Jordnära höst på Formex

Rapport från Formex: Med Formex i Stockholm i augusti drog inköpssäsongen igång på allvar. I rena siffror var mässan jämförbar med fjolårets, men de flesta utställare som Designbase pratade med tyckte att årets mässa gav mer.

Årets trendutställning, Nordic Space, signerad design- och stylistföretaget Rad & Rand.

Att döma av den senaste upplagan av Formex går den svenska inredningsbranchen fortfarande på högvarv. Samtidigt som många mindre designföretag upplever att orderläggningen minskar under mässdagarna kunde flera stora grossister berätta om trängsel i montrarna och fulltecknade kalendrar.

Slutsiffrorna visar inga stora skillnader gentemot förra året. Antalet besökare minskade marginellt, från 21 838 i augusti 2016 till 21 378 i år, men å andra sidan ökade andelen inköpare och ägare något, från 61 procent till 63 procent. Andelen internationella besökare ökade också, från omkring 10,5 till 11,5 procent. Antalet utställare ökade från 854 till 862, allt enligt statistik från mässan.

Många utställare, särskilt små och medelstora designföretag, vittnar om att Formex utvecklas allt mer från en handels- till en mötesplats. Det läggs färre ordrar i montrarna, men mässans betydelse som plattform för kontaktskapande och marknadsföring ökar. Inte minst som kontaktyta mot press och bloggare.

"Vi har haft mycket folk i montern", berättar Dick Johansson på Klässbols Linneväveri som kom till Formex med ett nytt färgprogram och ny monter.

"Många kommer in och tittar första dagen och lägger ordrar dagen efter. Det har också varit mycket press, vilket är roligt eftersom vi vill nå en ny publik".

Tioårsjubilerande Lisa Bengtsson är också nöjd.

"Vi hade en bra första dag, bättre än första året. Men många lägger sina ordrar efter mässan och vissa har redan gjort det när mässan börjar", säger hon.

Kanske skulle mässan behöva arbeta mer med arrangemang som stärker dess attraktionskraft som mötesplats och inspirerar till samarbeten av olika slag. Inte minst mindre företag skulle ha nytta av att få hjälp att hitta nya sätt att samverka.

En positiv faktor var det ovanligt svala augustivädret, som gjorde att inomhusklimatet på mässan var bättre än vanligt.

"Det märks stor skillnad. Inköparna är inte lika trötta i slutet av dagen som de kan vara om det är varmt ute. Många kommer också hit med en bra sommar i bagaget, vilket gör att de lägger stora ordrar och behöver snabba leveranser", säger Henrik Ågren på Interstil.

Och trenderna då?

Både färger och material skickade signaler om en stillsam och jordbunden höst. Dova grå och bruna toner, midnattsblått, rost och en hel bukett av gröna nyanser är en trygg och stabil palett som brukar vara mer typisk för perioder med lågkonjunktur än för en ihållande högkonjunktur som idag. Men det finns ju andra skäl än ekonomiska för att känna oro för tillståndet i världen. Omsorgen om miljön och naturen omkring oss tog sig många uttryck, såväl i intresset för hållbara material och miljövänlig produktion som i mönster och färger. Materialen får gärna både ha struktur och och en lång historia. Grova vävar, keramik och gjuten metall har en beständighet som tilltalar i en orolig värld.

Många utställare vittnade om att intresset för hantverksmässigt tillverkade produkter och svensk tillverkning växer. Kero, Sveriges nordligaste garveri baserat i Sattajärvi i Pajala kommun, har ställt ut på mässan i januari de senaste åren men valde i år att också ställa ut i augusti.

"Det är stor skillnad jämfört med för tio år sedan. Nu frågar många kunder efter om produkterna är tillverkade i Sverige och det finns också ett intresse för varumärkets historia", berättar Emma Kero.

En pålitlig barometer för vad som är på gång är vad de unga formgivarna och företagarna ägnar sig åt. På Formex avdelning för nystartade designföretag, Young Designers, har intresset för inhemsk tradition och tillverkning länge varit stort. Så även i år.

Sloydlab tog den traditionella svepasken till utgångspunkt för bord och lampor i serien Sweep Me. Kollektionen är tillverkad av möbelsnickeriet CAJ i Skarpnäck, tre unga finsnickare som träffades som studenter på Carl Malmsten Furniture Studies.

"Jag har ett stort intresse för folkkonst", berättar formgivaren och grundaren Matilda Hunyadi och fortsätter:

"Det är så otroligt elegant och så innovativt eftersom man fick använda det material som fanns till hands. Jag vill bygga en bro mellan slöjd och samtida design och jag vill visa att det går att producera möbler i Sverige. Kanske kan det bli en inkörsport till tyngre allmoge?"

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023