Future on Stage på Maison&Objet
Future On Stage-tävlingen återvänder till Maison&Objet-scenen i september med planer på en lysande och innovativ start på säsongen 2024!
Under de senaste tre åren har Future On Stage, Maison&Objets stora skyltfönster för franska och internationella talanger, belönat företag som är mindre än tre år gamla som ligger före "spelet" när det gäller innovation, affärer och kreativitet i design-, dekorationsvärldarna och livsstil.
Varje år får tre uppfinningsrika unga start-ups som är game changers på marknaden utställningsyta på mässan och stöd från marknadsexperter. För att hjälpa vinnarna att öka sin synlighet och sin verksamhet arbetar Mélanie Leroy, VD för SAFI, tillsammans med Maison&Objet-teamen för att utveckla ett framåtblickande program i linje med en ständigt föränderlig marknad.
Varför etablerade du tävlingen Future On Stage?
Mélanie Leroy: I linje med Maison&Objets uppdrag att lyfta fram dynamiken hos innovativa företag för att lyfta sin profil och inspirera marknaden, erbjuder Future On Stage synlighet och expertstöd till nystartade företag med funktionell design. Detta gäller företag som sannolikt kommer att växa snabbt med en extremt ansvarsfull medvetenhet om deras produkters miljöpåverkan.
Så någon form av inkubator?
ML: Maison&Objet stödjer utvecklingen av dessa nystartade företag och Digital Native Vertical Brands, som har så mycket att erbjuda och som ger verkligt mervärde till återförsäljare och arkitekter som vill hävda sin unika karaktär med differentierande varumärken.
Genom att kombinera kreativitet, innovation och miljöansvar är Maison&Objet i hjärtat av dagens stora trender.
Hur representerar de vinnande varumärkena de tre aspekterna?
ML: För den här upplagan har vi tagit en lite annorlunda titt på alla kandidater. Vi ville prioritera konkreta svar på förändringar i funktionen med starkare socialt engagemang och aktivism. Juryn hade några mycket konstruktiva diskussioner för att klargöra dessa förväntningar.
91 % av våra kunder förväntar sig något nytt. Future On Stage är symbolen för det djärvaste, det mest kreativa och det mest innovativa.
Hur är det med det slutgiltiga valet?
ML: Det placerar CSR (Corporate Social Responsibility) högst upp på listan över kriterier. Våra pristagare fick visa konkreta förslag på sociala och miljömässiga förändringar med påtagliga svar på funktionsförändringar, och naturligtvis funktionella lösningar kombinerat med estetik och känslor. Två av tre av vinnarna är knutna till en NGO eller en stiftelse. Varje aktivist på sitt eget sätt och de erbjuder lösningar som kombinerar teknik, tekniker, hantverk och ekodesign.
Vad händer härnäst för Future On Stage?
ML: I den här femte upplagan har vi ökat antalet inkomna ansökningar från 147 till 186 – och intresset växer hela tiden, med två tredjedelar av ansökningarna som kommer från länder utanför Frankrike. Det är en vision, ett mycket tydligt förhållningssätt som visar på en dynamik i designbranschen som jag är särskilt angelägen om att få fram i ljuset och få kontakt med återförsäljare och arkitekter från hela världen tack vare Future On Stage och mer allmänt Maison&Objet.
Vilka är de nya talangerna?
En jury som leds av MÉLANIE LEROY, VD för SAFI/Maison&Objet, bestående av VINCENT GRÉGOIRE, direktör för konsumenttrender och insikter på NellyRodi, FRANCK MILLOT, chef för Paris Design Week, FLORENCE DELAGE, chef för Le Bon Marchés försäljningsavdelning, CRISTIANO BENZONI medgrundare av REV-studion, VINCENT ROMEO, grundare av Blog Esprit Design och direktör för Agence 14 septembre har valt de tre unga företag som använder framåtblickande, positiva och empatiska tillvägagångssätt, som är fulla av planer för framtiden och som får en monter i hjärtat av Maison&Objet Paris-mässan från 5 till 9 september 2024: SUNGAI DESIGN (Bali, Indonesien och Paris, Frankrike), KONQRIT (Buenos Aires, Argentina) och Apollo Woden Wheelchairs (Bois-Colombes, Frankrike).
Sungai design
Sungai Watch och Sungai Design är sammankopplade. Den första är en tre och ett halvt år gammal miljöfond som samlar in och sorterar plast från Balis floder. Under de senaste månaderna har den yngsta i familjen banat väg för en ny era av hållbar design genom att förvandla ett globalt gissel till ett hållbart material.
Projektet är skapat av de franska syskonen, Kelly, Gary och Sam Bencheghib, från Bali, Paris och New York, som presenterar Ombak, en omsorgsfullt polerad sits monterad för hand - en stol om dagen. Den indonesiske presidenten följer dem!
"Vi är ekologiska aktivister. Våra sorteringslager låg på hög med plastpåsar som inte kan återvinnas i Indonesien. Tack vare den holländska plattformen Precious Plastic fick vi reda på hur vi kan återvinna på egen hand med syftet att producera ett brottsäkert föremål som vi kunde sälja för att finansiera vår saneringsverksamhet, vi kallade det Ombak och det har fått en enorm respons, långt över våra förväntningar!” Sungai Designs medgrundare Sungaidesign.com
Betong
Attraktiva badkar skapar skönhet i det intima rummet. Idén kommer från en före detta modekonsult som är van vid att få nya idéer var sjätte månad. Denna fräschhet av ande återspeglas i konstnärernas ständigt föränderliga motiv, som nu ser på badkar, både inuti och utanpå, som tomma dukar.
Badrumskurator? Detta är aldrig tidigare skådat, även i lyxsegmentet.
"När jag designade mitt hem ville jag skapa utrymmen för avkoppling och koppling till nuet. Badrummet visade sig vara rätt plats, men jag kunde inte hitta något på marknaden. Inget varumärke arbetar med konstnärer i ett utrymme som privat som badrummet så jag tog mig an projektet själv och ägnade två år åt produktutveckling. Till slut hade jag en liten fabrik till hands, så jag lanserade Konqrit som en upptäcktsresande pressen: allt hände väldigt snabbt". Cecilia García Galofre, grundare av Konqrit konqrit.com
Apollo rullstolar i trä
Paul de Livron har fulländat en tillverkningsteknik som gör det möjligt att tillverka de enda trärullstolarna i världen. Kreativ och praktisk, den här ingenjören kallas examen från Ecole Nationale Supérieure d'Arts et Métiers, som har lärt sig själv att arbeta med material och design.
Unika produkter skapade i okoumé-trä (eller med splitter av förkolnade Notre Dame-balkar).
"Jag ser mig själv som en designkonsult som tillhandahåller tekniskt kunnande på en marknad som måste skapas. Jag behöver stöd för produktion och marknadsföring. Stolen som erbjöds till påven var ett exempel på att inte ens medicinska stolar i den Heliga Stolen är särskilt mycket attraktiva eller bekväma Det är viktigt att skapa föremål som inte ser ut som medicinsk utrustning, men samtidigt vill jag göra det möjligt för utvecklingsländer att producera lågteknologiska trästolar." Paul de Livron, grundare av Apollo Wooden Wheelchairs. apollo.fr
Registrering av bidrag till Future on Stage 2025
Anmälan för bidrag till den sjätte upplagan av Future On Stage är nu öppen fram till den 27 september 2024. De tre första vinnarna kommer att visas upp på Maison&Objet Paris från 16 till 20 januari 2025 och kommer att dra nytta av ett stödprogram utformat för att erbjuda dem en optimal upplevelse i Maison&Objet ekosystem.
Villkor för deltagande:
Krävs: • Ett nytt varumärke etablerat inom de senaste 3 åren • Erbjuder en produkt eller produkter som ingår i inrednings-, design- eller livsstilsbranschen • Redan byggt sin varumärkesidentitet: grafisk charter, visuell identitet, storytelling • Redan testad och/eller sålde sina produkter, redo att öka produktionen och lansera på den internationella marknaden • Aldrig ställd ut på Maison & Objet Paris.
Se mer på www.maison-objet.com