Köpglädje på Nordstil Winter 2023
14 500 besökare var glada över alla kreativa produktvärldar och all modern och originell design från de 720 utställarna från Tyskland och andra länder, och både besökare och utställare gav Nordstil höga nöjdhetsbetyg.
Nordstil Forum gav värdefulla impulser till aktuella ämnen, såsom hållbarhet och digitalisering. Detaljhandeln i Nordtyskland är således väl rustad för framgångsrika, hållbara affärer under de kommande månaderna. Och som ett pålitligt ankare i detta virrvarr av affärsuppgörelser bjöd Nordstil Winter på en stämning präglad av optimism och köpglädje.
14 500 besökare var en solid ökning på 38 %, med detaljhandlare från såväl Nordtyskland som Skandinavien, som ville få bästa möjliga start på det nya verksamhetsåret.
720 utställare (+7,5 %) från Tyskland, Nederländerna, Skandinavien med flera visade sina senaste produkter.
”Den kraftiga ökningen av utställare och besökare bekräftar Nordstils roll som en viktig och pålitlig beställnings-, inspirations- och nätverksplattform i Norden. I den här sektorn krävs det personlig kontakt för att man ska kunna hitta lösningar tillsammans och utnyttja sin tillväxtpotential. Mässan som marknadsföringsinstrument fungerar (!) och är mer efterfrågad än någonsin”, säger Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs, Messe Frankfurt Exhibition.
Nya produkt- och färgvärldar gav massor av inspiration åt besökare, och andelen nöjda besökare är fortfarande på en mycket hög nivå. 96 % av besökarna var i största allmänhet nöjda med sitt besök på Nordstil Winter 2023 och ser urvalet av utställda produkter och tjänster, samt resultatet av deras besök, som väldigt lyckat.
”I år har Nordstil Winter än en gång visat hur en attraktiv regional mässa ska fungera: Trender, upplevelser och massor av inspiration till modern PoS, spännande produkter, livfulla aktiviteter och ”networking” i en schysst atmosfär, och med bra affärsmöjligheter inför vår- och sommarhandeln. Mässan blev en succé och jag är glad att stämningen var så positiv med tanke på rådande läge”, säger Oliver Hagemann från Handelsverband Wohnen und Büro.
Tendenser på Nordstil: optimism, naturnära, lokalt
Trendfärgen ”Viva Magenta”, som nyligen lanserades som årets färg av Pantone Color Institute, skickar ljusa signaler inom hemtextilier, pappersprodukter och säsongsbetonad dekoration.
Under 2023 kommer vi att märka av denna positiva energi i kombination med en nära koppling till naturen. Sakerna är mindre färgintensiva och har tagits fram med inspiration från skandinavisk design, som traditionellt är starkt representerad på Nordstil.
Oavsett om det rör sig om grova, naturinspirerade former och taktila ytor, eller minimalistisk och hållbar design, är poängen att man ska ta ett djupt andetag: det handlar om rogivande produkter som är omsorgsfullt skapade av naturliga material, och som designats med kärlek och konstnärskap.
På det stora hela kan man konstatera att den ständiga önskan om ”nytt” har förbytts mot en hållbarhetsövertygelse. Det handlar om den känsliga vidareutvecklingen av holistiska levnadsmiljöer, som hela tiden väcks till liv av subtila impulser. Fokus ligger på originaldesign, begränsade upplagor och handgjorda produkter som allra helst produceras lokalt, till exempel i en närliggande fabrik eller i företagets egen verkstad.
Nästa mässa, Nordstil Summer, äger rum 22–24 juli 2023, varpå nästa Nordstil Winter går av stapeln 13–15 januari 2024.