Heimtextil 2025: En hyllning till textilindustrins motståndskraft och framtidens inredning
Under fyra dagar presenterade mer än 3 000 utställare sina senaste kollektioner, material och textillösningar för över 50 000 köpare.
among-us af Patricia Urquiola.. Foto: Messe Frankfurt/Jean-Luc Valentin
Fyllda mässhallar, rekordhögt deltagande från 142 nationer och ökande nöjdhet bland både utställare och besökare: Heimtextil 2025 befäste sin position som världens ledande textilmässa. Under fyra dagar presenterade mer än 3 000 utställare sina senaste kollektioner, material och textila lösningar för över 50 000 köpare, samtidigt som trender och framtida designkoncept utforskades genom inspirerande installationer och presentationer.
Årets Heimtextil såg också en ökande tillfredsställelse bland utställare (81%) och besökare (94%) samt längre vistelser på mässan och med det skapade Heimtextil ett djupare engagemang och starkare kopplingar mellan aktörer.
Tillväxt över gränserna
Heimtextil 2025 stack ut som en plattform där globalt samarbete frodas. Hela 96 % av utställarna kom från internationella marknader, vilket underbygger mässans status som en global ledare inom hem- och kontraktstextilier. Besökare från 84 % av världens länder – inklusive tillväxtmarknader som Argentina, Japan, Sydkorea och Förenade Arabemiraten – lyfte fram Heimtextil som ett nav för innovativa lösningar och nya marknadsmöjligheter.
Trendområdet Heimtextil. Foto: Pia Finne
"142 deltagande nationer, tillväxt i antalet utställare och en tioprocentig ökning av besökare visar att mässor efterfrågas mer än någonsin. I en tid av inflation och låg köpkraft är motståndskraft och marknadsnärvaro nycklarna till framgång. Det är precis så Heimtextil stärker branschen och detaljhandeln: genom att ge tillgång till nya marknader och på så sätt forma direktören i Messle Brauns globala konkurrens," säger medlemmen i Messle Brauns globala styrelse i Frankfurt.
Nya standarder för textil inredning
Patricia Urquiolas installation, bland oss, var en höjdpunkt på årets mässa. Den berömda designern skapade ett stämningsfullt mötesrum i textilier som kombinerade estetik och funktionalitet. Installationen illustrerade hur textilbaserade lösningar kan förvandla arkitektur och inredning, särskilt inom handel och besöksnäring.
Heimtextil Trends 25/26, kurerad av Alcova Milano, vägledde branschen mot framtida konsumentbehov. Under temat Future Continuous presenterades trender som Naturligt ojämn, Radikalt omstrukturerad och Regenerativ. Fokus låg på långvariga och hållbara produkter av hög kvalitet som uppfyller både etiska och hållbarhetskrav. Färgpaletten fångade tidsandan med nyanser som Revival Mud, New Green Deal och Syntropic Forest.
Kunskap som en konkurrensfördel
Heimtextil 2025 var också ett kunskapsnav för textilindustrin. Genom 140 föreläsningar, workshops och guidade turer introducerades besökarna för AI-driven design, cirkulär produktion och framtida trender.
"Innehållet på mässan talade direkt till textilmarknadens och konsumenternas behov. Genom vår Retail Stage och Texpertise Stage gynnades branschen av våra starka nya partnerskap och av affärshöjande expertis kring cirkulära produktionsprocesser, framtidsfokuserade interiörtrender och design som drivs av artificiell intelligens. Detta gör Heimtextil till en global samlingsplats för textil- och textildesignsektorn" Textilteknik.
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Heimtextil Trends 25/26. Foto: Pia Finne
Patricia Urquiolas installation, among-us. Foto: Pia Finne
Patricia Urquiolas installation, among-us. Foto: Pia Finne