Inspirerad av den nordiska naturen

Home by Ilse Jacobsen är ett nytt hemvarumärke som berättar en historia om den nordiska naturen. Havet som brusar, tången och stenarna i vattenbrynet och skogens former, färger och dofter. Det lanseras i soft home-segmentet, men planen är att expandera varumärket till att omfatta bland annat serviser och ett utomhusuniversum.

”Det är en rolig och spännande resa vi är på, och den har börjat bra”. Så säger Ilse Jacobsen, som tillsammans med Christian Dam och Jakob Elmegaard Kristiansen står bakom det nya hemvarumärket Home by Ilse Jacobsen.
Inspirationen och stämningen är den nordiska naturen. Stranden vid Hornbæk; tången, havet, vinden och det vackra ljuset, och skogen med de vackra tallarna och den säregna atmosfären. Känslan av naturen.

”Det handlar om Hornbæk-känslan”, säger Ilse. Känslan man får när man kliver in i en mysig stuga en varm sommardag med läckra, mjuka handdukar, sängkläder som har torkats i vinden och som man kryper ner i när natten faller; krispigt och fräscht.

Ilse är känd för sina kläder och gummistövlar som hon har designat i 28 år. Hon berättar att tanken på att designa en hemkollektion har slagit henne många gånger.

”Men jag har aldrig riktigt haft tid för det”, säger hon.
För några år sedan träffade hon Christian på Ambiente. Sedan dess har de hållit kontakten och pratat regelbundet om den outnyttjade potentialen som fanns i hennes varumärke.

”När jag sedan träffade både Jakob och Christian kunde jag se att vi skulle bilda en stark treklöver med våra tydliga kompetenser och med möjlighet att skapa något bra”.
Home by Ilse Jacobsen föddes och som Ilse uttrycker det:
”Vi är vad vi är. Vi vill inte låtsas vara mer än så. Men det vi gör, det gör vi så bra att vi vågar skapa ett nytt varumärke”.

Själv har hon också ett stort intresse för dukning och inredning.
”Jag är en matälskare och älskar att duka ett vackert bord, och nu när jag kan göra allt i min egen anda är det ju perfekt. Det råder ingen tvekan om att man äter med ögonen. Därför är det också meningen att man ska känna stämningen i varje enskild produkt”.

Ilse, Christian och Jakob anser att tidpunkten för lanseringen av ett nytt varumärke i branschen är rätt.
”Alla siffror visar att det fortfarande läggs mycket pengar på hemmet”, säger de.

Ilse menar också att den tid när hem skulle vara sterila och stilrena är över.
”För min egen del har jag precis inrett mitt nya hus. Det har samma vibe som det skönaste sommarhus, där man får en känsla av att här vill jag tillbringa resten av mitt liv. Det handlar om hemtrevnad; i vardagsrummet, i köket och i sovrummet, och så handlar det om att man som konsument inte längre bara köper produkter. Man köper saker du älskar, och man köper saker för att ha dem länge”.

Soft home-segmentet
De första produkterna når ut på butikshyllorna i april och införsäljningen börjar nu. Det handlar om sängkläder, överkast, dukar, handdukar och kuddar.
”Ilse kommer från mode, så den naturliga stället att börja är i soft home-segmentet. Både i förhållande till återförsäljarna och i förhållande till konsumenterna, som vi naturligtvis måste ha med oss på resan. Men i princip är det bara fantasin som sätter gränser för utvecklingen”, säger Christian.
Men utvecklingen ska ske organiskt. På våren kommer dukarna ut på marknaden och det är naturligt att följa upp med en servis. Handdukar måste till exempel ha sällskap med strandhanddukar och så vidare.

”Outdoor-universumet är också viktigt för mig att få med. Jag äter ute till oktober månad, så en stor del av mitt eget liv äger rum utomhus, säger Ilse.

Nordiskt koncept
"Liksom många designar regnkläder och gummistövlar är det också många som designar sängkläder och handdukar. Men vi tror på det rena, nordiska utseendet och på att skapa den känslan”, säger Ilse.
Kvaliteten kompromissar man naturligtvis inte med och med det nya varumärket försöker man träffa ett rimligt prisläge.

Både för sina klädkollektioner och för den nya Home by Ilse Jacobsen-kollektioen hämtar Ilse stor inspiration från stranden och skogen.
”Jag har en låda där jag samlar saker; en bit tång, en gren, en vacker sten eller något annat som inspirerar mig. Om du går en promenad i vattenbrynet en dag är det inte samma stenar eller samma tång som ligger där nästa, och den känslan är fantastisk”.

Ilse njuter av att arbeta med den nya Home-kollektionen.
”Det är skönt att bli bortryckt från det vanliga arbetet med kläder, ytterkläder och gummistövlar. Men synergin är också stor eftersom trenden och färgerna för de kommande säsongerna är desamma, så det är en bra guide”.
I Home by Ilse Jacobsen finns i framtiden också Ilse Jacobsens Spa- och Beauty-serie.

”Produkterna passar otroligt bra och mycket naturligt ihop”, säger Jakob och berättar att man utöver att utveckla varumärket framledes också har ett starkt fokus på återvinning och hållbarhet.

”Det måste vi helt enkelt ha. Är man inte med är man ute”, är de tre eniga om. Det inkluderar inslagning och mycket mer.
”Vi måste helt enkelt tänka igenom allt”.

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023