljøvenligt valg. Livstilsekspert Mads Arlien-Søborg indfører dig i denne voksende trend, som influerer alle dele af processen - fra idé, produktion til køb.

Denna artikel är en del av ett tema:

Tema: Formland autumn 2024 - ett universum av upplevelser

Utställare och köpare shoppar, nätverkar och delar kunskap och besökarna kan pyssla med trendinstallationer, föreläsningar, workshops och event när MCH Messecenter Herning slår upp portarna till Formland Autumn kl 17-19. augusti.

Formland kan denna gång fira sitt 40-årsjubileum och mässa nr 80, och det kommer att ske med 10 koncepthallar, fler än 400 danska och utländska utställare och över 50 föreläsningar, workshops och event som hjälper till att föra samman inrednings- och designbranschen, och som ger återförsäljare ny inspiration och kunskap de kan ta med sig hem. På Formland finns inget övergripande tema, eftersom det till stor del handlar om livsstil över områdena. Därför innehåller programmet ett veritabelt ymnighetshorn av estetiska och kreativa nyheter inom områden som "Interiör", "Matsal", "Trädgård", "Utomhus", "Smak" och det helt nya "Smycken".

Vi tittar på trenden, denna gång kallad "Maison Ikigai", som hämtar inspiration från en japansk filosofi och ordet ikigai, som är en kombination av Iki (att leva) och Gai (värden, värde eller förnuft), vi har tagit en prata med Anette Eckmann om hennes evenemangsområde "Farm Living - Mysig lantjul", så ger vi en bra överblick över de många spännande och lärorika föreläsningarna på Speak Up-scenen. Så se fram emot att bli inspirerad...

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023