Hållbarhet kräver en extra insats

I år firar Lübech Living 15-årsjubileum som ett hållbart företag, och de kom inte sovande till det. "Man kan inte låta summan råda om man vill driva en hållbar verksamhet", säger Susanne Lübech Poulsen ärligt och konstaterar att man hela tiden måste tänka annorlunda. "Men det är det enda som är vettigt för oss".

Lübech Living firar 15-årsjubileum med hållbarhet. Foto: Lübech Living

”Det är synd hur hållbarhet i vår bransch verkar vara ett tema som det pratas mest om, för det är det man måste göra när det inte är ett ämne som man gör tillräckligt mycket åt. Även många av de varumärken som faktiskt kan säga ifrån tar inte ansvar och går före, utan jobbar mest med hållbarhet, dels för att det är aktuellt, dels för att de måste i förhållande till de nya krav som kommer. När fokus försvinner går luften ut ur ballongen och motiv förändras när trenden ändras”. Det tycker Susanne Lübech Poulsen, som är mycket glad över att det görs något på Formland med Think Circular, men hon kunde mycket väl önska sig ett större engagemang från företagen.

”För att jag är ledsen att säga att det inte räcker med en produkt som är hållbart tillverkad. Det handlar också om presentförpackningen, förpackningen och hur den marknadsförs i butikerna. Det innebär bl.a. mer utbildning för butikspersonalen, så att de kan förmedla idéerna till konsumenterna”, säger hon och konstaterar: ”Hållbarhet är bara megahårt arbete, men det är ett val man gör”.

Foto: Lübech Living

I år har Lübech Living 15-årsjubileum som ett hållbart varumärke, och med det började Susanne och Søren leva de hållbara tankarna innan vi andra ens hade tänkt på dem. Men det är också ett område som ständigt kräver ny utveckling.

T.ex. Lübech Living har avtal med FlexSkrald om att de tar emot kartongavfall från kringliggande företag. Dessa företag betalar FlexSkrald för att hämta sitt avfall och Lübech Living betalar för att få avfallet levererat, därefter använder de det för att fylla lådor och som förpackning. "Och ja, det är en tidskrävande process, men det är värt det", konstaterar Susanne.

Hon påpekar också att den stora kampen ligger i att det egentligen inte finns så stor efterfrågan på de hållbara produkterna inom inredningsbranschen, varken från butikerna eller från konsumenterna. Men hon tycker absolut inte att det betyder att du ska ge upp.

”Vi saknar en ledande figur bland de stora återförsäljarna som kan fokusera på hållbarhet i design, eftersom vi inte har media med oss, och det måste man ha om vi vill se en förändring”, säger Susanne, och även efter 15 år gammal känner hon att Lübech Living måste utkämpa sin egen strid, som det har gjort på de senaste 30 Formland-mässorna.

Hon känner också att där något faktiskt händer är i gästfrihetsområdet. ”Hotell och restauranger har fått upp ögonen för att jobba med hållbarhet, för om de ska ha en certifiering så kräver det att de jobbar med varumärken som också har det. Och det är också en bra signal att skicka till dina kunder”.

Man måste alltid tänka annorlunda

Susanne är också ärlig och säger att man inte kan låta summan råda om man vill driva en hållbar verksamhet.

"Man måste alltid tänka annorlunda. T.ex. vi har inte kunnat producera våra utekrukor på två år eftersom man inte har fått tag i materialet. Det har helt klart kostat vårt resultat, men det är en del av det”.

Det var Vance Kitira-lysene, der for første gang fik Susannes øjne op for, at man kan gøre tingene på en anden måde. Foto: Lübech Living

Då kunde man frestas att fråga varför Susanne och Søren fortsätter..., och svaret är helt klart: ”Det är det enda som är vettigt för oss. Det är intressant att vara med och göra skillnad, att ligga i framkant och visa branschen att det faktiskt gör skillnad hur du tänker om din verksamhet. Om summan är viktigast kommer du inte att överleva som ett hållbart företag”.

Det var Vance Kitira-lamporna som först öppnade Susannes ögon för att man kan göra saker på ett annat sätt än det traditionella sättet.

”Jag jobbade i ett annat företag där jag tillbringade mycket tid med produktion i öst, och jag blev provocerad av hur det fungerade. De billigaste varorna produceras till ett så lågt pris som möjligt, så det finns inga pengar att göra bra för de anställda. När jag kom hem blev jag äcklad av de arbetsförhållanden som min egen arbetsplats erbjöd folk ute i fabrikerna. Søren hade startat Lübech Living, och när vi hittade Vance Kitira-lamporna i det sammanhanget såg jag för första gången vad man som varumärke kan göra för att hjälpa människorna som jobbar på fabriken och hela lokalsamhället, och det var bara så cool . Jag är uppvuxen med – influerad av min pappa – att allt går att återvinna, att man delar ut till de som behöver det och inte att man ska släcka lampan eller spara vatten, för att spara ekonomiskt utan för att spara på jordens resurser, som dessa är knappa. Däremot var min mamma generationens "efter krigets barn" och någon från den välkända konsumentgenerationen. Så man kan faktiskt säga att det är min pappas värderingar som vi för över till mammas konsumtionsvärld med mammas affärstänk och designtänkande”, säger Susanne med ett leende.

Hon är också ganska tydlig med att man lätt skulle kunna ingå en massa kompromisser, som ingen ändå skulle upptäcka, t.ex. i förhållande till om du köper fyllningen till lådorna eller återvinner avfall. "Men det betyder något för oss", säger hon.

Du ska kunna se att den är handgjord

När Lübech Living började på hållbarhetsresan 2009 var det ingen som tyckte att handgjorda produkter var coola, och produkterna designades så att ingen märkte att de var handgjorda.

Idag finns det en växande trend att saker både ser ut och är handgjorda. "Särskilt unga konsumenter letar efter det, men de är inte de största konsumenterna ännu".

Man må godt kunne se at tingene er håndlavede. Fra Oohhs julekollektion 2024. Foto: Lübech Living

Därför förstår Susanne också att ett väletablerat företag inte bara kan ersätta hela sin kollektion med 1000-tals artikelnummer. Men hon tycker inte heller att det är okej att bara lansera en enda linje och låta det vara så. "Det är en pågående process som ständigt måste utvecklas".

Att Formland och andra mässor fokuserar på cirkuläret på trendseminarier och workshops är ett bra sätt att uppmärksamma hur man går vidare med att sälja idén om hållbar inredning till konsumenten, anser hon. "En historia måste berättas. Modebranschen och byggbranschen har förstått detta, men interiörbranschen släpar efter”.

Tillväxt i Danmark

Susanne berättar att Lübech Living faktiskt växer ganska mycket i Danmark, inte minst på de astma- och allergivänliga Vance Kitira-ljusen. Vi ser att "LED-trenden håller på att försvinna, och danskarna har insett att vi inte gillar partiklarna från dåliga ljus. Så en av anledningarna till vår tillväxt är att konsumenterna vill ha rent och ordentligt ljus”.

Men generellt sett ser vi inte att danska konsumenter blir kära i en produkt för att den är hållbar. De blir förälskade i uttrycket och stilen, och om det är hållbart är det ett extra plus.

Det menar Susanne säger mycket för det sätt att tänka som präglar marknaden. Och hon tror också att det beror på bristande kunskap och insats.

"Till exempel är våra handdukar läckra men tunna. Det gör att de tar upp halva utrymmet i tvättmaskin och torktumlare och att du därför bara använder hälften så mycket energi. Men det krävs att någon berättar för kunderna och det är en uppgift för de anställda i butiken”.

Det är inte en religion

Susanne understryker att hållbarhet inte behöver vara extrem för att bli framgångsrik.

"Det är inte antingen eller för oss heller. Vi använder hellre vår röst för att motivera människor, för information är bättre än skrämselpropaganda, och varför inte berätta öppet varför återvinning är bra, och varför återvunnet glas har det gröna skenet, och istället göra det till en dygd?

Men med det sagt finns det fortfarande mycket att förstå, och många människor förstår inte. "T.ex. vi får ofta frågan varför våra krukor tillverkas på Sri Lanka och hur är det med transporten mm. Men om vi producerade i Europa skulle krukorna behöva transporteras över Europa i en lastbil och tillverkningen skulle med största sannolikhet ske i en datorstyrd maskin. Det kostar mycket mer el än de handgjorda lankesiska produkterna som torkas i solen, packas för hand och sedan skickas till oss. I vår produktion är CO2-förbrukningen mycket mindre än om vi producerade likadant i Europa”, förklarar Susanne, som tillägger att det också finns en socialt ansvarsfull aspekt för Lübech Living i deras arbete på Sri Lanka. Från start har OOhh Collection byggts upp som ett kvinnoprojekt, där vi utbildar kvinnor att arbeta hemifrån, så att de har möjlighet att skapa en inkomst samtidigt som hushållning och barnpassning.

Potterne er lavet på Sri Lanka. Foto: Lübech Living

Om du frågar Susanne vad hon tycker om vad som krävs för att få bostads- och inredningsbranschen att fungera mer hållbart så är svaret: "Jag tror faktiskt att många är rädda att kliva vid sidan av, och det är därför de är försiktiga med att berätta vad de gör eller så gör de ingenting alls. I Danmark kommer regelverk och krav i en sådan ström att det kan verka ohanterligt för mindre företag. Regler och krav är givetvis viktiga för att vi ska få igång rörelsen, men med den fart som pågår, vid sidan av en hel del annan oro på marknaden, behövs det nog mer stöd till de enskilda företagen, om vi ska inte skapa distans till intresset av att bli mer hållbara. Jag har inte lösningen, men jag hoppas och tror ändå att företagen trots allt ser att det är vägen framåt och att det är nödvändigt att ta ett gemensamt ansvar”.

Just nu möblerar vi Sparekassen Danmarks filialer över hela Danmark med hållbara produkter, vi dekorerade hållbar jul på Himmerland Golf & Spa och idag levererar vi till ett ökande antal hotell och restauranger. Så även om det är svårt att slå igenom i den allmänna detaljhandeln så finns det definitivt mycket mer ljus i slutet av tunneln”, avslutar Susanne Lübech Poulsen.

Det er 15 år siden Lübech Living tog den bæredygtige vej. Foto: Lübech Living

Fra den nye kollektion til efteråret 2024. Foto: Lübech Living

Fra den nye kollektion til efteråret 2024. Foto: Lübech Living

Foto: Lübech Living

Relaterat innehåll

25.10.2024Designbase.se

Nordstil Vinter 2025: Inledningen av detaljhandelns ordersäsong

23.10.2024Designbase.se

Shoppare har roligare

23.10.2024Designbase.se

Talanger sökes! Ansökningar för unga designers är öppna

22.10.2024Designbase.se

SUR/reality; nya kreativa horisonter

22.10.2024Designbase.se

Jette Frölichs 30-åriga julutställning

22.10.2024Designbase.se

Faye Toogood utsedd till årets designer på Maison&Objet

17.10.2024Designbase.se

Innovation och inspiration på Heimtextil

15.10.2024Designbase.se

Salone del Mobile i dialog med den kinesiska marknaden

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023