Kraftsamling i Målerås

Målerås Glasbruk hade påbörjat en övergripande strategisk översyn när coronapandemin bröt ut. Stora förluster tvingade företaget att säga upp halva personalstyrkan och det strategiska arbetet lades på is. Nu är återhämtningen igång och målet är ett plusresultat 2022.

Målerås glasbruk grundades redan 1890. Foto Målerås.

Medarbetarna är Målerås viktigaste resurs. Foto Målerås .

För många leverantörer följdes tvärstoppet i samband med coronapandemins utbrott i mars 2020 av en lång period med stark försäljningsutveckling. Men Målerås, som har en stor del av försäljningen kopplad till turistdestinationer både i Sverige och utomlands, drabbades hårt av minskade intäkter när resandet upphörde och har ännu inte kommit upp i samma volymer som före pandemin.

”Vi hade två nyöppnade butiker via lokala partners i Barcelona och Gibraltar som skulle ha gett ökad omsättning. Istället tappade vi hälften av vår försäljning jämfört med året innan vilket resulterade i att vi fick säga upp hälften av våra anställda”, berättar VD och styrelseordförande Mattias Jonasson.
Mattias, som också är delägare, gick in som arbetande styrelseordförande hösten 2019 för att ta fram tydligare ägardirektiv och sätta en strategisk riktning för företaget. Men när pandemin bröt ut fick det strategiska arbetet läggas på is.

”Jag blev mer involverad operativt i verksamheten med att stötta allt som behövdes och så är det fortfarande. Idag står vi mer stabilt men vi har fortfarande inte det finansiella utrymmet att satsa som vi skulle ha velat. Nu jobbar vi med omställning, utveckling och förändring med de krafter vi har själva”, säger han.

Målerås VD Mattias Jonasson. Foto Målerås.

Produktkalkyler satta
Efter ett tungt 2020 och en viss återhämtning 2021 är målet att kunna visa ett plusresultat under innevarande år.

”2021 gick bättre än förväntat men vi nådde inte riktigt ända fram. Vi behöver nå en viss volym för att täcka våra fasta kostnader”.

Ett viktigt fokus under året har varit att implementera datadrivna beslutsunderlag, exempelvis produktkalkyler – vilket inte är så okomplicerat som det kan låta när det gäller glas.

”Glaset är ett levande material. Det går inte alltid att förutsäga hur det kommer att vara när det kommer ut ur ugnen. Vi har har ändå jobbat fram ett upplägg med produktalkyler vilket gör att vi har koll på vilka produkter som är bra för oss och vilka som behöver förändras eller slopas”, berättar Mattias Jonasson.

Innan pandemin bröt ut inleddes ett arbete för att se över sortimentet. Målerås produktion sträcker sig från exklusiva objekt för flera hundra tusen kronor och ner till enklare produkter för några hundra kronor. Dagens Måleråsglas säljer bra till utländska turister och till en lite äldre skandinavisk målgrupp, men företaget har svårt att nå svenska och skandinaviska konsumenter i yngre medelåldern.
”Sverige är vår största marknad, men vi har egentligen inga typiska svenska produkter som tilltalar en ung skandinavisk kund. Våra produkter sticker ut, de är detaljrika, i vissa fall kraftfulla i sitt uttryck. Vi ser att vi har en utmaning där och behöver arbeta med att bredda vårt produktsortiment. Däremot har vi stor efterfrågan i exempelvis Kina, som idag är vår andra största marknad. Där jobbar vi med en distributör som i sin tur jobbar med flera olika webbmarknadsplatser. Vi har också väl fungerande försäljning i Storbritannien, där våra produkter köps av en lite yngre målgrupp”.

Idag står glaskonstnären Mats Jonassons expressiva glas för en stor del av sortimentet men det finns en ambition att bredda utbudet och samarbeta med nya formgivare framöver. Men som så mycket annat fick arbetet med produktutveckling vänta när effekterna av pandemin krävde fullt fokus på att förvalta det som redan fanns.

”Eftersom vår kapacitet har minskat så mycket och vi trots allt har en efterfrågan som vi måste möta så har vi inte hunnit med att ta fram nya produkter. Men där måste vi försöka hitta balans, vi behöver produktutveckla, annars kommer det att slå tillbaka på sikt”, säger Mattias Jonasson.

Glas i serien Electra, design Mats Jonasson. Foto Målerås.

Samarbete med Färg & Blanche
Årets nyheter blir av naturliga skäl färre en vanligt. En intressant nyhet är ett fat i två storlekar formade som knäckebröd. Designen är inspirerad av en armatur som formgivarduon Färg & Blanche visades första gången på parets utställning The Bakers House i Stockholm våren 2019.

Mattias Jonasson berättar att man har inlett en process för att få in förslag på nya produkter men att resurserna inte riktigt har räckt till ännu.

”Produktutvecklingen är en av de interna processer som vi har försökt styra upp så mycket som möjligt, Tidigare har vi kanske släppt lite för mycket nyheter. Nu vänder vi på det och försöker vara selektiva på ett tidigare stadium. Det är en ganska stor grej för oss att göra, för det gamla sättet sitter kvar i väggarna. Förändringsarbete är tufft. Tack vare våra produktkalkyler kan vi göra en bedömning på papper, vi behöver inte göra produkten klar för att veta om den kommer att fungera”.

En annat område under utveckling är specialprojekt för större offentliga eller privata kunder som exempelvis utsmyckningar och konstprojekt. Ett exempel är ett projekt som Målerås gjort tillsammans med konstnären Charlotte von Poehl till Eons nya nordiska huvudkontor som byggs av Castellum i Malmö.

”Vi har ett område som heter Spirit som riktar sig mot kyrkogårdsförvaltningar där vi gör installationer till exempelvis minneslundar. De är customiserande, men nu har vi skapat moduler att arbeta med för att göra projekten mer rationella. Sedan arbetar vi med offentlig utsmyckning där vi försöker gå in mer mot arkitekter och det offentliga. Det är något som vi har utvecklat en hel det här året och som vi vill fortsätta att utveckla, Vi har bland annat levererat en stad i glas till världsutställningen i Dubai, Expo 2020”, berättar Mattias Jonasson.

Möjligheten att återanvända glas har vi som smålänningar länge utnyttjat då vi av tradition är sparsamma med våra resurser.

Mattias Jonasson

Fokus på medarbetare
Hållbarhet är ett annat viktigt fokusområde. Målerås har sedan länge en kraftfull anläggning för rökgasrening och återvinner glas som blivit till skärv.

”Möjligheten att återanvända glas har vi som smålänningar länge utnyttjat då vi av tradition är sparsamma med våra resurser”, konstaterar Mattias.

Ett problem som alla svenska glasbruk har gemensamt är svårigheten att rekrytera kunnig personal. Att det examineras studenter från landets glasutbildningar innebär inte nödvändigtvis att de vill ta anställning som hyttarbetare. Eftersom Kosta har stor efterfrågan på sina servisglas är konkurrensen om skickliga hyttarbetare extra stor just nu, berättar Mattias Jonasson.

”Målerås skiljer sig från många andra glasbruk genom att även jobba med gjutning och anfångning, Det är ett ganska tungt jobb rent fysiskt plus att man måste ha ett handlag som tar år att utveckla”.
Därför ser han också medarbetarna som företagets främsta resurser som behöver få ett starkare fokus än de kanske har haft historiskt.

”Om vi ska kunna ha kvar en konkurrenskraftig och livskraftig glasindustri i regionen så måste vi göra arbetet mer attraktivt genom att utveckla hantverket, hitta nya smarta hjälpmedel och rotera arbetsuppgifter för att minska belastningen på ryggar och axlar. Jag vet inte exakt vad som kan göras, men jag är av den åsikten att genom att involvera olika kompetenser så kommer det att ramla ut möjligheter när vi gör det tillsammans med våra kunniga medarbetare som vet hur glaset beter sig”.
www.maleras.se

Målerås Glasbruk

Grundat: 1890 i Målerås, Nybro
Antal anställda: ca 22
VD: Mattias Jonasson
Omsättning 2021: prognos 24 MSEK

Relaterat innehåll

19.11.2024Designbase.se

Carpets & Rugs växer

19.11.2024Designbase.se

Paula Gerbase utsedd till kreativ direktör hos Georg Jensen

18.11.2024Designbase.se

Jag vill skapa hållbara väskor som håller för vardagen

18.11.2024Designbase.se

Oslo Design Fair blir mer säljfokuserad

15.11.2024Designbase.se

Funktionella kontrakttextilier på Heimtextil

13.11.2024Designbase.se

Årets färg signalerar optimism

13.11.2024Designbase.se

Carina Seth Andersson tilldelas Prins Eugen-medaljen 2024

11.11.2024Designbase.se

Sydkoreas nya generation av Rising Talents

Håll dig uppdaterad med designbase.se

Få insikt i de senaste produkterna, trenderna och tendenserna, spännande intervjuer, teman, unika jobberbjudanden och spännande evenemang.

Publisher

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023