Från racing till direktör för Stelton
Mads Ring Damgaard hade inte sett sig själv som direktör för Stelton, men utvecklingen i tid och omständigheter innebar lyckligtvis något annat. Att ta över Stelton kallar han en ära – och en möjlighet att förena arv och innovation.
I mars 2024 tog Mads Ring Damgaard över ansvaret för att leda verksamheten i Stelton A/S, då Michael Ring valde att lämna över tyglarna till nästa generation. Nu, efter knappt ett år på tjänsten, pratar Designbase med honom om hur det har varit att inta vd-stolen på det ikoniska företaget.
För Mads Ring Damgaard började resan mot regissörstjänsten på Stelton på ett lite oväntat sätt. 2015, när han och hans fru fick sin första son, upplevde han vad han kallar en existentiell kris. Trots att han hade sin karriär under kontroll som konsult och var på väg mot en partnerroll, saknade han en kreativ utmaning.
Genom många års racing med sin svärfar, Michael Ring, hade Mads byggt upp ett starkt samarbete och ömsesidig respekt. Vid ett tillfälle ställdes Michael inför en stor fråga – ska Stelton säljas, eller ska det fortsätta i familjen? Med en MBA under bältet och en tydlig skapalust klev Mads in som försäljningsdirektör med en överenskommelse: Om han kunde bevisa sitt värde kunde han ta över nycklarna. "Det fungerade – lyckligtvis!" han ler och han beskriver att ta över Stelton som en ära – och en möjlighet att förena arv och innovation.
– Det handlar om att utveckla våra klassiker, som termoskannan EM77, samtidigt som vi skapar nya mönster, som BRUS, som ligger nära vårt design-DNA, säger han.
För Mads är det viktigt att Stelton förblir en nyckelspelare inom både dansk och internationell design. "Min ambition är att modernisera företaget med digitalisering och hållbara initiativ så att vi är relevanta i en ständigt föränderlig värld."
Han lyfter också fram vikten av arbetsro och friheten att sätta en tydlig riktning.
"Michael har varit otroligt respektfull och förtroendefull som styrelseordförande, och det har gett oss alla ett nytt driv."
Tillsammans med ett starkt team har Mads skapat en förnyad dynamik i företaget.
"Vi är snabba med att anpassa oss och agera – något som både kunder och partners uppskattar mycket. Vi har bara precis kommit igång", säger han med ett leende.
En personlig resa
För Mads har det varit en personlig resa att hitta rätt balans mellan privatliv och ledarroll. "Min familj är min trygga bas. De ger mig både lugn och perspektiv – något som är oumbärligt när besluten på jobbet är pressande", säger han och även om arbetsdagarna ofta är långa prioriterar han att vara hemma på middag så ofta som möjligt.
Som ledare har han lärt sig att det inte är möjligt – eller effektivt – att ta hand om varje detalj själv.
"I början hade jag en tendens att fastna för detaljerna, men jag har lärt mig att vissa beslut måste fattas snabbt och med magkänslan som vägledning. Allt kräver inte en djupgående analys. Det är en färdighet som blir starkare med erfarenhet och stöd från ett bra nätverk av skickliga sparringspartners, säger han och fortsätter:
"Stelton fyller en viktig skapardrift hos mig – jag älskar att vi arbetar med något påtagligt som ger glädje i människors vardag. Det är just denna kombination av mening och utmaning som gör arbetet värt att kämpa för."
Mads avtryck på Stelton är redan tydligt. Han har stärkt företagets digitala närvaro och skapat en mer sammanhållen och engagerande kundupplevelse – både online och i fysiska butiker. Dessutom har han arbetat målmedvetet med att förbättra det interna samarbetet och stärka relationerna med designers för att säkerställa Steltons relevans och innovation.
”Vi har också tagit ett steg tillbaka för att bedöma hur vi skulle strukturera företaget om vi skulle starta det idag. "Det har gett oss en tydlig plan för hur vi kan optimera och utveckla, samtidigt som vi behåller den solida grund som Stelton redan står på", förklarar han.
Vad är planerna för Stelton framöver?
Framtiden för Stelton handlar om att bygga på den starka grunden och samtidigt anpassa sig till en föränderlig värld. Med Stelton, Knabstrup Keramik och RIG-TIG förenade under ett tak har företaget en unik möjlighet att nå olika målgrupper samtidigt som de delar kärnvärden som kvalitet, funktionalitet och estetik.
– Vi kommer att fortsätta att utveckla klassikerna – men också skapa ny design och intressanta samarbeten som kan föra oss närmare en bredare internationell marknad, förklarar Mads. Samtidigt är hållbarhet och digitalisering viktiga landmärken i företagets framtida strategi.
När det kommer till designbranschen i framtiden ser Mads en tydlig konsolidering, där stora aktörer blir större, och färre danskägda varumärken lämnas ifred. Men han ser det som en fördel för Stelton: "Vi är inte instängda i tunga organisationsstrukturer eller långsamma beslutsprocesser, och det ger oss en unik position på marknaden."
Han pekar också på konsumenternas högre krav: ”Folk vill ha en design som är vettig – något som är funktionellt, estetiskt och hållbart. Det är precis vad vi jobbar med på Stelton.”
För Mads handlar det också om att bevara den personliga touchen i produkterna.
"Vi kommer att fortsätta att utveckla produkter som kan hålla i årtionden samtidigt som vi ger glädje och funktion i vardagen."
Han har såklart också tänkt på framtiden och det är Mads positiv till.
"2024 har varit ett starkt år med bra fart och vi har bara precis kommit igång", säger han med glimten i ögat. Han erkänner att året har präglats av en utmanande marknad, men med ett dedikerat team och tydliga ambitioner är han fast besluten att leda Stelton in i ett nytt kapitel – där både designarv och innovation kan frodas.