Confetti ger färgglad glädje till bordet
aidas LIFE IN COLOR-koncept har verkligen hittat sin plats bland konsumenter och i butik. Eftersom personlighet är en trend nu för tiden, och med 99 ramdelar i 11 färger kan alla, oavsett ram och smak, skapa sin egen look. Det menar influencern Trine Kjær, som tillsammans med aida förmedlar de kreativa möjligheterna med Confetti-servisen.
"Det var kärlek vid första ögonkastet", säger Trine Kjær till AIDAS Confetti. "Jag älskar färger, och jag älskar att duka med dem. Det tillför en mycket speciell energi till ett bord, och det är alltid en bra konversationsstartare.". Foto: aida
Färger skapar stämningar, väcker minnen och tillför personlighet till våra hem. Det är just den filosofin som ligger till grund för aidas LIFE IN COLOR-koncept och Confetti-servisen. Det menar Trine Kjær, inredningsexpert och innehållsskapare, som i samarbete med aida har hjälpt till att förmedla ramens kreativa möjligheter.
Trine Kjær har alltid haft en passion för färger och dukning. Redan som barn var hon fascinerad av sin mormors keramiksamling, där hon kunde ägna timmar åt att studera de enskilda bitarna. Det var därför nästan ödesdigert att hon skulle bli kär i Confetti-setet när Peter Maae Jensen från aida presenterade det för henne.
"Det var kärlek vid första ögonkastet", säger Trine. "Jag älskar färger, och jag älskar att duka med dem. Det tillför en väldigt speciell energi till ett bord, och det är alltid en bra konversationsstartare. Barnen älskar det, och jag föreställer mig att maten smakar bättre när den serveras på något vackert och färgglatt."
Den nya färgen Vanilla hjälper till att ge lugn och koncentration. Foto: aida
Trine använder Confetti-setet varje dag – till frukost, lunch och middag – och kombinerar det gärna med aidas Art-glasögon som matchar setets färger. "Alla färgerna i Confetti går ihop, så att du kan skapa ett personligt och unikt uttryck. Vill jag ha en lugn atmosfär täcker jag upp med en enda färg – just nu är Aqua min favorit. Men jag blandar ofta färgerna för att skapa ett levande och lekfullt uttryck."
Hennes bästa tips för att duka med konfetti är att experimentera och inte vara rädd för att blanda färger och mönster. "Det är som att täcka över loppisfynd – det ger ett personligt och unikt uttryck, där varje komposition berättar sin egen historia."
En ny era av färgglad dukning
För AIDA:s VD. VD, Peter Maae Jensen, LIFE IN COLOR är mer än bara en ram – det är en filosofi som kombinerar klassisk design med moderna trender.
"Efter coronatiden och finanskrisen har världen skrikit efter färger. Folk vill ha det livsbejakande, och det träffar vi direkt på plats med Confetti", förklarar han och fortsätter: "LIFE IN COLOR med konfetti i spetsen är ett metamodernistiskt koncept som kombinerar klassiska tillvägagångssätt med det moderna. Trine använder LIFE IN COLOR, loppis och loppis-kombination och loppis av det samtida med rötter tillbaka till vintage är helt unikt."
Confetti-setet lanserades 2023 och består idag av 9 olika porslinsbitar i 11 färger. Under 2024 har ramen tagit fart rejält och Peter berättar att de har sålt över 150 000 delar. Sortimentet utökas kontinuerligt – nu senast med färgen Vanilla som knyter ihop färgpaletten. "Vi har nu 11 färger och 9 delar – totalt 99 ramdelar." Och han är inte emot att ytterligare några färger tillkommer de kommande åren.
Enligt Peter Maae Jensen var det från början ett medvetet val att skapa en ram som går att mixa och matcha.
"Vi har arbetat nära Pej Gruppen och designern Karim Rashid för att färgpaletten ska vara bred. Vi ser att folk älskar att experimentera med kombinationer – vissa väljer ljusa pasteller, medan andra föredrar de djupare, mörkare tonerna."
Färgerna kan kombineras i kors och tvärs. Foto: aida
Peter berättar att Aqua och Pistachio från början förväntades bli storsäljarna och de ljusblå och ljusgröna nyanserna hör också till de mest sålda färgerna. "Men faktiskt kan man säga att det finns lika många åsikter och färger som det finns människor, och det har förvånat oss att praktiskt taget alla färger säljer. Från de ljusa pastellerna, till de väldigt fräscha nyanserna och de djupa mörka."
En flexibel strategi för butiker
En av de stora utmaningarna med att lansera en ram med 80+ varianter har varit butikernas utrymmesbegränsningar. Men enligt Peter Maae Jensen har återförsäljarna hittat en effektiv lösning.
"Confetti är en omnikanalsservering. Många återförsäljare har inte plats för hela sortimentet, men de har lagt hela programmet online och valt ut sitt fysiska sortiment strategiskt. Det har gjort det lättare för kunderna att uppleva servisen i butik, samtidigt som hela sortimentet finns tillgängligt online."
Hur Confetti och Life in Color kan presenteras i butik. Foto: aida
Enligt Peter Maae Jensen är det avgörande att ramen fysiskt kan ses i butik. "Ett set måste upplevas innan du köper det. Vi har över 70 års erfarenhet av porslin för danska hem, och vi vet hur viktig den visuella presentationen är. Därför rekommenderar vi att butiker visar det i displayer och kombinerar det med andra trender."
Återförsäljare har också upptäckt att Confetti fungerar som en stark trendsättare i butiken och det råder ingen tvekan om att man kan skapa stämningar med färgerna.
"Det stödjer trenden vi ser inom inredningsbranschen – människor vill ha färg, individualitet och möjligheten att skapa sitt eget uttryck."
Framtiden för konfetti och LIFE IN COLOR
Sedan lanseringen har LIFE IN COLOR-konceptet utvecklats med flera produktlinjer, inklusive konstglas och bestick. Nya färger och design utvecklas ständigt och det breda färgspektrumet ger kunderna möjlighet att skräddarsy sin egen dukning.
"Vi har medvetet arbetat med ett metamodernistiskt koncept, där vi kombinerar klassiska referenser med ett modernt och färgstarkt uttryck", förklarar Peter Maae Jensen.
Just nu är intresset för Confetti störst bland danska konsumenter, men Peter berättar också att de nu ser ett växande intresse från utlandet. "Det är fantastiskt att se hur olika kulturer omfamnar konfetti på sitt eget sätt."
aida fortsätter att förnya och utveckla konceptet. "Vi ser stora möjligheter i att expandera LIFE IN COLOR-universumet", avslutar Peter Maae Jensen.
För den som vill ha inspiration till att styla Confetti-setet kan du följa @trinekjaer_ och @aida_lifeincolour på Instagram, där nya stylingidéer och kreativa sätt att använda Confetti ständigt delas.
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida
Foto: aida